چطور به فرزند خود انگیزه دهیم

سبک زندگیفرزندان

- 97/10/06
چطور به فرزند خود انگیزه دهیمبا تشویق و تحسین فرزندان می توانیم به آنها انگیزه دهیم .کودکان تشویق و تحسین را دوست دارند و تقریبا در مورد همه آنان این موضوع مصداق دارد که تحسین و تشویق خیلی بیشتر از تنبیه و عیب‌جویی می‌تواند رفتاری را در کودک به وجود بیاورد که بزرگسالان خواهان آن هستند. کودکان به چیزی بیشتر از تحسین و تمجیدی که صرفا باعث لذت آنان می‌شود نیاز دارند. آنان نیاز دارند که کسی برای آنها اهمیت و احترام قائل شود.

به این نیاز دارند که بدانند چه کاری را باید انجام دهند نه این که چه کاری را نباید انجام دهند. همچنین آنان دوست دارند بشنوند که موجب خوشحالی والدینشان شده‌اند. کودکانی که به آنها بی‌اعتنایی و بی‌توجهی می‌شود، نمی‌توانند حس کنند که عزیز شمرده می‌شوند چراکه مورد انتقاد قرار ‌گرفته و یاد می‌گیرند که چه کاری را نباید انجام دهند، ولی نمی‌دانند چه کار را باید انجام دهند.

کردار و عملکرد کودک را مورد تحسین قرار دهید نه خودش را چراکه کودکان نیاز دارند به خاطر همان چیزی که هستند، صرف نظر از آنچه می‌توانند انجام دهند مورد تایید و پذیرش قرار گیرند.
روش‌های فیزیکی را فراموش نکنید. تماس بدنی و حالت چهره (در آغوش کشیدن، لبخند زدن و بوسیدن)‌ نیز می‌تواند بیانگر تحسین باشد.
تعریف و تمجید باید واقعی و صادقانه باشد، چراکه تمجید دروغین از کودکان نوعی اهانت ناخوشایند به او محسوب می‌شود و خودآگاهی کودک را زایل می‌کند.
کودک را با صراحت و صادقانه مورد تحسین قرار دهید. برای گرفتن بهترین نتیجه، تمجید و تحسین باید رک و صریح ابراز شود بدون اما و اگر.

برخی والدین از تحسین و تشویق کودکان خود اکراه دارند چرا که مثلا بر این عقیده‌اند که تعریف و تمجید، کودکشان را پرمدعا و ازخودراضی خواهد کرد یا فقط زمانی باید از کودک تعریف شود که کاری دور از انتظار انجام داده باشد. در حالی که نمی‌دانند تعریف و تمجید به معنای نشان دادن توجه و قدردانی است و کودکان با تعریف و تحسین به جا شکوفا می‌شوند.

چه چیزهایی در ایجاد انگیزه در فرزندان تاثیر دارد


گاهی اوقات جایزه دادن به بچه ها می تواند مفید باشد تا آن را به عنوان یک قاعده مانند یادگیری قوائد ریاضی یاد بگیرند.درست است که جایزه ها مردم را به انجام فعالیت ها تشویق می کند اما واقعیت این است که رفتار مردم به جایزه ها وابسته است و زمانی که جایزه ها قطع شود کار آنها هم متوقف می شود. اگر یک فعالیت برای کودکان، مثل نقاشی کردن، لذت بخش باشد حتی اگر آنها در قبال این کار جایزه دریافت نکنند باز هم این کار را می کنند به عبارت دیگر جایزه اشتیاق آنها را از بین می برد. زمانی که بچه ها را به انجام دادن کاری تشویق کنیم که از درون احساس خوبی دارند، در دراز مدت موفق ترهستند مثل یادگیری مهارت جدید، داشتن شغل خوب. برای مثال زمانی که کودک دوچرخه سواری دوست دارد و از این کار احساس رضایت می کند خیلی سخت است از او بخواهیم این کار را نکند. این احساس مستقل بودن و تسلط در انجام کارها فوق العاده است.

