گل زیبای بنت قنسول معروف به گل کریسمس

سبک زندگیباغچه

- 97/09/17
گل زیبای بنت قنسول معروف به گل کریسمسنام علمی ان: Euphorbia pulcherrima است و نام انگلیسی آن : Poinsettia است و بومی منطقه آمریکای مرکزی و مکزیک می باشد. بنت قنسول یا گل کرسیمس از دسته گیاهانی است که دارای شیوه نگهداری ساده‌ای است و به دلیل آنکه در نزدیکی سال نو میلادی گل می‌دهد. این گیاه زیبا در آمریکا و در زمان کریسمس یکی از گیاهانی است که برای تزیین دکوراسیون بکار می‌رود .گل بنت قنسول در مکزیک به‌صورت درختچه‌هایی رشد می‌کند که ارتفاع آن حدود یک متر و پهنای آن به 45 سانتی می‌رسد . بنت قنسول یا گل کریسمس گیاهی بسیار زیباست که به رنگ های قرمز و صورتی و زرد موجوده. برگ های این گیاه در نیمه ی دوم سال که روزها کوتاه میشه، از حالت سبز خارج میشن و به حالت رنگی در میان.

رنگ زیبای برگ ها به ویژه نوع قرمزش باعث شده که نظر افراد جلب بشه و مشتاق به خریدش بشن اما اکثر افراد تجربه ی ناموفقی در نگهداری بنت قنسول دارن چون نمیدونن چطوری ازش نگهداری کنن یا اصلا با شرایط منزلشون مطابقت داره یا نه. البته باید بدانید که در شرایط مناسب این گیاه برگ قرمز زیبا تا حدود 4 متر هم رشد کرده و توانایی تحمل دمایی زیر ده درجه سانتی گراد را نخواهد داشت. تنها نکته مهم در نگهداری بنت قنسول این است که دمای خانه خود را زیاد بالا نبرید، چراکه دمای بالا از قرمز شدن گیاه شما جلوگیری می‌کند.

آشنایی با روش نگهداری گل زیبای بنت قنسول یا گل کریسمس



نور مناسب گل زیبای بنت قنسول یا گل کریسمس


گل کریسمس به محیطی روشن اما به دور از نور مستقیم احتیاج داره. یعنی باید نزدیک پنجره قرار داده بشه. کمبود نور باعث کمرنگ شدن برگ ها و ریزش برگ ها به ویژه برگ های پایینی میشه. نور شدید و مستقیم آفتاب باعث سوختگی برگ ها میشه. بهتر است این گیاه را در مکان‌هایی قرار دهید که نور کافی به آن برسد. پنجره‌های نورگیر جنوبی عموماً بهترین قسمت‌های یک‌خانه آپارتمانی هستند که می‌توانید بنت قنسول را در آن قرار دهید. در صورت کمبود نور در این گیاه برگ‌ها زرد شده و دچار ریزش خواهند شد.

دمای مناسب گل زیبای بنت قنسول یا گل کریسمس


بنت قنسول در دمای 22-19 درجه سانتی گراد دارای رشد خوبی بوده که در شب این دما کمتر نیز خواهد بود. گرمای زیاد عمر گیاه رو کم میکنه و نباید نزدیک وسایل گرمایشی قرارداده بشه. همچنین به سرما حساسه و نباید در فضای باز قرار بگیره.

