معرفی درختچه برگ نو

سبک زندگیباغچه

- 97/11/10
معرفی درختچه برگ نودرختچه خزان کننده با حداکثر ارتفاع 3 متر و بومی آسیا و اروپا می باشد. برگ ها تخم مرغی شکل و به رنگ سبز تيره هستند . گل های سفيد رنگ برگ نو در گل آذين خوشه مرکب و در اواسط بهار ظاهر می شوند . در برخي از ارقام نيز برگ ها ابلق ( تركيبی از رنگ زرد ، سفيد و سبز ) می باشند . گونه vulgare نيز شبيه به برگ نو معمولی ولی دارای برگ های تخم مرغی شكل باريك تا نيزه ای شكل و گل آذين كوتاه تر می باشد . برگ نو معمولی در فضای سبز به عنوان پرچین جهت کاشت در پارک ها و رفیوژ های وسط و کنار خيابان کاربرد دارد . همچنين به دليل هرس پذير بودن و امكان ايجاد اشكال مختلف می توان آن را برای پوشاندن سطوح سخت ديوارها و نرده ها و ايجاد ديوار سبز به كار برد . هر گل دارای گل برگ هایی به رنگ کرم – سفید با پایه ای لوله ای شکل و دارای چهار لوب به طول 4 تا 6 میلیمتر می باشد. این گل ها دارای عطری قوی و تند هستند که برای برخی از افراد ممکن است نامطبوع و ناخوشایند باشد. میوه ها به صورت سته ای، به زنگ سیاه براق، کوچک به قطر 6 تا 8 میلیمتر هستند. هر میوه دارای یک تا چهار بذر می باشد. این میوه ها سمی می باشند اما توسط برخی از پرندگان به آسانی خورده می شوند و بذر آنها از طریق مواد دفعی پرنده، پراکنده می گردد.

آشنایی با روش نگهداری درختچه برگ نو


این گیاهان در نواحی گرم و خشک رشد بهتری دارند. همچنین در انواع مختلفی از خاک های اسیدی و قلیایی می توانند رشد کنند.
يكی از خصوصيات اين گياه آن است كه گرد و خاك صدمه زيادی به آنها نمی رساند ولی به طور كلی نياز به آب زياد داشته و در زمين های نسبتاً مرطوب رشد سريع و خوبی دارد.
این گیاه بایستی بلافاصله پس از گلدهی هرس شود.
توانایی رشد در هر شرایط خاکی را دارد و نیاز به مراقبت خاصی ندارد. خاک آن باید تا حدی مرطوب باشد.
این گونه ی گیاهی می تواند دمای تا 29- درجه سانتیگراد را تحمل کند.
برگ نوها معمولاً در مکان هایی با نور کامل خورشید رشد بهتری دارند. البته مکان های نیمه سایه – نیمه آفتاب را نیز تحمل می کنند ولی سرعت رشد آنها کاهش می یابد.
این درختچه نیاز به آفتاب کامل یا سایه آفتاب دارد ، نياز آبی متوسط مي باشد و در خاک های معمولی با زهکش خوب قادر به رشد است .
به علت نیاز آبی بالا و میزبان اولیه بودن اين گياه برای بيماری قارچی پوسيدگی ريشه ( آرميلاريا ) و انگل سس بايد از کاشت انبوه آن در مناطق مرکزی ايران اجتناب گردد .

تکثیر درختچه برگ نو


ازدیاد برگ نو معمولی توسط کشت بذرها و ریشه دار کردن قلمه ها صورت می گیرد. در صورت خشک شدن پوشش میوه، باید میوه ها را برای مدت معین در آب خیساند تا پوست آنها راحت تر جدا شده و جوانه زنی بذرها بهتر صورت گیرد. دمای مناسب برای جوانه زنی بذرها 10 تا 25 درجه سانتیگراد است. برای تکثیر رویشی آنها می توان از قلمه های چوب نرم یا چوب سبز در بهار، قلمه های نیمه چوبی در تابستان و یا قلمه های چوبی در پاییز استفاده نمود.

آفت و بیماری درختچه برگ نو


هیچ آفت و یا بیماری جدی متوجه این گیاه نیست اما می تواند به گال طوقه ای، لکه های برگی، پوسیدگی ریشه ای، سوختگی و سفیدک پودری مبتلا شود. همچنین می تواند توسط شته ها، نماتدها و کنه ها مورد حمله قرار گیرد.
advertising