آموزش مراقبت از گیاهان بامیه و نحوه برداشت آن

سبک زندگیباغچه

- 98/07/11
آموزش مراقبت از گیاهان بامیه و نحوه برداشت آنبامیه گیاهی است از خانواده پنیرک که این گیاه در مناطق گرمسیری بیشتر کشت می شود و سرما باعث کاهش محصول بامیه خواهد شد.بامیه یک گیاه یک ساله با ساقه علفی است، که به تدریج نیمه چوبی می شود.
ما در این مطلب نحوه مراقبت از گیاهان بامیه و نحوه برداشت آن برای شما اموزش می دهیم.
آموزش مراقبت از گیاهان بامیه و نحوه برداشت آن

1. بامیه ها را بخوبی آبیاری کنید.


بامیه باید در هر هفته حداقل یک اینچ (2-3 سانتی متر) آبیاری شود. هر صبح برای مرطوب کردن کل خاک، به جز در مواقع بعد از بارش بارانهای سنگین، گیاهان را آبیاری کنید. بامیه می تواند خشکسالی را تا حدودی تحمل کند اما اگر در طول تابستان مقدار زیادی آب دریافت کند، بسیار بهتر رشد می کند.

- بهتر است بامیه ها را صبح ها آبیاری کنید تا گیاهان تا قبل از شب خشک شوند. اگر آب بمدت یک شب در یک نقطه از باغ باقی بماند، می تواند منجر به پوسیدگی گیاهان شود.
- هنگامی که بامیه ها را آبیاری می کنید، سعی کنید آب بر روی برگ ها نریزد. هنگامی که نور خورشید روی گیاهان بامیه می تابد، آب بصورت صفحه ی شیشه ای بزرگ عمل می کند و برگ های بامیه را می سوزاند.

2. نشاء های بامیه را تنک کنید.


هنگامی که بذرهایی که کاشتید، جوانه زدند و به اندازه 3 اینچ (7.6 سانتیمتر) رشد کردند، نهال های کوچکتر را بچینید و یکی از قویترین آنها را نگه دارید. آنها را تنک کنید تا جوانه های باقیمانده به فاصله 1 فوت (0.3 متر) تا 2 فوت (0.6 متر) از هم فاصله داشته باشند، در ردیف های به فاصله 3 فوت (0.9 متر) از هم نیز قرار بگیرند. اگر نشاء های بامیه ای که به زمین اصلی انتقال داده اید را در داخل خانه آماده کرده اید، می توانید از این مرحله صرفنظر کنید.

3. علف های هرز را از بستر کاشت بامیه جمع آوری و مالچ پاشی کنید.


در حالی که بامیه هنوز جوان است، بستر کاشت را برای از بین بردن هر گونه علف هرزی شخم بزنید. سپس اطراف مناطقی که نشاءهای بامیه کاشته شده اند را با لایه ای سنگین از مالچ، مانند کاه و پوشال درخت کاج پوشش دهید. این امر باعث جلوگیری از تولید مثل بیش از حد علف های هرز و تجمع آنها در بستر کاشت می شود.

4. برای پوشش گیاهان بامیه از کمپوست نیز استفاده کنید.


از آنجا که بامیه به مقدار زیادی مواد مغذی برای رشد نیاز دارد، اضافه کردن مداوم کمپوست در طول تابستان ایده ی خوبی است. شما باید در سه بار مرحله بامیه ها را با کمپوست بپوشانید: یک بار پس از عملیات تنُک کردن نشاءها، یک بار پس از رشد اولین غلاف و یک بار اواسط فصل رشد. بمنظور پوشش بامیه ها، بسادگی با یک شن کش چند سانتی متر کمپوست در اطراف گیاهان بریزید، بطوری که خاک غنی شود.

- شما همچنین می توانید گیاهان بامیه را با سایر کودهای بسته بندی شده حاوی یا کودهای آهسته رهش، بپوشانید.
- البته گیاهان را نباید بیش از حد نیز پوشانید، بلکه سه بار کافی است. افزودن کمپوست و یا کود بیش از حد، می تواند به گیاهان آسیب برساند تا به آنها کمک کند.

5. مراقب آفات باشید.


شته ها، سِن های بد بو (stink bugs) و کرم های ذرت همگی گیاهان بامیه را دوست دارند. این گیاهان مقاوم هستند و معمولا در برابر آفات شکست نمی خورند، اما بهتر است که جمعیت این آفات را پایین بیاورید تا محصول بامیه بیشتری بدست آورید. ساقه ها و برگ های بامیه را بطور مرتب از لحاظ سوراخ شدن، زردی برگ ها و سایر نشانه های آلودگی به آفات، بررسی کنید. شما می توانید حشرات را با دست بردارید یا با اسپری آب صابون بر روی برگ ها، آفات را از گیاهان دور نگه دارید.

6. بامیه ها را برش زده و بردارید.


حدود 8 هفته پس از کاشت بامیه ها، غلاف ها شروع به رشد می کنند. هنگامی که متوجه شدید اولین غلاف های بامیه ظاهر و بالغ شدند، می توانید بطور منظم آنها را برداشت کنید. از قیچی یا یک هرس دستی استفاده کنید تا غلاف های بامیه را درست در بالای کلاهک گیاه ببرید، درست جایی که ساقه های ضخیم از شاخه های گیاهدیده می شود. هنگامی که یک غلاف بامیه را برش می دهید، یک غلاف بامیه دیگر از همان نقطه ظاهر می شود. برداشت بامیه ها را در طول تابستان ادامه دهید، تا زمانی که دوره رشد به پایان برسد و گیاهان تولید غلاف های جدید را متوقف کنند.

- غلافهای گیاه را وقتی 2 تا 3 اینچ (5.1 تا 7.6 سانتیمتر) بلند شدند، برداشت کنید.
- هر روز بامیه ها را برداشت کنید، در آب و هوای گرم و در اوج فصل رشد، بمنظور افزایش سرعت رشد دوباره، هر روز بامیه ها را برداشت کنید. شما حتی ممکن است مجبور شوید دو بار در روز بامیه ها را برداشت کنید تا رشد گیاهان را در اوج فصل رشد حفظ کنید. اگر غلاف ها بیش از حد بزرگ شوند، آنها به حالت چوبی و سخت تبدیل می شوند.
- ممکن است بخواهید در هنگام برداشت بامیه ها از دستکش و آستین های بلند استفاده کنید. زیرا برگ ها و غلاف های بامیه با تارهایی پوشانده شده که می توانند پوست را تحریک کنند.
advertising