آشنایی با انواع شیوه های فرزند پروری

سبک زندگیفرزندان

- 97/09/15
آشنایی با انواع شیوه های فرزند پروری

شیوه فرزند پروری به روش مقتدرانه


یکی از بهترین شیوه های فرزند پروری، شیوه فرزند پروری مقتدرانه است. در این روش، والدین نه خیلی صمیمی و نه خیلی سرد هستند. در شیوه فرزند پروری مقتدرانه، والدین کودک را تشویق می‌کنند که به صورت مستقل فکر کند، اما هرگز تسلیم بچه‌ها نمی‌شوند و انتظار دارند که کودک هم با آن‌ها همکاری کرده و همیشه رفتار خوبی از خود نشان دهد. وقتی بچه‌ها کار اشتباهی انجام می‌دهند، والدین مقتدر با هدف هدایت و آموزش به آن‌ها تنبیه‌شان خواهند کرد و آنچه را که از بچه‌ها انتظار دارند براساس موقعیت و نیازهای فردی کودک تغییر می‌دهند.

فرزندی که به روش مقتدرانه تربیت شده، سلامت احساسی بهتر، مهارت‌های اجتماعی بالاتر و انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و در عین حال دلبستگی بیشتری هم به والدین خود پیدا می‌کند. این والدین کسانی هستند که معمولا به عنوان والدین نمونه شناخته می شوند. کودکان آنها دارای استقلال بوده و رفتار اجتماعی مناسبی دارند. محبت و گرمی توام با آزادی موجب می شود به علت داشتن فضای مناسب برای برون ریزی هیجانی و عدم وجود پاسخ های نامناسب از سوی والدین، حالتهای پرخاشگری در کودکان چنین خانواده هایی دیده نشود.

والدینی که این سبک را به کار می گیرند توجه خوبی به فرزندان خود نشان می دهند و میزان کنترل والدینی متوسطی را به کار می گیرند که به کودکان اجازه می دهد که به طور فزاینده ای خودمختار باشند. از آنجایی که شیوه های مختلف فرزند پروری موجب رفتارهای متفاوتی میان کودکان و نوجوانان می شوند، والدینی که به طور مستمر فرزندان خود را مورد حمایت قرار می دهند، با آنان گرم و صمیمی هستند و کنترل منطقی و متعادلی را اعمال می کنند، در فرزندان خود اشتیاق ابراز رفتارهای اجتماعی قابل قبول را ایجاد می کند و نیز زمینه ی مساعد برای بروز توانایی ها و قابلیت های کودکان و نوجوانان خود را فراهم می کنند، فرزندانی با سلامت روانی بهتر پرورش خواهند داد.

شیوه فرزند پروری به روش مستبدانه


والدینی که برای تربیت کودک خود در این دسته فرزند پروری قرار می‌گیرند، همیشه خواستار اطاعت مطلق فرزندان خود، بدون هیچ اما و اگر هستند. والدینی که به روش فرزند پروری مستبدانه عمل می‌کنند، اعتقادی ندارند که آن‌ها باید قوانینی را که تعیین می‌کنند، ابتدا توضیح دهند. والدین مستبد انتظار دارند که فرزندان بدون پرسیدن هیچ سوالی، فقط اطاعت کنند. این نوع والدین خواست خود را بر فرزندان‌ اعمال می‌کنند و بدون کمی ملایمت یا حمایت، آن‌ها را مورد تنبیه مقرار می‌دهند.

فرزندان والدین مستبد، اغلب اعتماد به‌نفس پایین، افسردگی و ترس از موقعیت‌های جدید را از خود نشان می‌دهند. سعی کنید هرگز یک پدر یا مادر مستبد نباشید، تاثیری که این سبک فرزند پروری روی آینده فرزند شما می‌گذارد، بسیار مخرب است. رفتارهای خصومت آمیز این والدین که بیشتر بر اصل تنبیه استوار است، به همراه محدودیت و سخت گیری شدید که نسبت به فرزندان شان اعمال می کنند، موجب ایجاد احساس خصومت شدید در فرزندان آن ها می شود. از سویی عدم اجازه به کودک در ظاهر ساختن این احساس موجب عصبانیت او خواهد شد.

