معرفی گل مرجان یا مرجان مینیاتوری

سبک زندگیباغچه

- 97/09/02
معرفی گل مرجان یا مرجان مینیاتوریگل مرجان گیاهی سرسخت است که نگهداری نسبتا آسانی دارد و می توان برای مدت طولانی آنرا در محیط خانه نگهداری و از زیبایی آن بهره مند شد. گل مرجان بانام علمی “Euphorbia milii” بومی ماداگاسکار است و نوعی گیاه گوشتی (آبدار) است. این گیاه در سراسر سال می تواند گل دهد و اگر نیازهای این گیاه بر آورده شود در مقاطعی از سال گلدهی بیش از سایر زمان ها خواهد بود. شیره این گیاه سمی است و در هنگام دست زدن به این گیاه باید مراقب پوست دست خود باشید.

ساقه های مرجان مینیاتوری تیغ دار هست و برگ های آن بیضی شکل و کوچک. در بعضی انواع آن برگ ها بزرگ هستن . این گیاه تقریباً در تمام طول سال گل میدهد . گل ها کوچک و زیبا هستن و در رنگ های متنوع . قرمز و صورتی و سفید و بنفش و زرد و انواع دو رنگ . این گیاه برای افرادی که حوصله زیادی برای مراقبت از گیاهان ندارن و یا در مناطق گرم و خشک زندگی می کنند مناسب است چون بسیار مقاوم می باشد.

گیاه مرجان زمانی که به قدر کافی نور دریافت کند گل خواهد داد. مرجان مینیاتوری نسبت به خشکی مقاوم است و خاک شنی و کمی خشک را ترجیح می‎دهد. مرجان مینیاتوری نیز مانند کاکتوس آب را داخل ساقه‎های ضخیم خود ذخیره می‎کند، بنابراین نسبت به دیگر گیاهان آپارتمانی باید به دفعات کمتری آبیاری شود.

آشنایی با روش نگهداری گل زیبای آپارتمانی مرجان معروف به گل مینیاتوری



آبیاری مناسب گل مرجان یا مرجان مینیاتوری


زمانی آبیاری گل مرجان را انجام دهید که سطح خاک تا عمق 5-2٫5 سانتیمتر خشک شده باشد. در طی فصول سرد و زمانی که گیاه رشد چندانی ندارد آبیاری هر 3-2 هفته یکبار انجام می شود. زمانی که به گیاه آب می دهید مقدار آب باید به اندازه ای باشد که حتما آب از منافذ زیر گلدان خارج شود زیرا این کار علاوه بر رسیدن رطوبت کافی به ریشه ها منجر به خروج عناصر و املاح اضافی از اطراف ریشه ها خواهد شد. گل مرجان گیاه مقاومی هست و میتواند کم آبی را تحمل کند. در زمان آبیاری گیاه از آب ولرم با دمای حدود 20 درجه استفاده کنید. همچنین آب را روی ساقه و برگ‎های گیاه نپاشید، زیرا اگر آب برگ‎ها و ساقه‎ها را بیش از اندازه خیس کند می‎پوسند.

نور مناسب گل مرجان یا مرجان مینیاتوری


گل مرجان نور مستقیم آفتاب و محیط روشن و پر از نور را دوست دارد به شرطی که در این مسئله بخصوص در روزهای گرم سال زیاده روی نشود. به بیان دیگر هر مقدار که هوا خنک تر باشد ، بیشتر می توان از نور مستقیم آفتاب بهره گرفت و در سراسر روز گیاه در زیر نور مستقیم افتاب باشد اما در روزهای گرم تابستان بهتر است که گیاه را از آفتاب بعد از ظهر محافظت کرد. کمبود نور در محیط منجر به کم رنگ شدن گلها و می تواند علت زرد شدن گل مرجان باشد و همچنین باعث عدم شکل گیری گلها و ریزش برگها می شود. توجه داشته باشید که وجود نور در طی شب(وجود لامپهای با شدت نور زیاد در مکان نگهداری گیاه در طی شب) می توان منجر به شکل گیری خارهای فراوان در قسمت بالای گیاه و عدم گلدهی مناسب این گیاه شود.

دمای مناسب گل مرجان یا مرجان مینیاتوری


به طور کل گل مرجان محیط گرم را دوست دارد و در چنین محیطی رویش برگها و گلدهی صورت می گیرد. دمای نگهداری گل مرجان در حالت ایده آل 32-24 درجه سانتیگراد است. هر مقدار که دما بیشتر باشد از گلدهی گل مرجان کاسته میشود و برای زنده ماندن گیاه بهتر است که بخصوص در قسمت بعداز ظهر از مقداری سایه بهره مند شود. با پایین رفتن دما نیز ریزش برگهای گیاه شدت می یابد.

رطوبت مناسب گل مرجان یا مرجان مینیاتوری


اگرچه وجود رطوبت در هوا به رشد و لطافت گل مرجان کمک می کند اما غبارپاشی و ماندگاری آب بر روی برگهای گیاه احتمال شیوع بیماری قارچی را افزایش می دهد و لزومی به انجام این کار نیست اما در روزهای گرم تابستان و برای افزایش رطوبت هوا می توان از روش زیرگلدانی حاوی سنگریزه و آب استفاده کنید.

