معرفی و روش نگهداری گیاه برگ عبایی

سبک زندگیباغچه

- 97/08/11
معرفی و روش نگهداری گیاه برگ عباییبرگ عبایی بومی چین و ژاپن می باشد و عمری طولانی دارد . سپرگرده نام آن در زبان فارسی اصیل است که به کلاله ی گرد آن در گل ها اشاره دارد و در زبان انگلیسی فولاد نامیده می شود زیرا بسیار مقاوم بوده تا جایی که سم هم نمی تواند آن را بخشکاند . لازم به ذکر است که این گیاه دارای ریزوم بوده و بدون ساقه هوایی می باشد.

ویژگی های ظاهری گل برگ عبایی



برگ گیاه برگ عبایی


برگ ها مستقیما از ساقه های زیرزمینی خارج می شوند . به رنگ سبز تیره ، براق ، پهن ، ظاهری چرمین و طولی ۳ تا۵۰ سانتی متر دارند و همچنین دمبرگ آن ها بلند نیز است .برگ های بلند آن ها شبیه برگ ذرت و الیاف مقاوم است . برگ برخی از انواع عبایی ها سبز ساده و برخی نیز ابلق است که به رنگ سبز و کرم می باشد و در سرار برگ به موازات رگبرگ ها چندین نوار با رنگ روشن تر وجود دارد . واریته ابلق مقاومت کمتری نسبت به برگ سبز دارد.

گل برگ عبایی


دارایی گل هایی ریز که ارغوانی ، فنجانی مانند و فاقد زیبایی می باشند که در اواخر فصل تابستان بر روی سطح خاک و در قسمت تحتانی گیاه می رویند. واریته ابلق گل هایی به رنگ بنفش که جنبه ی زینتی ندارند دارا است.

روش نگهداری و مراقبت از گیاه برگ عبایی



نور مناسب گیاه برگ عبایی


برگ عبایی به نور کم تا متوسط نیاز دارد البته نوع ابلق آن نیز نور بیشتری را نسبت به نوع سبز آن نیازمند است . قرار گیری گیاه در مقابل نور مستقیم خورشید باعث می شود برگ های آن بسوزد بنابرابن پیشنهاد می شود در تابستان در نیم سایه آن را قرار دهید .

آبیاری لازم گیاه برگ عبایی


در زمستان هفته ای یکبار ( در صورت اینکه درجه حرارت پایین تر از ۱۰ درجه باشد هر ۱۰ روز یکبار آبیاری شود ) و در تابستان هفته ای دو بار آبیاری شود و توجه داشته باشید که بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک باشد. درزمستان غبار پاشی لازم نیست اما در تابستان در جهت تامین رطوبت هفته ای یکبار غبار پاشی کنید. اگر آبیاری به موقع و کافی باشد برگ های گیاه خیلی نرم تر خواهند بود. رطوبت لازم یرای برگ عبایی ۵۰ تا ۷۰ درصد می باشد.

دمای مناسب گیاه برگ عبایی


بهترین دما،درجه حرارت مناسب برای زندگی در اتاق است. برگ عبایی دماهای زیر صفر را نیز میتواند تحمل کند.

خاک و کوددهی گیاه برگ عبایی


در تابستان هر دو هفته یکبار می توان به میزان ۳ گرم در لیتر کود داد .خاک مطلوب شامل خاک معمولی همراه با ماسه و تورب و کمی مواد آلی می باشد. توصیه می شود واریته های ابلق تغذیه نشوند و برای آن ها کمپوست بدون کود استفاده شود.برگ عبایی به کمبود آهن بسیار حساس است بنابراین اسیدهیومیک با آهن هر دوهفته یبار تغذیه کنید ،و هر ماه یکبار با کود کامل هم تغذیه شود.

تکثیر گیاه برگ عبایی


تکثیر این گیاه به وسیله ی قلمه زدن صورت می گیرد.اواسط بهار تا اوایل تابستان زمان مناسبی است برای جدا کردن ریزوم های فشرده می باشد به وسیله ی چاقوی تیز قسمت هایی ازگیاه را که شامل دو برگ یا بیشتر می باشد از گیاه مادری جدا کرده و هر قسمت را به تنهایی در گلدانی با قطر دهانه ۹ تا ۱۱ سانتی متر که حاوی کمپوست گلدانی با پایه ی پیت است بکارید. در این مدت توصیه می شود دما را حدود ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد و خاک را به ویژه در هفته های اول تکثیر مرطوب نگه دارید تا سرعت ریشه دهی افزایش یابد. تقسیم ساقه های زیرزمینی در بهار در هنگام تعویض گلدان صورت می گیرد. تقسیم ریشه در زمانی صورت می گیرد که حجم ریشه ها افزایش یافته باشد که در این هنگام گیاه را از گلدان خارج کرده و آهسته خاک های اطراف ریشه ها را کنار بزنید. وضعیت و حجم ریشه نمایان آن است که از گلدان مادری چند گلدان تهیه و تکثیر می توان کرد.

آفات و مشکلات گیاه برگ عبایی


حشره آفت عامل به وجود امدن لکه های قهوه ای رنگ روی ساقه و سطح زیرین برگ ها و همچنین مشاهده نقاط زرد رنگ در طول رگ برگ ها است .
حمله ی حشرات به این گیاه سبب به وجود آمدن زخم های سفید پنبه ای در سطح زیرین برگ ها می شود.
استفاده از مواد براق کننده شیمیایی ایجاد نقاط ریز قهوه ای در برگ ها را به دنبال دارد .
در صورت قرار گرفتن گیاه در برابر افتاب مستقیم لکه های سوخته و قهوه ای روی برگ ها دیده می شود.
در صورت مشاهده برگ های رنگ پریده هوا خشک و خاک گلدان ضعیف است.
شپشک ها نیز ماده ی چسبناکی به نام عسلک تولید می کنند که باعث چسبندگی سطح برگ می شود و همچنین فعالیت شپشک ها کاهش رشد و زرد شدن برگ ها را بدنبال دارد.
کنه قرمز باعث می شود برگ ها بخصوص نوک آن ها زرد شده و در سطح زیرین آن ها تارهای عنکبوتی دیده شود.
لکه برگی قارچی بر روی برگ های نا بالغ لکه هایی را ایجاد می کند که در ابتدا برگ ها آبدار بوده و سپس قرمز یا قرمز قهوه ای و در مرکز لکه ای زرد رنگ تشکیل می شود.
لارو حشرات مختلف به دلیل مصرف بافت برگ ها بر روی برگ سوراخ هایی را ایجاد می کنند .
پوسیدگی ریشه و دمبرگ از بیماری های قارچی می باشد که بر روی سطح خاک میسلیوم های سفید رنگ قارچ مشاهدده می شود.
تغذیه ی مصنوعی بیش از اندازه سبب شکاف برداشتن برگ ها می شود.
در صورت آبیاری بیش از اندازه سبب زردی برگ ها و سقوط آن ها می شود.
advertising