معرفی گیاه یوکا خنجری

سبک زندگیباغچه

- 97/10/19
معرفی گیاه یوکا خنجرییوکا گیاهی است زیبا با برگ های کشیده و خنجری نوک تیز و به رنگ سبز این گیاه دو گونه دارد یکی که فاصله برگ ها در آن زیادتر است و گل نمی دهد و این نوع برای آپارتمان بیشتر توصیه می شود و نوع دیگر که فاصله برگ های آن کمتر است و گل هایی به شکل زنگوله واژگون و سفید و کرم رنگ می دهد و برای کشت در باغچه مناسبتر است . گیاهی است از خانواده آگاواسه و به قول بعضی از منابع از خانواده لیلیاسه ، برگها بزرگ و کشیده و خنجری ،نوک تیز و به رنگ سبز ، در کاشت گروهی مورد استفاده قرار میگیرد ، ممکن است یک یا چند گیاه داخل یک گلدان کاشت شوند،با حذف جوانه انتهایی گیاه دو یا سه شاخه خواهد شد ، ساقه گل دهنده هر چند سال یکبار نمودار شده و گلهای سفید کرمی به تعداد زیاد به شکل زنگوله ای کوچک و واژگون ظاهر میشوند. این گیاه نسبت به شرایط نامساعد نور دما و هوا بسیار مقاوم است و در هر جای خانه می توان از آن استفاده کرد و به همین دلیل در اکثر خانه ها دیده می شود.

آشنایی با روش نگهداری گل زیبای یوکا خنجری



نور مناسب گیاه یوکا خنجری


به نور کافی احتیاج دارد در آفتاب کامل می توان آن را نگهداری کرد ولی در سایه پس از مدتی گیاه بد شکل می شود و فاصله برگ ها زیاد می گردد .به نور کافی نیاز دارد،از نور وسط روز به خصوص از پشت شیشه بیزار است،4 تا 5 هفته در سایه مقاومت میکند.اگر برگهای زیرین زرد میشوند یعنی نور کافی نیست،گیاه را به محل پرنور تری منتقل کنید.

دمای مناسب گیاه یوکا خنجری


درجه حرارت مطلوب در زمستان 10 تا 16 درجه سانتیگراد است و در تابستان محتاج به نگهداری در خارج از اتاق است ولی کلاً از نظر دما در هر فصلی می توان آن را در اتاق یا خارج از خانه نگهداری نمود .لازم است در زمستان آن را در جای خنک قرار دهید اگر در فصل سرد در محل خیلی گرم قرار داشته باشد برگهایش خشک می شوند خشکیدگی برگها از نوک برگ شروع می شود با انتقال گیاه به محل خنک و خیس نمودن برگهایش می توان آن را از گرما نجات داد.

آبیاری مناسب گیاه یوکا خنجری


در تابستان آن را همیشه مرطوب نگهدارید و هر 2 تا 3 روز یکبار آبیاری نمایید. در زمستان بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک گلدان خشک شود.اکثر گیاهان چون در زمستان به علت دمای پایین رشد نمی کنند به آب کمی نیازمند هستند.فراموش نمودن زمان آبیاری و یا آبیاری خارج از وقت تعیین شده عوارضی را به بار می آورد که یکی از این عوارض انحنای ساقه است.ممکن است سست بودن ساقه با آبکی بودن آن همراه باشد این زمانی اتفاق می افتد که ریشه یا قسمتهایی از ساقه دچار پوسیدگی شده باشد در این صورت بهتر است آبیاری را کمتر نموده و در فاصله بین دو آبیاری خاک را خشک نگهدارید قسمتهای آبکی و لهیده و پوسیدگیها را با چاقوی تیز از گیاه جدا کنید .

رطوبت مناسب گیاه یوکا خنجری


در تابستان هفته ای یکبار و در زمستان هر ماه یکبار غبارپاشی توصیه میشود.

خاک مناسب گیاه یوکا خنجری


خاک مناسب خاک لوم است که مخلوطی از شن رس و مواد آلی است. و همچنین خاک کمپوست مناسب ترین محیط رشد برای ریشه این گیاه است.

کوددهی مناسب گیاه یوکا خنجری


در بهار و تابستان گلدان را با نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده تغذیه کنید.

