آشنایی با تکثیر و قلمه زدن گیاه کراسولا خرفه ای

سبک زندگیباغچه

- 97/10/21
آشنایی با تکثیر و قلمه زدن گیاه کراسولا خرفه ایبرای شروع قلمه زدن از شاخه‌های چوبی شده انتخاب کنید. آنها را با چاقو یا قیچی تمیز به آرامی از گیاه مادری جدا کنید. بهتر از قلمه‌ها کمتر از دو سانتی متر نباشند.

شاخه‌های جدا شده را در محلی خنک و به دور از تابش آفتاب مستقیم آفتاب قرار دهید تا محل برش خشک شود. این خشک شدن کمک می‌کنید تا قارچ‌ها و بیماری‌ها به گیاه نفوذ نکنند.

حال در این مرحله ته ساقه را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید هورمون ریشه زایی کمک می‌کند که قلمه خیلی سریع‌تر ریشه بزند. البته نگران نباشید اگر هورمون ریشه زایی نداشته باشید هم می‌توانید قلمه‌های خود را به راحتی ریشه دار کنید.

حال نوبت کاشت قلمه است. برای کاشت می‌توانید از خاک با مخلوط ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت استفاده کنید. بهتر است خاک مورد استفاده استریل باشد. قلمه را در حدود یک سانتی متر یا بیشتر در خاک فرو ببرید و اطراف آن را با خاک محکم کنید تا قلمه راست بایستد. دمای مناسب برای ریشه زدن در حدود 20 تا 35 درجه می‌باشد.

ریشه زدن قلمه ممکن است تا 3 هفته طول بکشد در این مدت گیاه نیازی به آبیاری ندارد و مقداری مرطوب بودن خاک کافی می‌باشد. تا ریشه زدن کامل گیاهان را در معرض نور مستقیم و شدید قرار ندهید. بعد از ریشه زدن کامل می‌توانید آبیاری معمولی انجام دهید و گیاه را در جای پور نورتر قرار دهید.

گرفتن قلمه کراسولا از شاخه جوان : این روش یکی از بهترین روش ها برای ایجاد گلدان پر از کراسولا هست که شما میتونید به راحتی در یک گلدان از 5 الی 10 قلمه استفاده کنید که به نظر من پس از رشد بسیار زیبا میشه و حتی میتونید اونها رو در هم بپیچید تا زیبایی دو چندان بشه.ابتدا شاخه ها را انتخاب کنید و آنها را برش بزنید. حداقل باید هر قلمه شما 10 الی 15 سانتی متر طول داشته باشد. و پس از برش آنها را به مدت 24 ساعت در محیط اتاق قرار دهید تا محل برش خودشو خوب بگیره .حالا نوبت انتقال قلمه ها به خاک می باشد برای کاشت شما میتونید از خاک با مخلوط ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت + پرلیت استفاده کنید. حتما سعی کنید قبل از استفاده خاک رو استریل کنید.حالا خاک رو آبیاری کنید و سپس با استفاده از یک عدد خلال دندون خاک رو کنار بزنید و قلمه ها رو داخل خاک قرار بدید .
advertising