آبیاری مناسب گل زیبای بنت قنسول یا گل کریسمس


آبیاری باید به حدی باشه که از زیر گلدون خارج بشه و البته خاک زهکش خوبی داشته باشه و گل آلود و غرقابی نشه. خاک تا حدودی مرطوب رو میپسنده پس هر وقت که خاک نیمه مرطوب بود آبیاری رو انجام بدید. لازم است بدانید آبیاری بیش‌ازحد و کمتر از حد لازم منجر به ریزش برگ‌ها می‌شود. یکی از علت های عدم موفقیت در نگهداری این گیاه آبیاری نادرسته. خشکی کشیدن زیاد هم باعث خشکی برگ ها و ریزش میشه.هیچ وقت آب رو روی برگ ها نریزید چون این گیاه نیازی به غبارپاشی نداره و این کار باعث ایجاد لکه های سیاه روی برگ ها میشه، آب بدون کلر برای آبیاری بهتره(آبی که 24 ساعت در هوای اتاق باشه).
گل زیبای بنت قنسول معروف به گل کریسمس

خاک مناسب گل زیبای بنت قنسول یا گل کریسمس


به خاکی با زهکش مناسب احتیاج داره تا آب اطراف ریشه باقی نمونه و برگ ها ریزش نکنند، مثل ترکیب پیت ماس+پرلیت یا خاک برگ+کوکوپیت+پرلیت . بهترین خاک برای این گیاه خاک قلیایی بوده و بهتر است از بسترهای آماده استریل شده که دارای خاک‌برگ هستند برای آن استفاده کنید. این گیاه به خاکی مرطوب نیاز داشته و باید آبی که برای آن می‌ریزید از منافذ زیرین گلدان خارج شود.

کوددهی مناسب گل زیبای بنت قنسول یا گل کریسمس


گل کریسمس در زمان گلدهی نیازی به کود نداره و برای تقویت در اتمام زمان گلدهی ماهی یک بار از کود 10-10-10 ویا 20-20-20 البته با نصف غلظت نوشته شده استفاده کنید. برای تغذیه مناسب گیاه نیز لازم است از کودهای حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم استفاده کنید، چراکه منجر به رشد بهتر گیاه خواهند شد. زمانی که گیاه شما گل داد باید کود دهی را قطع کرده و این کار را به خرداد تا آبان ماه و بافاصله حدود 3 هفته موکول کنید.

تکثیر گل زیبای بنت قنسول یا گل کریسمس


بنت قنسول در ماه اسفند، بهار و حتی تابستان که گل وجود ندارد توسط قلمه چوب نرم تکثیر می‌یابد. اگر می‌خواهید گیاه کوتاه‌تر و پرپشت‌تری داشته باشید باید قلمه گیری از گیاه را در ماه شهریور انجام دهید؛ به دلیل آنکه قلمه‌هایی که در فصولی غیر از شهریور رشد می‌کنند دارای شاخه‌های بلندتری هستند.

در فصل بهار و تابستان قلمه ای از ساقه نرم و جوان جدا کنید و در بستری از پرلیت و پیت ماس قرار بدید، برای اینکه ریشه زایی بهتر صورت بگیره میتونید قلمه رو در هورمون ریشه زایی فرو ببرید. همچنین میتونید روی گلدون پلاستیک بکشید تا فضا برای ریشه زایی آماده تر بشه. بستر قلمه رو مرطوب نگه دارید اما از آبیاری زیاد خودداری کنید چون باعث پوسیدگی و ازبین رفتن قلمه میشه. قلمه رو قبل از کاشت، نیم ساعت در آب یا محیط قرار بدید تا شیره ی سفید رنگش خارج بشه.

گلدهی مناسب گل زیبای بنت قنسول یا گل کریسمس


بنت قنسول گیاهی روزکوتاه است، یعنی در شرایطی گل‌های آن پدیدار می‌شوند که ساعات روز از شب کوتاه‌تر باشند. این گیاه در اواخر پاییز شروع به گل دادن می‌کند و در تمام طول زمستان گل‌های خود را نگه می‌دارد. برای آنکه گیاه شما در فصل‌های سرد سال گل دهد، باید آن را در محیط‌هایی قرار دهید که شب‌ها هیچ نوری به آن نرسد، برای این منظور می‌توانید در شب تا زمانی که خانه شما روشن است، یک کیسه‌زباله مشکی بر روی آن کشیده و زمانی که لامپ‌ها را خاموش کردید رویش را بردارید.
advertising