برای سیاه نشدن دندان کودکمان موقع خوردن قطره آهن باید چه کار کنیم؟

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/08/22
برای سیاه نشدن دندان کودکمان موقع خوردن قطره آهن باید چه کار کنیم؟ذخيره آهن بدن شيرخواران در 6 ماه اول زندگي‌شان به پايان مي ‌رسد و لازم است کودک شما براي رشد و تکامل مناسب از 6 ماهگي تا 2 سالگي مکمل آهن دريافت کند. کمبود آهن با مشکلات رفتاري، هوشي و حرکتي در کودکان مرتبط است. شواهد علمي نشان مي ‌دهد که قطره آهن في ‌نفسه موجب پوسيدگي دندان نمي ‌‌شود. در حال حاضر شيرين‌کننده استفاده ‌شده در قطره‌هاي آهن از شيرين‌کننده‌هاي غير پوسيدگي‌زا (سديم ساخارين) است اما با اين وجود، بسياري از والدين به دليل رنگ گرفتن دندان‌ها و عامل پوسيدگي دانستن قطره آهن از خوراندن اين قطره مهم به فرزندشان امتناع مي‌ کنند. توضيحات و راه‌حل‌هايي در اين خصوص براي شما داريم...

تنها عاملي که مي ‌تواند به مستعد شدن دندان به پوسيدگي منجر شود، رنگ ايجاد شده به وسيله برخي ترکيبات آهن روي دندان است. تجمع اين رنگ روي دندان - به ‌خصوص دندان‌هاي جلويي فک بالا - سطح دندان را زبر مي‌ کند. اين زبري و ناصافي مي ‌تواند محل خوبي براي تجمع پلاک ميکروبي پوسيدگي‌زا در روي دندان و زمينه مناسبي براي ايجاد پوسيدگي دنداني به‌ خصوص در طوق دندان‌هاي جلويي فک بالا شود.

راه‌حل ساده اين مساله، ريختن قطره آهن در عقب دهان کودک است. به اين علت که در هر صورت ممکن است مقداري آهن ترکيب شده با بزاق روي دندان کودک بيايد، بهتر است پس از قطره کمي آب به کودک بنوشانيم و يا حتي روي دندان را با پنبه مرطوب پاک کنيم.

در نهايت، رعايت بهداشت دهان کودک به وسيله يک مسواک انگشتي يا مسواک مخصوص شيرخواران و نوپايان که سر کوچکي دارد باعث مي‌ شود که کودک با وجود مصرف قطره آهن دندان‌هاي سفيد و سلامت را در کنار بدني سالم داشته باشد.

در بچه‌های بزرگ‌تر می‌توان قطره آهن را با آب‌میوه‌هایی مانند (آب سیب، آب پرتقال، آب نارنج، آبلیمو و...)مخلوط کرد و با نی به کودک داد. با این روش، کودک طعم تلخ آهن را کمتر احساس می کند، تغییر رنگ دندانهایش کمتر می شود و همچنین ویتامین C موجود در آب میوه باعث افزایش جذب این ترکیب می‌شود.
مکمل آهن را هرگز با شیر مخلوط نکنید زیرا در جذب آهن تداخل ایجاد میکند. بنابرین برای جذب بهتر، قطره آهن را بین دو وعده شیردهی به کودک خود بدهید.

در مواردي که کودک کمي دندانش رنگي شده اما هنوز پوسيده نشده است مي‌ توانيم به اندازه نصف ناخن انگشت کوچکش خمير دندان کودک روي مسواک استفاده کنيم و در شبانه روز 2 بار دندان‌هايش را مسواک بزنيم. با اين کار معمولا رنگ تيره و ظاهر نامطبوع دندان از بين مي ‌رود و دندان تقريبا نماي طبيعي پيدا مي‌ کند ضمن اينکه سلامت ساير دندان‌ها نيز حفظ مي ‌‌شود.

اکثر خميردندان‌هاي کودکان فاقد فلورايد يا حاوي فلورايد کمي هستند اما اگر کودک هنوز قادر نيست که آب دهانش را پس از مسواک به بيرون بريزد، بايد اضافه خمير دندان را پس از مسواک زدن با يک تکه پنبه از دهانش پاک کنيم.

با رعايت اين موارد، هم مي ‌توانيد از رنگ گرفتن دندان کودک جلوگيري کنيد و هم او را از فوايد آهن بي ‌نصيب نگذاريد.
advertising