چگونه در دوران بزرگسالی دوست جدید پیدا کنیم

سبک زندگیسایر

- 97/08/30
چگونه در دوران بزرگسالی دوست جدید پیدا کنیم

مهارت دوستیابی در بزرگسالی


بسیاری ما در بزرگسالی از یافتن دوستان جدیدی که بتوانیم به طور کامل به آنها اعتماد داشته باشیم و در همه مسائل زندگیمان شریکشان کنیم، ناتوان هستیم. تقریبا همه‌ی دوستان صمیمی و با ارزشمان را از دوران تحصیل در مدرسه یا دانشگاه داریم و پس از آن، نتوانسته ایم کسی را به طور کامل به خلوت خصوصی و خانوادگی خود وارد کنیم. برای بسیاری از افراد در دوران بزرگسالی، دوست پیدا کردن کار دشواری است. بسیاری از ما در نبود پیوندهای خانوادگی، احساس انزوا یا حتی تنهایی می‌کنیم.حقیقت این است که داشتن یک زندگی اجتماعی فعال در هر سنی امکان‌پذیر است.
اما ابتدا باید بپذیریم که پیدا کردن دوست بعد از پنجاه سالگی، یک فرایند فعال است. ما دیگر نمی‌توانیم منتظر دیگران باشیم که نزد ما بیایند. ما خود باید اقدام کنیم. بزرگسالان عموما خیلی زود اسیر کارهای روزمره زندگی خود همانند کار، تحصیل، ازدواج، بچه داری و … می شوند و از این رو، یافتن دوستان جدید و برقراری ارتباط با غریبه ها برایشان در اولویت آخر قرار می گیرد و در نتیجه تلاش خاصی برای این موضوع نمی کنند.

برای پیدا کردن دوست جدید از خانه بیرون بروید


این را در ذهن داشته باشید که اگر بخواهید در خانه بنشینید تا کسی شما را بیرون دعوت کند، شاید این انتظار برای همیشه طول بکشد. شاید هیچکسی از شما درخواست نکند که در سفر، کافه، رستوران یا شرکت در رویداد اجتماعی همراهی‌اش کنید. پس خود شما قدم جلو بگذارید. بیرون بروید و با غریبه ها هم صحبت شوید. شاید این بهانه ای برای دوستی های عمیق باشد. گروه های دوستی تشکیل دهید. از همکلاسی ها و همکاران گرفته تا دوستانِ دوستان را دور هم در یک فضای باز جمع کنید و به تدریج با هم بیشتر صمیمی شوید. این را بدانید که با گسترش دایره آشنایی ها خود، هیچ بخشی از زندگی شما به خطر نمی افتد.

برای پیدا کردن دوست جدید در گروه های اجتماعی یا کلاس های آموزشی ثبت نام کنید


اگر هیچ وقت برای داشتن دوستان جدید و تازه هیچ تلاشی نکنید، یا همیشه تنها می مانید یا به موجب حضور افراد همیشگی در اطرافتان، هیچ پیشرفت و تغییری در زندگی شما ایجاد نمی شود. با ثبت نام در کلاس های آموزشی زبان، هنر، رفتن به باشگاه های ورزشی یا عضو کتابخانه شدن، با غریبه هایی آشنا شوید که سلیقه شبیه شما دارند. یا به واسطه گروه ها و کانال های اینترنتی، کسانی را بیابید که همچون شما فکر می کنند. یا دایره سرگرمی هایشان مشابه آن‌چیزی است که شما هم می پسندید.

برای پیدا کردن دوست جدید ارتباط های حضوری را افزایش دهید


شاید به واسطه اپلیکیشن های پیام رسان یا شبکه های اجتماعی از احوال بسیاری از اطرافیان خود مطلع باشید. اما این باعث نمی شود که شما احساس تنهایی نکنید. برای برقراری رابطه ها، بهتر است قرارهای حضوری ترتیب دهید و چند ساعت در هفته را در کنار کسانی سپری کنید که به عنوان دوست برای خود انتخاب کرده اید.

برای پیدا کردن دوست جدید هرگز دیگران را به این خاطر که شبیه شما نیستند کنار نگذارید


یکی از بزرگ ترین موانعی که سر راه بزرگسالان برای ورود افراد جدید به زندگیشان وجود دارد، ثابت بودن عقاید و طرز فکرشان است. ما اصولا عادت داریم از کسانی که باورهای مشابه با ما ندارند دوری کرده و فاصله مان را با آن ها زیاد می کنیم. اما این امر موجب کوچک شدن دایره دوستانمان می شود. برای یافتن دوستان جدید، بهتر است روشن‌ فکر باشید و این را به یاد داشته باشید که همه نباید مثل ما فکر کنند. لازم نیست همه به باورهای ما ایمان داشته باشند و اعتقادات هر کسی برای خودش محترم و ارزشمند است.