گفتگوی معنا داری داشته باشید صحبت کردن با فرزندان برای ایجاد انگیزه نیاز است. کودکان به طور طبیعی کنجکاو هستند . اگر فرزندانتان از اول با وظایفشان دست و پنجه نرم کنند، پدر و مادر بهتر می توانند در مورد انجام دادن وظایف با فرزندانشان صحبت کنند . والدین باید با بیان احترام، اهمیت وظایف را به فرزنداشنان بگویند. برای مثال زمانی که آنها کمک میکنند می توان یک حس خوشحالی در وجودشان مشاهده کرد. همچنین مشارکت کردن در انجام وظایف میتواند به آنها حس خوشحالی بدهد و میتوان از آنها سولاتی پرسید” شما برای انجام تکالیف خود به چه چیزی فکر میکنید ؟”و یا “زمانی که شما تکالیفتان تمام شود چه احساسی دارید؟”. برای مثال اگر فرزند شما نمی خواهد اتاق خود را تمیز کند، زیرا او از تمرین فوتبال خسته شده است، به او بگویید: “چرا استراحت نمی کنی؟ بعد از شام می توانی اتاق خود را درست کنی تا بتوانی همه چیزهایی که برای انجام تکالیف خود لازم داری پیدا کنی! زمانی که بچه ها واقعا نیاز به تذکر داشتند از کلمه باید استفاده کنید. یکی دیگر از راه هایی که میتوان فرزندان را از عادت های بد دور کرد، نشان دادن همدلی و پرسیدن این که “من چطوری میتوانم کمکت کنم؟” است. والدین و فرزندان باید در برابر رفتارهای مشکل ساز تلاش کنند نه این که با آن بجنگند. اگر والدین راه حل هایی را از فرزندان برای برطرف کردن رفتارهای مشکل ساز بپرسند بهتر است تا این که خودشان راه حل هایی بدهند. شما در حین صحبت با فرزندانتان درباره منفعت درست انجام دادن وظیفه شان در کار توضیح دهید که میتواند آنها را تحریک کند. مثلا به کودک خود قول میدهید اگر تکالیفش را انجام داد او را به پارک ببرید و این امر باعث میشود تکالیفش را برای انجام سرگرمی هایی که به انها قول داده اید انجام دهد نه اینکه واقعا بخواهد آن را انجام دهد.

پذیرفتن عیب ها این خیلی ناراحت کننده هست که شوق کودکان سه تا پنج سال را برای انجام کارهایی مثل مرتب کردن لباس ها یا پوشیدن جوراب ها بگیرید. کودکانی که کارها را به خوبی انجام نمی دهند پدر و مادر مجبور می شوند به آنها زور بگویند و به آن ها ضربه بزنند. با اینکه بعضی از فرزندان راحت طلب هستند و هیچ تلاشی نمیکنند اما اگر شغلی خاصی وجود دارد که فرزندان شما دوست دارند مطمئن باشید که آنها در این کار موفق میشوند . وقتی پسری پیش خدمتی را دوست داشته باشد، این به نفع خانواده هست چون میز را پاک می کند و ظرف ها را میشوید. کارهایی را که فرزندانتان دوست ندارند میتوانید با مهارت هایی آنها را جذب کنید.

مثلا با یک عروسک از فرزندتان بخواهید کفش هایشان را تمیز کنند یا با فرزندانتان مسابقه بدهید تا به رختخواب برسید. تا جایی که ممکن هست به آنها حق انتخاب بدهید. این کار باعث میشود فرزند حس مسئولیت بگیرد و انگیزه درونی اش افزایش یابد. تلاش های زیاد برای کنترل کردن بچه ها منجر به مبارزه بین والدین و فرزندان میشود و در آخر به کلماتی مثل “شما نمی توانید من را کنترل کنید” و شما میگویید “من میتوانم “به پایان میرسد .
advertising