تاثیر داشتن دوست صمیمی در زندگی افراد

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/08/05
تاثیر داشتن دوست صمیمی در زندگی افراد

داشتن دوست صمیمی طول عمر را زیاد می کند


یکی از فواید دوستی افزایش طول عمر است. افرادی که دایره‌ی روابط اجتماعی قوی ‌تری دارند کمتر احتمال دارد به مرگ زودرس دچار شوند تا کسانی که در انزوا به سر می‌برند. طبق جمع‌بندی مجموعه ‌ای از تحقیقات در سال ۲۰۱۰ مشخص شد که اثر روابط اجتماعی بر روی عمر ۲ برابر قدرتمند تر از اثر ورزش کردن و هم ‌اندازه‌ی اثر ترک سیگار است. نتایج حاکی از این است که متغیرهایی مانند تعداد دوستان یا میزان ادغام و همبستگی فرد در اجتماع همگی با کاهش میزان مرگ‌ و‌‌میر مرتبط هستند.
به گفته محققان ، دوستی و سلامت به واسطه ‌ی فرآیند حل ‌وفصل استرس به هم ربط پیدا می‌کنند.» استرس در کوتاه‌ مدت چیز مفیدی است، در مواقعی که خطری شما را تهدید کند و لازم باشد از موقعیت فرار کنید به واسطه‌ی استرس هوشیاری و ضربان قلب شما افزایش می‌یابد و هورمون‌های گریز مانند نوراپی ‌نفرین به سرعت ترشح می‌شوند تا قادر باشید با سرعت هر چه تمام‌ تر فرار کنید. مشابه همین وضع وقتی اتفاق می‌افتد که ویروسی وارد بدن‌تان شود سیستم ایمنی شما لازم است به سرعت وارد عمل شده و با فعال کردن سلول‌های ایمنی و ایجاد التهاب، ویروس را از بدن‌تان دفع کند.اما استرس مزمنی که معمولا با انزوا به سراغ فرد می‌آید در مدت زمانی طولانی چنین فرآیندهایی را فعال نگه می‌دارد که این موجب فرسودگی و تحلیل رفتن بدن می‌شود.

داشتن دوست صمیمی باعث افزایش سطح سلامتی بدن می شود


یکی از فواید دوستی ارتقای سلامتی است. یانگ و همکارانش شاخصه‌های بیولوژیکی بدن مانند : ( فشار خون، شاخص توده‌ی بدنی (BMI)، اندازه‌ی دور کمر و میزان التهاب بدن که با اندازه‌ گیری میزان «پروتئین واکنشیِ C» در خون به‌ دست می‌آید) کسانی که در انزوا به سر می‌بردند و کسانی را که در طول زندگی دوستان زیادی داشته‌اند، با هم مقایسه کردند. نتایج نشان ‌داد یکی از فواید دوستی این است که این شاخصه‌ها در افراد منزوی و حتی آنهایی که روابط اجتماعی ضعیفی داشتند وضعیت بدتری دارد.
در افراد مسن کاهش روابط اجتماعی ریسک فشار خون را تا بیش از دو برابر (۱۲۴٪) افزایش می‌دهد. در حالی که دیابت ریسک ایجاد فشار خون را (۷۰٪) افزایش می‌دهد، که بسیار کمتر از ریسکی است که روابط اجتماعی ضعیف ایجاد می‌کنند.
به طور معمول در چنین تحقیقاتی به سختی می‌توان فهمید کدام اثر بر دیگری مقدم است: کمبود دوستی و دیگر روابط اجتماعی است که روی سلامت پایین اثر می‌گذارد، یا این سلامت پایین افراد است که به انزوا منجر می‌شود. مزیت تحقیق یانگ و همکارانش این است که آنها اطلاعات را در بازه‌ی زمانی طولانی از افراد جمع‌آوری کرده‌اند. این روش تحقیق با اطمینان بیشتری وجود رابطه‌ی علّی (نه صرفا همبستگی) را نشان می‌دهد. به زبان ساده‌تر ارتباطات اجتماعی «باعث» ایجاد اثراتی در سلامتی افراد می‌شوند.

داشتن دوست صمیمی سلامت ذهن را تضمین می کند


یکی از فواید دوستی این است که سلامت ذهن شما را به همراه دارد. دوستانی که به شما احساس تعلق داشتن را هدیه می‌دهند ممکن است کلید سلامت بهتر را نیز در دست شما بگذارند. هرچه میزان احساس تنهایی‌ سالمندان بیش‌تر می‌شد، ریسک زوال عقل آنها نیز افزایش می‌یافت. با بررسی بیش از ۲۰۰۰ سالمند بالای ۶۵ سال ساکن هلند که هیچ یک در آغاز بررسی دچار زوال عقل نبودند انجام شد. در مدت انجام این تحقیق از این میان کسانی که در ابتدا گزارش کردند احساس تنهایی می‌کنند، ۱۳.۴ درصد به زوال عقل دچار شدند. اما در میان سالمندانی که احساس تنهایی نداشتند ۵.۷ درصد به زوال عقل دچار شدند.
این حقیقت که احساس تنهایی، و نه صرفا تنهایی فیزیکی، با بروز زوال عقل مرتبط است نشان می‌دهد که این موقعیت عینیِ تنها بودن نیست که اهمیت دارد بلکه ادراک ذهنی فرد از نداشتن رابطه در زندگی است که ریسک افت توانایی‌های شناختی مغز را به دنبال دارد.