برای پیدا کردن دوست جدید برای حفظ ارتباط های خود تلاش کنید


همه ما به اقتضای شغل یا سن مجبور به تغییر هستیم، از تغییر محل زندگی و مدرسه گرفته تا شغل و محل کار. اما، وقتی به هر دلیلی، فضای کاری شما تغییر می کند، به دوستی خود با همکاران سابق پایان ندهید. سعی کنید در کنار پیدا کردن افراد جدید، انسان هایی که قبلا هر روز با آن ها معاشرت داشته اید را نیز همچنان در جوار خود حفظ کنید.

مراحل ایجاد یک دوستی معنادار و موفق در بزرگسالی


کار را با شناخت خود آغاز کنید : بیشتر اوقات، ما درباره‌ی اینکه در کجا با دیگران آشنا شویم کمبود ایده نداریم. ما انگیزه، اعتماد و عزت نفس کافی برای شروع را از دست داده‌ایم. به همین علت بسیاری دریافته‌اند که لازمه‌ی برقراری ارتباط دوباره با دیگران، برقراری ارتباط دوباره با خود است.با خود مهربان باشید. اگر دوست ندارید که همین الان از خانه بیرون بزنید، به خودتان فشار نیاورید. در عوض، مشکلاتی را که می‌توانید تحت کنترل درآورید را شناسایی کنید و بر آنها متمرکز شوید.

ابعاد جسمانی و عاطفی خود را تقویت کنید : اگر بیشتر اوقات احساس خستگی و بی حوصلگی می‌کنید یا غمگین هستید، دوست پیدا کردن برای شما به شدت دشوار خواهد شد. خوشبختانه، کارهای بسیار ساده‌ای وجود دارند که با انجام آنها می‌توانید ابعاد جسمانی و عاطفی خود را تقویت نمایید. داشتن تناسب اندام در بزرگسالی به معنای داشتن ظاهری خاص در چشم دیگران نیست. بلکه داشتن انرژی و اطمینان برای کندوکاو در دنیای پیرامون و دوست پیدا کردن بر اساس شرایط شخصی است. به طبیعت بروید. برای یادآوری انجام حرکات کششی ساعت بگذارید. سپس با بهبود اعتماد به نفس و استقامت، میزان تعهد خود را افزایش دهید. به ورزشی که علاقه دارید روی بیاورید. پس هر طور می‌توانید مشغول شوید. از پرورش ذهن نیز غافل نشوید. هر روز یک چیزی را که به خاطرِ داشتن آن شکرگزار هستید، بنویسید. روزانه چند دقیقه را به دعا بپردازید. بیاموزید که دوست صمیمی خود باشید.

از کارهای مورد علاقه خود پیروی کنید نه از کارهای مورد علاقه افراد : به جای دنباله‌روی کردن از دیگران، ما باید علایق خود را دنبال کنیم. این تنها راه آشنایی با دیگران بر پایه یک وضعیت برابر است.شما همیشه به چه چیزهایی علاقمند بوده‌اید؟ آیا فعالیت، ورزش، سرگرمی یا مهارتی وجود دارد که شما به خاطر توجه به خانواده از خیر آن گذشته باشید؟ چه چیزی شما را مجذوب می‌کند؟ شما درباره‌ی چه چیزهایی کنجکاو هستید؟ چه چیز شما را به هیجان می‌آورد؟ اینها سوالاتی هستند که برای دوست پیدا کردن باید پاسخ بدهید.

با رسیدن به این مرحله شما در شرایط بسیار خوبی قرار گرفته‌اید. شما از خود و افرادی که علاقمند به دوستی با آنها هستید شناخت بهتری دارید. حالا وقت آن است که دیگران را به زندگی‌تان دعوت کنید.با جستجو در دنیای پیرامون خود، شما با صدها نفر آشنا خواهید شد که با آنها علایق مشترک دارید. فقط به آشنایی اکتفا نکنید. به دنبال فرصتی باشید که آنها را به لایه‌های عمیق‌تری از زندگی خود بیاورید. شب‌هایی را برای تماشای فیلم ترتیب بدهید. گروه کوچکی را برای مهمانی به خانه‌ی خود دعوت کنید، نباید منتظر این باشید که دیگران اولین قدم را بردارند. آنها معمولا این کار را نخواهند کرد.

دوست پیدا کردن در بزرگسالی امکان‌پذیر است. به جای اتکا به شرایط اجتماعی خود برای آوردن دیگران به زندگی‌ خود، شما باید ابتکار عمل را به دست بگیرید. خود را بشناسید. اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. از علایق خود پیروی کنید نه از افراد. سپس به در وقت مناسب، دیگران را به زندگی‌ خود دعوت کنید.
advertising