تکثیر مناسب گیاه یوکا خنجری


جدا کردن پاجوش ها در بهار از گیاه مادر و کاشتن آنها. کاشتن قلمه در شن و ریشه دار کردن آن که در اوایل بهار بهتر جواب می دهد البته اگر جوانه انتهایی گیاه را ببرید گیاه پس از مدتی در قسمت جوانه انتهایی دو یا سه شاخه می شود که از آنها می توانید برای قلمه زدن استفاده نمایید .میتوانید از انتهای شاخه های آن ببرید به عنوان تکثیر، و پایین ساقه هم دوباره جوونه میزنه و چند شاخه میشه و گلتون زیبا تر میشه ، قلمه ها رو در آب یا خاک بزنید تا ریشه دار شوند.

گلدانی تهیه نمایید که گنجایش حجم ریشه 3 گیاه یوکا را دارا باشد.3 گیاه یوکا را از گلدان خارج و در 3 نقطه گلدان جدید و برحسب جهت شاخه ها و با فاصله مناسب کاشت کنید،دو روز اول از ابیاری خود داری و گلدان را به سایه منتقل کنید.در صورت حذف جوانه انتهایی ممکن است چندین جوانه در محل قطع شروع به رشد نمایند،بر حسب قطر شاخه تعداد شاخه های مورد نیاز در جهات مختلف نگهدارید و بقیه را حذف کنید.

تعویض گلدان گیاه یوکا خنجری


در 4 سال اول رشد نیاز به تعویض گلدان سالیانه دارد ولی با گذشت سه سال تعویض خاک های سطحی ان با خاک نو کافی به نظر میرسد،در هنگام تعویض گلدان توجه کنید که خاک کاملا پرس شود.

تمیز نمودن برگ های گیاه یوکا خنجری


جهت تمیز نمودن برگها از پارچه و یا اسفنج مرطوب استفاده نکنید.

آفت و بیماری گیاه یوکا خنجری


اگر زخم های پنبه ای سفید رنگ در وسط برگها مشاهده میشود:عامل ان حشره افت است،گیاه را با سم حشره کش نفوذی هر ۲ هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

اگر گیاه در محیط سرد و مرطوب قرار گیرد روی برگها کپک خاکستری ایجاد می شود این کپک به دلیل وجود نوعی قارچ به نام بوتری تیس می باشد چنین بیماریهایی را نیز می توان با قرار دادن گیاه در محیط گرم و خشک کم نمودن آبیاری و استفاده از سموم قارچ کش درمان کرد.

با استفاده از موادی که قارچ کش نامیده می شود از پیشرفتگی پوسیدگیهای ساقه و ریشه جلوگیری کنید این مواد پودرمانند هستند و باید به صورت محلول در آب در هنگام آبیاری در اختیار گیاه قرار گیرند تاریکی بیش از اندازه و بزرگ بودن گلدان نیز سبب سست شدن ساقه می گردد.

یکی از مشکلات پرورش یوکا زنگ یوکاست که بصورت لکه های قرمز رنگ روی سطح برگ ها دیده می شود اگر شدت این بیماری زیاد باشد، می تواند به ساقه ی گیاه سرایت کند و سبب پوسیدگی ساقه شود در نتیجه ارتباطات غذایی گیاه از بین می رود و در نهایت سبب مرگ گیاه می شود در صورت مشاهده ی این علائم روی گیاه باید برگ های آلوده از روی گیاه حذف شوند و گیاه با قارچ کش محلول پاشی شود.

سست شدن ساقه دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد؛ اگر ساقه فقط انحنا پیدا کرده، بهتر است آن را با قیم ببندید آبیاری را به طور مرتب انجام داده و گاهگداری گلدان را بچرخانید تا همه اندام های آن به طور یکنواخت از نور برخوردار شوند منظور از مرتب بودن آبیاری این است که فواصل زمانی بین دو آبیاری ثابت باشد.

اگر لکه های قهوه ای روی ساقه و زیر برگها مشاهده میشود:عامل ان حشره افت است،سطح زیرین برگ را با پنبه اغشته به سم حشره کش نفوذی خیس و یا گیاه را هفته ای یکبار سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.
advertising