دوست صمیمی چه در مسیر خوب یا بد، بر شما تاثیر می‌ گذارد


چاقی مُسری است، این تیتری بود که به سرعت صدا کرد، تحقیقی در سال ۲۰۰۷ معلوم کرد وقتی کسی چند کیلو اضافه وزن پیدا می‌کند، دوستان او با احتمال بیشتری چاق می‌شوند. در ابتدا مشخص شد اگر در مدت زمان تحقیق شخصی وزن اضافه کند احتمال چاق شدن دوستان آن شخص هم ۵۷٪ افزایش پیدا می‌کند. اما برعکس این ماجرا نیز درست بود و در تحقیقی جداگانه مشخص شد وقتی فردی تغذیه‌ی سالمی دارد و ورزش می‌کند تا وزن خود را کاهش دهد دوستان او نیز درباره‌ی سبک زندگی سالم‌تر از او ایده خواهند گرفت.
یکی از محققان این تحقیق می‌گوید: «زمانی که ما به کسی برای کاهش وزن کمک می‌کنیم در واقع نه به یک نفر که به چندین نفر کمک کرده‌ایم، چنین یافته‌ای را تحلیل‌ گران سیاست‌‌ گذار و سیاستمدارانی که می‌خواهند تصمیم بگیرند چه معیارهایی برای ساختن جامعه ‌ای سالم ‌تر بهترین است، باید مد نظر داشته باشند.»

دوست صمیمی می تواند در شرایط سخت کمک کننده باشد


همه‌ی ما در مسیر زندگی به کسی نیاز داریم تا به او اتکا کنیم. تحقیقات در مورد بیماران سرطانی نشان می‌دهد در شرایط سخت دوستان می‌توانند کمک ‌کننده باشند. مطالعه‌ای در سال ۱۹۸۹ نشان داد زنان مبتلا به سرطان سینه که به صورت تصادفی برای شرکت در برنامه‌ی حمایتی با دیگر بیماران ثبت نام شدند، کیفیت زندگی بالاتری را گزارش دادند و عمر طولانی‌تری داشتند تا بیمارانی که از این برنامه‌ی ارتباطی حمایتی برخوردار نبودند.
از آن زمان به بعد تحقیقات گوناگونی پیرامون اثرگذاری گروه‌های حمایتی بر طول عمر بیماران انجام شده، برخی نتایج وجود چنین رابطه‌ای را تایید کرده‌اند و برخی نیز چنین رابطه‌ای نیافته‌اند؛ اگر چه توافق گسترده‌ای درباره‌ی اثر مثبت گروه‌های حمایتی بر ارتقای کیفیت زندگی بیماران سرطانی وجود دارد. گرچه بیشتر تحقیقات درباره‌ی این مسئله در مورد جمعیت زنان صورت گرفته است، تحقیقی در سال ۲۰۱۴ نشان داد که جمعیت مردان مبتلایان به سرطان پروستات نیز از این گروه‌های حمایتی سود می‌برند.

دوستان صمیمی کمک می کنند راحت تر با طرد شدن کنار بیایید


متاسفانه همه‌ ی رابطه‌های اجتماعی بدون فراز و نشیب پیش نمی‌روند اما دوستان شما کنارتان هستند تا کمک کنند بهبود پیدا کنید.
طبق تحقیقات، داشتن رابطه‌ی دوستی در پایه‌ی چهارم به بچه‌ها کمک می‌کند با فشار ناشی از مسخره شدن، مواجهه با قلدران مدرسه و کنار گذاشته شدن کنار بیایند. محققان با اندازه ‌گیری هورمون استرس موجود در بزاق دهان بچه‌ها متوجه شدند «هنگام کنار گذاشته شدن» توسط دوستان، این هورمون را در بدن آنها افزایش می‌دهد، که می‌تواند نشانه‌ ای از استرس مزمن باشد.این یافته‌ها نشان می‌دهد کنار گذاشته شدن ممکن است خیلی بیشتر از دریافت توجه منفی، آزاردهنده باشد. نکته مهم این است که در بچه‌هایی که تعداد دوستان بیشتری داشتند یا از رابطه‌ی دوستی صمیمانه ‌تری برخوردار بودند میزان هورمون استرس ترشح شده در اثر طرد شدن، کمتر بود تا کسانی که دوستان کم یا رابطه‌ ی دوستی کم ‌کیفیت ‌تری داشتند.
« یافته‌ها نشان می‌دهد اگرچه دوستان به طور کامل نمی‌توانند اثرات طرد شدن را از بین ببرند، اما در کاهش آن موثر‌ند؛ این یکی از مهمترین فواید دوستی است.»

اثرات مثبت داشتن دوست صمیمی می تواند مادام العمر باشد


در روزگاری که مردم با تعویض مدرسه، کار و مسکن ممکن است خیلی جا‌به‌جا شوند، نگه داشتن دوستی‌ها شاید کار سختی به نظر برسد. در این بین حضور گاه ‌به ‌گاه در شبکه‌های اجتماعی کافی به نظر نمی‌آید، هر چند تحقیقات نشان می‌دهد وجود فاصله الزاما از بین برنده‌ی دوستی‌ها نیست.
در تحقیقی که توسط محققان انجام شد از دانشجویان درباره‌ی دوستی‌هایی که داشتند و میزان صمیمیت‌ آنها سوال شد. محققان متوجه شدند وجود فاصله‌ ی فیزیکی در مدت چند دهه، الزاما بر احساس نزدیکی در یک دوستی اثرگذار نیست. دوستان سال‌های پیش همچنان به وسیله‌ی ایمیل و تلفن با هم در ارتباط بودند. این موضوع در مورد دوستانی که مدت بیشتری در دانشگاه با هم دوست بوده‌اند و کسانی که در شروع دوستی علائق مشترکی داشته‌ اند بیشتر وجود داشت.
advertising