نحوه پرورش و برداشت قارچ گانودرما در منزل

سبک زندگیباغچه

- 98/11/12
نحوه پرورش و برداشت قارچ گانودرما در منزلقارچ ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند قارچ های خوراکی و قارچ های سمی. قارچ از جمله گیاهان خودرو در طبیعت است که تشخیص نوع سمی آن تنها توسط متخصصان و در آزمایشگاه انجام میگیرد. از بین انواع خوراکی این قارچ که شناخته شده هستند برخی وجود دارند که علاوه بر ارزش غذایی بالایی که دارند دارای خواص درمانی نیز هستند مانند قارچ گانودرما.

قارچ گانودرما از جمله همین قارچ هایی می باشد که در طب سنتی استفاده می شود و دارای خواص درمانی می باشد. این قارچ در پایان مرحله رشد خود به رنگ قرمز و یا قهوه ای در می آید و برخلاف بسیاری از قارچ های قرمز رنگ که اغلب سمی می باشند این قارچ از نوع خوراکی است اما طعم و مزه این نوع قارچ به گونه ای نیست که بشود مانند بسیاری از قارچ های خوراکی که دارای طعم و مزه بسیار دلنشینی هستند و در بسیاری از غذاها طبخ میشوند از آن استفاده کرد. بلکه معمولا به خاطر خاصیت درمانی که دارد این نوع قارچ را خشک کرده و پودر آن را تهیه می کنند و همراه گیاهان دیگر به صورت دمنوش و یا به همراه چای و قهوه به مصرف می رسد. این قارچ دارای طعم تلخی می باشد.

ما در ادامه آموزش پرورش قارچ گانودرما را برای علاقه مندان شرح داده ایم . از آنجایی که ما در کشورمان این قارچ را به صورت خودرو دارا می باشیم. می توان نتیجه گرفت که فراهم آوردن شرایط مناسب برای پرورش این گیاه در ایران کار دشواری نیست.
نحوه پرورش و برداشت قارچ گانودرما در منزل

آموزش پرورش قارچ گانودرما


در گام اول برای شروع به پرورش این گیاه نیاز است که شما کیسه های پلاستیکی را که بهتر است از جنس پلی پروپیلن باشد را تهیه کنید و درون آنها را از خاک اره ، آهک و سبوس گندم پر کنید (سبوس گندم برای تغذیه میلسیوم ها مناسب است) و دهانه کیسه را محکم ببندید. این کسیه می شود محل کشت شما حال باید محیط کشتتان را برای کشت قارچ گانودرما استرلیزه کنید برای این کار کیسه را در اتوکلاو تحت فشار قراردهید (22 اتمسفر میزان فشار ) همزمان درجه حرارت را به 95 تا 100 درجه برسانید و به مدت 2 ساعت صبر کنید. پس از گذشت این زمان محیط کشت شما آماده است اجازه دهید. درجه حرارت مدیوم (محیط کشت) پایین بیایید و سپس اقدام به بذر پاشی کنید.

با استفاده از هود و رعایت اصول بهداشتی اقدام به کاشت بذر بکنید کیسه ها را در محیط تاریک و با درجه حرارتی بین 28 تا 35 قرار داده با گذشت حدود 4 هفته میلیسوم ها به طور کامل در محیط کشت ریشه میدواند. هنگامی که این ریشه ها تا نیمه کیسه نفوذ کردند زمان باز کردن گره کیسه هاست. این زمان مهمترین و حساس ترین بخش کار شماست پس درزمان باز کردن کیسه ها دقت زیادی بکنید. قسمت بالای کیسه ها برش داده و جدا کنید و کیسه را در سالن اصلی کارتان بر روی قفسه ها قرار دهید و میزان رطوبت را به 85 تا 95 درصد برسانید و در طول روز از آب پاشی کردن بر روی کیسه ها غافل نشوید.

زمان برداشت قارچ گانودرما


کمی صبور باشید چرا که نزدیک به دو تا سه ماه زمان می برد تا کار شما محصول بدهد. زمانی که قارچ ها کاملا قرمز شدن و رنگ سفید لبه های آن از بین رفت آماده برداشت و ارائه به بازار می باشند. برداشت قارچ گانودرما ganoderma breeding در دو مرحله است و پس از برداشت مرحله اول اگر شرایط را به قبل برگردانید قارچ های شما مجددا ظاهر می گردند. این نوع قارچ با رسیدن به بلوغ شروع به اسپرم دهی می کند که این اسپرم ها خواص دارویی دارند. تا قبل از تولید آنها و پخش شدنشان قارچ ها را چیده و خشک کنید و به پودر تبدیل کنید.
advertising