علت زرد شدن برگ های گیاه بامبو چیست

سبک زندگیباغچه

- 97/10/29
علت زرد شدن برگ های گیاه بامبو چیستتمیز نگه داشتن آب بامبو و تعویض هفتگی اثر بسزایی در سلامت گیاه دارد. مقدارآب نیز باید تا اندازه ای باشد که تقریبا تا 2/5 سانتی متر بالا تر از انتهای پایینی ساقه قرار بگیرد. اگر تمام ساقه داخل آب قرار گیرد ، ریشه تمام سطح ساقه را می پوشاند و این از زیبایی گیاه می کاهد. برای نگهداری بامبو در آب معمولی ابتدا می باید حدود دو ساعت آب را کنار بگذارید تا کلر آن کاملاّ از بین برود ، زیرا کلر آب باعث زرد شدن گیاهان سبز می شود . پس از گذشت مدت زمان یاد شده بامبو را در آن قرار دهید .

بامبو ها گیاهان بسیار حساسی هستند و در صورت کوچک ترین تماسی با موادشیمیایی مثلا مواد شوینده، نگهداری در هوای گرم، عدم تعویض آب، قرار گرفتن در مجاورت نور زیاد و گاهی بیماری، کم کم زرد می شوند و از بین می روند. به همین دلیل ظرف یا گلدانی که در آن نگهداری می شود باید ماهی یک بار شسته شود و قبل از آنکه گیاه در آن قرار گیرد، کاملا خشک شود.جهت جلوگیری از شیوع قارچها در ظرف بامبو، به هنگام تعویض آب، باید ظرف را با مواد ضدعفونی کننده مانند وایتکس ضدعفونی کرده و اجازه نداد آب سبزه ببندد یا کدر شود.

قارچهای پودری سیاه رنگ روی برگها را با قارچکش ها ضدعفونی کنید و در هنگام خرید بامبو دقت کنید گیاه عاری از علائم قارچها شامل کپک زدگی و خوردگیهای لزج مانند بر روی ساقه و سفیدک ها و سیاهک ها بر روی برگها باشد . در صورتی که گیاه دچار پوسیدگی ساقه شده و ساقه به رنگ زرد در آمد و لهیده شد به علت از بین رفتن آوندها و عدم توانایی ساقه در جذب آب، خطر مرگ گل و گیاه را تهدید می کند از این رو باید ساقه را بالاتر از محل پوسیدگی برید تا آوندهای سالم مشاهده شوند و سطح برش سفید و سالم دیده شود. زرد شدن زود به زود آب نیز نشانه بیماری گیاه می باشد و نیاز به بررسی گیاه دارد.

گیاه بامبو با رطوبت معمولی هوای داخل ساختمان سازگار است اما جهت رشد بهترمی توان در زمان های مختلف برگهای گیاه را با آب ملایم اسپری نمود. در مورد بامبو نیز مانند گیاهان آپارتمانی می توان جهت تأمین عناصر غذایی مورد نیاز از کودهای کامل و یا قطره های اختصاصی بامبو استفاده کرده و به صورت ماهیانه در آب ظرف بامبو حل نمود.بامبو را از تابش مستقیم نور آفتاب دور کنید.

بامبو را در دمای 15 تا 25 درجه سانتی گراد و دور از نور مستقیم خورشید و باد نگه دارید .از قرار دادن بامبو در نزدیکی باد مستقیم کولر، بخاری و شومینه و یا جلو دری که به فضای آزاد راه دارد و گاهی اوقات از آن نسیم وارد می شود ،خودداری شود . رطوبت لازم را برای آن فراهم کنید، پس از مدت 5 تا 7 ماه شاهد قد کشیدن عجیب این گیاه پیچ خورده و سرسبزی آن خواهید بود.

