آشنایی با روش قلمه زدن گیاهان در فصل پاییز

سبک زندگیباغچه

- 97/10/26
آشنایی با روش قلمه زدن گیاهان در فصل پاییزگیاهانی که در فصل پاییز می توان از آنها قلمه تهیه کرد. گل داوودی، گل شمعدانی، گل رز، گل نسترن و بِه ژاپنی جزو گیاهانی هستند که می توانند در پاییز تکثیر شوند. از اواخر پاییز و حتی اوایل زمستان می توان به تکثیر این گیاهان پرداخت. در اين زمان گياه تا رسيدن فصل بهار فرصت كافي براي ريشه درآوردن دارد و در فصل بهار برگ‌های جديد روی آن سبز مي‌شود و غنچه‌های كوچك و زیبا روی آن ظاهر می شود.

چه زمانی از گل و گیاه قلمه بگیریم .زمانی به این کار اقدام کنید که عمر گلها تمام شده باشد. در اغلب نقاط ایران که هوا معتدل است، عمر گلهای داوودی، شمعدانی یا رز در اواخر پاییز به پایان می رسد. آن زمان موقع خوبی برای گرفتن قلمه است.چگونه ساقه را برای قلمه زدن ببرم.ساقه ها را به صورت مورب ببرید طول مناسب برای قلمه داوودی هفت تا پانزده سانتی متر، برای شمعدانی ده سانتی متر و برای رز و بِه ژاپنی بیست سانتی متر است.

از کدام ساقه ها قلمه بگیرم . بوته ها یا درختچه هایی که به منظور گرفتن قلمه انتخاب می شوند، باید سالم و سرحال و به دور از آفات و امراض باشند. قلمه ها را از ساقه های ضخیم و نیمه خشبی بگیرید. ساقه ها کمی چوبی شده باشند. قلمه ها را در ماسه قرار دهید، طوری که در قسمت هوایی چند جوانه (حداقل دو جوانه) وجود داشته باشد.تعدادی از برگهای روی قلمه را دور بیندازید . نگهداشتن دو برگ روی هر قلمه کفایت می کند. قلمه ها را آبیاری کرده و روی آنها را با نایلون بپوشانید و با نخ، نایلون را به جعبه ببندید.

قلمه ها را کجا قرار دهم . جعبه یا گلدانی که قلمه ها را در آن کاشته اید، در داخل ساختمان و در محل گرم و سایه قرار دهید. هر روز نایلون را کنار زده، به قلمه ها آب بدهید و دوباره روی آنها را با نایلون بپوشانید. این کار موجب افزایش رطوبت نسبی محیط قلمه ها گشته، به ریشه زایی آنها کمک می کند. بعد از چند هفته قلمه ها ریشه می زنند که باید به محل جدیدی منتقل شوند. اواخر زمستان قلمه های ریشه دار را در باغچه بکارید.

یک جعبه کوچک یا گلدانی که ارتفاع زیادی نداشته باشد، انتخاب کنید.ماسه را با آب جوش بشویید، تا ضدعفونی شود. ضمنا موادی به نام قارچ کش وجود دارد که می توان به وسیله آن ماسه را ضدعفونی کرد.زینِب (ZINEB) نوعی ماده شیمیایی است که برای این منظور می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ضدعفونی ماسه از پوسیدگی قلمه ها و ابتلای آنها به بیماریهای قارچی جلوگیری می کند.

شما برای قلمه زدن به چاقوی تیز (چاقوی باغبانی) احتیاج دارید. بهتر است چاقو را به وسیله آب جوش یا مواد شیمیایی، ضدعفونی کنید. بعد از پایان کار باید روی جعبه را با پلاستیک شفاف بپوشانید. بنابراین یک ورق پلاستیک یا کیسه نایلونی بزرگ و نخ برای بستن نایلون تهیه کنید.بوته ها یا درختچه هایی که به منظور گرفتن قلمه انتخاب می شوند، باید سالم و سرحال و به دور از آفات و امراض باشند. قلمه ها را از ساقه های ضخیم و نیمه خشبی بگیرید. ساقه ها کمی چوبی شده باشند.

تعدادی از برگهای روی قلمه را دور بیندازید. نگهداشتن دو برگ روی هر قلمه کفایت می کند. قلمه ها را آبیاری کرده و روی آنها را با نایلون بپوشانید و با نخ، نایلون را به جعبه ببندید. جعبه یا گلدانی که قلمه ها را در آن کاشته اید، در داخل ساختمان و در محل گرم و سایه قرار دهید. هر روز نایلون را کنار زده، به قلمه ها آب بدهید و دوباره روی آنها را با نایلون بپوشانید. این کار موجب افزایش رطوبت نسبی محیط قلمه ها گشته، به ریشه زایی آنها کمک می کند. بعد از چند هفته قلمه ها ریشه می زنند که باید به محل جدیدی منتقل شوند. اواخر زمستان قلمه های ریشه دار را در باغچه بکارید.
advertising