این والدین فاقد گرمی یا صمیمیت در روابط خود با فرزندان شان هستند. انتظار دارند که فرزندان، خواسته ها و تقاضاهای آنان را بدون چون و چرا برآورده کنند. در این خانواده ها به کودکان اجازه ی ابراز عقیده داده نمی شود و فرصت کمی برای تفکر درباره ی موقعیت ها یا به کارگیری استدلال وجود دارد. آنها خودمختاری کودک را محدود می کنند و رفتار مناسب را برای آنها تعیین می کنند. آنها به ندرت از عباراتی که حاکی از رضایت مندی باشد استفاده می کنند.

شیوه فرزند پروری به روش بی اعتنایی


والدین ارتباط کمی با فرزندشان دارند، در زندگی آن‌ها دخالتی نمی‌کنند، صمیمت و پاسخگویی کمی نسبت به نیازهای عاطفی کودکان دارند و توجه کافی یا مناسبی در مورد تنبیه یا نظارت بر بچه‌ها ندارند. فرزندپروری بی اعتنا بدترین عواقب را برای کودک به همراه دارد. کودکانی که از میان تمام شیوه های فرزند پروری با این سبک بزرگ می‌شوند، از نظر احساسی بیشتر انزوا طلب هستند، اضطراب دارند و ممکن است در معرض رفتارهای غلط، خطرناک و همچنین مصرف مواد مخدر قرار بگیرند.

شیوه فرزند پروری به روش سهل گیرانه


والدینی که دردسته فرزند پروی سهل‌گیرانه قرار می‌گیرند، فرزندشان را تنبیه نمی‌کنند یا قوانینی را به آن‌ها تحمیل نمی‌کنند. آن‌ها نمی‌خواهند هیچ برخوردی با کودک خود داشته باشند، چون معتقدند بچه‌ها باید خودشان را کنترل کنند. این نوع والدین، صمیمی و احساسی به فرزندان‌شان پاسخ می‌دهند که خوب است اما آن‌ها تمایلی به تعیین مرز ندارند. همین امر موجب شده تا والدینی که از این سبک فرزند پروری استفاده می‌کنند، کنترلی روی رفتار بچه‌هایشان نداشته باشند. کودکانی که زیر نظر والدین سهل گیر بزرگ می‌شوند، بدون فکر عمل می‌کنند، قوانین و محدودیت‌ها را نادیده می‌گیرند و زمانی‌که بزرگ‌تر می‌شوند تمایل زیادی به خشونت و مصرف مواد مخدر دارند.

فرزندان والدین سهل گیر بیشتر از بقیه در معرض خطر افسردگی و اضطراب هستند . همراه شدن عامل خصومت با آزادی موجب ایجاد رفتارهای پرخاشگرانه به شدید ترین حالت در این کودکان میشود. نتایج برخی مطالعات نشان می دهند که والدین کودکان بزهکار این الگو را از خود نشان می دهند. این والدین از اعمال هرگونه کنترل و سخت گیری اجتناب می کنند. والدین سهل گیر به فرزندان خود اجازه می دهند در سنی که ظرفیت چنین کاری را ندارد، برای خود تصمیمات بسیاری بگیرند. اینان والدینی هستند که می خواند برای کودکان خود محیطی گرم و پذیرا و آرام به وجود آورند، خواسته های اندکی از فرزندان خود دارند و بر آنچه آنها انجام می دهند کنترل و نظارتی ندارند. این والدین به فرزندان خود آزادی بیش از حدی می دهند و خطاهای آنها را ندیده می انگارند.
advertising