بامبو به نور مستقیم و یا نور بیش از حد بسیار حساس هستش و در کنار این موضوع به آب لوله کشی هم حساس می باشد البته آب لوله کشی ای که دارای مقدار زیادی نمک یا فلوراید باشه.اگه گیاه شما برگ هاش شروع به زرد شدن کرد و رشد اون متوقف شد، بامبو رو از مکانی که در معرض تابش مسفقیم آفتاب هست دور کنید و تنها از آب فیلتر شده یا آبی که جوشانده باشید استفاده کنید.در آب لوله کشی مقدار زیادی کلر و فلوراید هست که برای گیاه شدیدا مضر هست و باعث زرد شدن برگها میشه.

یکی از نکاتی که در نگهداری بامبو باید رعایت کنید اینه که آب گیاه رو باید هر هفته یکبار تعویض کنید، تعویض آب باعث سلامت در گیاه شما خواهد شد. تا اندازه ای در گلدان آب بریزید که تقریبا 3 سانتی متر از انتهای پاینی ساقه بالتر باشه، این بخاطر این هست که ریشه ها تمام ساقه گیاه شما رو نپوشانند و زیبایی بامبو شما کم نشود.بهتر است از آب جوشانده شده برای آبیاری گیاه خود استفاده کنید در غیر این صورت آب را 2 ساعت کنار بگذارید تا کلر آن یه طور کامل از بین رود، چون همانطور که قبلا گفتیم کلر باعث زرد شدن برگ گیاه شما خواهد شد.

در زمان حتما باید ظرف گیاه رو با وایتکس یا هر ماده ضد عفونی کننده ای تمیز بشوید. اگر بر روی گیاه خود پودرهای سیاه رنگی مشاهده کردید حتما گیاه خود رو با قارچ کش ها ضدعفونی کنید.اگر مشاهده کردید که گیاه شما دچار پوسیدگی ساقه شده است و به رنگ زرد در اومده این مضوع بخاطر از بین رفتن آوندها و عدم جذب آب توسط ساقه ها می باشد، پس سریعا دست به کار بشید و ساقه را بالاتر از محل پوسیدگی ببرید، باید شما آوندهای سالم را مشاهده کنید یعنی باید سطحی که برش داده اید سفید و سالم باشد.یک نکته مهم که میتوانید تشخیص دهید گیاه دچار بیماری است یا نه زرد شدن زود زود آب گیاه می باشد.

زمان خريد بامبو دقت كنيد گیاه بدون علائمی مانند قارچ،کپک زدگی و خوردگیها، لزج بودن ساقه، سفیدک یا سیاهک های روی برگ ها باشد. بامبو خیلی حساس هست، کوچکترین تماس آن با مواد شوینده و کلا مواد شیمیایی، تعویض نکردن به موقع آب، گرم بودن هوای محیط نگهداری و بالا بودن شدن نور و در بعضی مواقع بیماری باعث زرد شدن گیاه خواهد شد.پس ظرفی که گیاه در آن نگهداری میکنید حتما ماهی یکبار تمیز بشوید و تا خشک شدن کامل گیاه خود را درون آن قرار ندهید.

بامبو در رطوبت معمولی داخل ساختمان هم میتواند رشد بسیار خوبی داشته باشد ولی خب رطوبت را دوست دارد و شما برای ایجاد این زطوبت میتوانید بر روی برگهای این گیاه آب اسپری کنید. و برای رشد هرچه بهتر میتونید از کودهای کامل و قطره های مخصوص بامبو استفاده کنید.

وقتی گیاه بامبو را در شرایط نوری کمتری نگهداری میکنیم این گیاه به دنبال نور قد میکشه و اگر در مقابل نور مستقیم باشه از داخل شروع به پوسیدن میکنه. پس برای بار چندم تاکید میکنم نیاز به نور مستقیم نداره. یک گیاه آپارتمانی تمام قد هستش و بهترین شرایط نوری قرار دادن در فاصله 3 متری از پنجره که پرده اون حتما کشیده شده باشه. پس برای خانه هایی که نور کمتری دارن بهترین گزینه هست.
advertising