معرفی و روش نگهداری گل کاملیا

سبک زندگیباغچه

- 97/08/24
معرفی و روش نگهداری گل کاملیاگل کاملیا گیاه آپارتمانی زیبا با گل‌هایی به رنگ صورتی، قرمز و ارغوانی است که در اواخر تابستان و پائیز ظاهر می‌شوند. بهترین زمان برای کاشت این گیاه فصل بهار و مناسب‌ترین روش از طریق قلمه است. آب و هوای معتدل و مرطوب و کناره‌های پنجره نیز از مناسب‌ترین مکان‌ها برای کاشت کاملیا گل رزی است. گل کاملیا درختچه ای زینتی و همیشه سبز از خانواده “Theacea” با نام علمی “Camellia japonica” بومی آسیایی شرقی است. گل های کاملیا بزرگ و شبیه گل رز اند. آنچه گل کاملیا را متنوع کرده اندازه گل ها و طیف رنگ های آن است. این گل ها به تنهایی یا به صورت جفت در امتداد و مخصوصا در انتهای شاخه ها ایجاد می شوند.

روش نگهداری گل کاملیا ، درختچه زیبای آپارتمانی



آبیاری مناسب گل زیبای کاملیا


گل کاملیا به آب کافی نیاز دارد و خشکی را تحمل نمی‌کند بخصوص اگر در برخی مواقع روز نور مستقیم آفتاب به آن بتابد باید آبیاری آن را با دقت بیشتری انجام داد. دربهار و پاییز هفته ای دوبار و در تابستان هفته ای یکبار گیاه را آبیاری نمایید تا جایی که امکان دارد از آب بدون املاح بخصوص بدون کلسیم برای این گیاه استفاده کنید. بی ابی این گیاه بخصوص در اواخر تابستان یعنی زمانی که غنچه های گل در حال شکل گیری هستند می‌تواند منجر به کاهش شدید گلدهی این گیاه در سال آینده شود.
همچنین اگر بستر کاشت خیس و غرقابی شود به ریشه ها آسیب خواهد رسید و منجر به زرد شدن و ریزش برگها و در نهایت از بین رفتن گیاه خواهد شد. برای آنکه بدانید زمان آبیاری گلدان فرا رسیده است یا خیر وضعیت سطح بستر گدان را بررسی کنید. سطح بستر را با دست کنار بزنید اگر زیر آن تا حدودی خشک شده است گلدان را آب دهید اما اگر هنوز رطوبت را دارد آبیاری را به تعویق بیاندازید. توجه داشته باشید که آبیاری نامناسب این گیاه یکی از دلایل ریزش گلها است.

دمای مناسب گل زیبای کاملیا


کاملیا دما را از نزدیکی صفر تا حدود 30 درجه سانتیگراد تحمل می‌کند اما دمایی که در آن می‌تواند به رشد خود ادامه دهد حداکثر 21 و حداقل 13 درجه سانتیگراد است. اگرچه دمای 18-15 درجه برای شکل گیری غنچه های این گیاه مناسب است اما بعد از شکل گیری غنچه ها اگر دما را اندکی پایین تر بیاوریم به افزایش عمر گلها کمک خواهد شد.
معرفی و روش نگهداری گل کاملیا

نور مناسب گل زیبای کاملیا


گل کاملیا به محیطی روشن نیاز دارد اما اینکه به چه میزان از نور مستقیم آفتاب بهره‌مند شود بستگی به میزان رطوبت هوا و بستر کاشت دارد.گل کاملیا در مکانی که هوا از میزان رطوبت مناسب برخوردار باشد در مقایسه با مکانی که هوا خشک و گرم است نور مستقیم آفتاب را بهتر تحمل می‌کند. اما تابش نور مستقیم به همراه خشکی هوا منجر به بروز لکه های قهوه‌ای و سوخته بر روی برگسار و گلها خواهد شد. بنابراین هر مقدار که هوا گرمتر و خشک تر باشد باید این گیاه را از تابش مستقیم نور آفتاب محافظت کرد و همچینن در آبیاری آن دقت بیشتری به خرج داد.

رطوبت مناسب گل زیبای کاملیا


غبارپاشی هفته ای یکبار با آب ولرم و سبک پیشنهاد میگردد، موقعی که گیاه در گل است غبارپاشی را متوقف نمایید.

خاک مناسب گل زیبای کاملیا


مهمترین ویژگی بستر کشت برای گل زیبای کاملیا داشتن زهکش مناسب، غنی و حاصلخیز بودن و اسیدی بودن خاک است و خاک اگر قلیایی باشد بخصوص کلسیم باعث زرد شدن برگها و لطمه به آن میشود. یکی از بسترهای کاشت کاملیا در گلدان که معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت است از 80٪ پوسته کاج که به خوبی پوسیده است + 20٪ پرلایت و یا 50٪ خاک لوم شنی +50٪ پیت موس

کوددهی مناسب گل زیبای کاملیا


بعد از پایان شکوفه دادن با کود هایی که برای گیاهانی که خاک اسیدی دوست دارند طراحی شده است، کوددهی کنید. از کود هایی که مواد غذای اضافی بالایی دارند استفاده نکنید. بهترین زمان برای کوددهی کاملیا در بهار پس از پژمردگی گل هاست. در وسط تابستان اگر شاخ و برگ رشد کندی دارد یا پراکنده یا رنگ پریده است، می توانید گیاه را کوددهید. فقط در روز قبل از کوددهی، گیاه را آبیاری کنید.دو ماه قبل از اولین سرما زدگی پاییز، گل کاملیا را کوددهی کنید. گیاهی که خاک غنی دارد نیاز به کود ندارد و گیاه مریض را به هیچ وجه تغذیه نکنید. همچنین کاملیا نباید بعد از اینکه وارد دوره خواب شد، کوددهی شود.