خاک مناسب گل مرجان یا مرجان مینیاتوری


برای گل مرجان بهتر است که خاک زهکش مناسب داشته باشد تا مانع از ماندگاری طولانی مدت آب در اطراف ریشه های گیاه شود مثلا مخلوطی از خاک معمولی+خاک برگ+ شن به نسبت مساوی می تواند خاک مخصوص گل مرجان باشد. همچنین می توان از یک قسمت شن درشت+ نصف قسمت کوکوپیت + نصف قسمت ورمی کمپوست برای ترکیب خاک گل مرجان استفاده کرد.

کوددهی گل مرجان یا مرجان مینیاتوری


گل مرجان را با تقویت کننده مایع که آن‎ را به نصف غلظت رقیق کرده‎اید، هر دو هفته یکبار از بهار تا تابستان، کوددهی و تقویت کنید. تا آخر تابستان ماهی یکبار با کود کریستالون ترجیحا قرمز گیاه را تغذیه کنید.
معرفی گل مرجان یا مرجان مینیاتوری

تکثیر مناسب گل مرجان یا مرجان مینیاتوری


روش قلمه زدن گل مرجان یا مرجان مینیاتوری: استفاده از قلمه گل مرجان یکی از راه های تکثیر آن است . در طی فصول بهار و تابستان می توانید از قسمت انتهایی ساقه های جوان قطعاتی به طول 10-7 سانیتمتر جدا کنید و انتهای قلمه ها را در آب قرار دهید تا جریان شیره سفید از قلمه ها متوفق شود سپس قلمه ها را برای 4-3 روز درمکانی خشک و به دور از نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.

روش دیگری هم وجود دارد و آن این است که بعد از جدا کردن قلمه برای چند دقیقه انتهای آن را در آب گرم قرار دهیم تا جریان شیره متوقف شود و بعد یک روز در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهمی تا رطوبت اضافه خشک شود و سپس آنرا در بستر ریشه زایی بکاریم.سپس این قلمه را در بستری بسیار سبک همانند شن + پرلایت که کمی مرطوب است بکارید و گلدان محتوی قلمه ها را در مکانی روشن اما به دور از نور خورشید و دمای حدود 20 درجه قرار دهید.

روش کاشت بذر گل مرجان یا مرجان مینیاتوری: کاشت بذرها روش دیگر تکثیر گل مرجان است البته اگر گیاه بعد از تولید گل بذر نیز تولید کند.بذر را باید در شن مرطوب در بهار کاشت. حرارت خاک باید 16-13 درجه سانتیگراد باشد. از زمان کاشت بذر تا گلدهی گیاه 8-5 ماه طول می کشد. زیرا برای انجام عمل گرده افشانی و تولید بذر شما به دو یا چند گل مرجان احتیاج دارید.

تولید بذر گل مرجان با استفاده از عمل گرده افشانی


گلهای این گیاه در چند روز اول زندگی خود یعنی زمانی که جوان هستند نقش گل ماده را دارند و قسمتهای ماده فعال است و بعد که سن گل بیشتر می شود قسمتهای نر گل که مسئول تولید گرده هستند فعال می شوند. برای گرده افشانی یک گل در زمانی که قسمت مادگی آن فعال است نیاز به گلهای مسن تر داریم که باید در مجاورت این گل قرار داشته باشند به همین دلیل داشتن چندین گیاه در کنار هم که گلهای انها از نظر زمانی در مقاطع مختلفی هستند. برای انجام عمل گرده افشانی و تشکیل شدن بذرها لازم است در این روش تکثیر گل مرجان گرده افشانی یا باید دستی انجام شود و یا فعالیت حشراتی مانند زنبور عسل انجام گیرد.

تعویض گلدان گل مرجان یا مرجان مینیاتوری


زمانیکه رشد رویشی گل مرجان در وضیعت خوبی است می توان گلدان را تعویض کرد و بعد از تعویض گلدان این گیاه را تا حدود 2 روز آب ندهید.

هرس کردن گل مرجان یا مرجان مینیاتوری


برای هرس گل مرجان می توان شاخه ها یی که نزدیک سطح خاک می باشند را قطع کرد. به یاد داشته باشید که گل مرجان به هرس سالیانه نیاز ندارد و هر 3-2 سال یکبار برای هرس این گیاه باید اقدام کرد.

آفات و بیماری ها گل مرجان یا مرجان مینیاتوری


اگر برگهای باهم زرد شده و میریزند به احتمال خیلی زیاد یا آبیاری زیاد بوده و یا آبیاری خیلی کم بوده است.

افاتی مانند شته ، شپشک ، کنه های تار عنکبوتی و ترپیس به گیاه حمله می کنند و از بین رفتن گل مرجان می شوند.

گل مرجان بیشتر دچار بیماری می شود و زمانی شیوع می یابند که شرایط نگهداری گل مرجان مناسب نباشد.

اگر برگهای پایینی و قدیمی زرد شده و می ریزند کاملا طبیعی است چون به مرور زمان و با رشد گیاه مواد غذایی به صورت مرتب به گیاه نرسد مواد از برگ های پیر به برگ های جوان منتقل میشود و برگ های قدیمی زرد شده و میریزند. برای اینکه این روند ریزش برگ ها را به تاخیر بیاندازید باید گیاه را خوب تغذیه کنید.
advertising