تکثیر گل زیبای کاملیا


تکثیر با قلمه گل زیبای کاملیا : با استفاده از قلمه گل کاملیا میتوان آنرا تکثیر کرد. برای افزایش شانس ریشه زایی قلمه ها وجود رطوبت مناسب در هوا و همچنین مصرف هورمونهای ریشه زایی و پاگرما توصیه شده است . بهتر است که از ساقه های جوان و حاصل از رشد سال جاری که تا حدودی بافتی محکم پیدا کرده اند قلمه تهیه شود. برش را از زیر پنجمین گره بر روی ساقه بزنید (ناحیه اتصال برگ به ساقه گره نامیده می شود). برگهای پایینی را حذف کنید و جدا کردن پوست 1٫5 سانتیمتر از قسمت پایین قلمه به ریشه زایی آن کمک کرد. قلمه ها را در بستری که حداقل 15-10 سانتیمتر عمق دارد بکارید و برای مخلوط کاشت می توان از مخلوط یک قسمت شن + یک قسمت پیت موس استفاده کرد.

تکثیر به روش بذر گل زیبای کاملیا : از بذر نیز می‌توان استفاده کرد ولی امکان دارد گیاهان بدست آمده شبیه گیاه مادری نباشند. برای تهیه بذر باید صبر کنید تا میوه کپسول مانند آن برسد و پوشش آن شکاف بخورد(معمولا در اواسط پاییز). بذرهای تازه باید سریعات در بستر کاشتی سبک همانند مخلوط پیت + سنگریزه کاشته شوند و 4-2 ماه طول می‌کشد تا جوانه بزنند.

هرس گل زیبای کاملیا


بهترین زمان هرس در فصل بهار و بعد از اتمام گلدهی گیاه و قبل از شروع رشد رویشی جدید است. گلهای کاملیا در اوایل سال شکوفا می‌شود و جوانه های گل برای سال بعد در اواخر تابستان و در طی پاییز بر روی شاخسار یک ساله شکل می‌گیرد. هرس در این زمان منجر به حذف تعداد بیشماری از گلها خواهد شد.

آفت و بیماری گل زیبای کاملیا


برگها سبز کمرنگ هستند: از آب حاوی املاح برای غبار پاشی استفاده شده است، از آب سبک استفاده کنید، با کود آهن گیاه را تغذیه نمایید، خاک گلدانها باید عاری از مواد قلیایی یاشد.

گلهای کمرنگ و شفاف می تواند ناشی از مواد براق کننده شیمیایی باشد.

سطح زیرین برگها دارای تارعنکبوت است: کنه ریز قرمز عامل آن است. با پارچه و یا اسفنج مرطوب سطح زیرین برگها را تمیز نموده و یا هر دوهفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی نمایید تا علایم بر طرف گردند، ایجاد رطوبت در محیط گیاه باعث کاهش آفت می گردد.

گروهی از حشرات آفت لکه های دیسک مانند روی برگها ایجاد می کننند. اگر هفته ای یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی کنید علایم بر طرف می شود.

در صورتی که برگهای گیاه ناگهان خشک شوند، احتمال بدهید صدمه مربوط به اشعه مستقیم آفتاب است.

برگها کوچک بوده و از غنچه و گل خبری نیست: گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک در رنج است،گیاه را تغذیه مصنوعی نمایید.

برگها گرد آلود هستند: احتیاج به تمیز نمودن دارد از مواد براق کننده شیمیایی هر ماه فقط یکبار استفاده نمایید، مواظب باشیدگلها از مواد براق کننده در امان باشند.

شاخه ها در زمستان دراز و منحرف بوده و غنچه ها ظاهر نمی شوند: هوا خیلی گرم و خشک است،گیاه را به منطقه خنکتری منتقل و با آب سبک غبار پاشی کنید.

غنچه ها بدون اینکه باز شوند سقوط می کنند:گیاه را با کود آهن طبق دستور تغذیه نمایید، از آب بدون املاح در غبارپاشی و آبیاری استفاده کنید، آب باید فاقد املاح بخصوص کلسیم باشد.

گلها کم رنگ و شفاف شده اند: صدمه مربوط به مواد براق کننده شیمیایی است، گلها را در هنگام استفاده از مواد براق کننده در امان نگه دارید.

برگها زرد شده و سقوط می کنند: آبیاری زیاد از اندازه انجام شده است، در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک خشک نگه داشته سپس آبیاری کنید، هرگز اجازه ندهید آب اضافی در گلدانها باقی بماند.

لکه های دیسک مانند روی برگهاست: حشره آفت عامل آن است هر هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی نموده تا علایم بر طرف گردند.

برگها خشک می شوند: صدمه مربوط به اشعه مستقیم آفتاب است، گیاه را به محل مناسب منتقل نمایید.

سطح خاک خشک و آب جذب نمی نماید:ریشه ها متراکم هستند، برای مدت ۱۵ دقیقه گلدانها را به تشت و یا سطل پر از آب منتقل نمایید و آبیاری را تنظیم کنید. بهار آینده گلدانها را تعویض نمایید.
advertising