چگونه با فرزند نوجوان خود دوست باشیم

سبک زندگیفرزندان

- 97/09/18
چگونه با فرزند نوجوان خود دوست باشیم

برای اینکه با نوجوان خود دوست شوید باید شخصیت نوجوان را بشناسید


مشکل اغلب والدین آشنا نبودن با ویژگی‌های دوران نوجوانی است. دوره نوجوانی دوره خیال‌پردازی است این خیال‌پردازی موجب خلاقیت نوجوانان می‌شود، او از تفكر انتزاعی كه بدست آورده برای ایجاد خلاقیت در اندیشه و گفتارش كمك می‌گیرد و به شكل گیری هویت خود یاری می‌رساند. ناگفته نماند كه رویا پردازی افراطی باعث بوجود آوردن مشكلات می‌گردد. هویت پراكنده، هویت تسلیم طلب، تاخیر در شكل‌گیری هویت از بحران‌ها و آسیب‌های دوره نوجوانی می‌باشد. به همین دلیل رفتارهای ناخوشایند نوجوان را غیرطبیعی می‌پنداریم و همین امر سبب بروز عکس‌العمل‌های نادرست در ما شده و به تیرگی روابط با نوجوان می‌انجامد. باید مشكلات نوجوان خود را ریشه یابی و شناسایی كرده و راه حل‌های مناسب و پاسخ مقتضی به وی ارائه دهیم .

برای اینکه با نوجوان خود دوست شوید باید به جای دستور دادن او را راهنمایی کنید


در برخورد با مسایل نوجوان از خودش کمک بگیرید و به او نشان دهید که نخستین مسئول حل مشکل او، خودش است و برای حل آن باید اقدام کند. والدین تنها وظیفه راهنمایی دارند و باید او را از عواقب کارش باخبر کنند. محیط خانه باید فضای امن برای نوجوان باشد. خیلی دوستانه در کنارش باشید و هر زمان که از شما درخواست کمک کرد به او کمک کنید.

برای اینکه با نوجوان خود دوست شوید باید او را مدام بازخواست نکنید


یکی از موثرترین روش‌های تربیتی در این دوره، روش نادیده گرفتن است. یعنی باید مسایل و مشکلات نوجوان را بزرگ نشان ندهیم یا او را به لحاظ رفتارهایش دایم بازخواست نکنیم. علاوه بر پول توجیبی (ماهیانه ، هفتگی ، روزانه) ترتیبی داده شود كه مقدار معینی پول نقد در محل مشخص خانه قرار داده شود و به فرزندمان یادآور شویم در صورت نیاز مبرم می‌تواند مبلغی از آن را برداشته واطلاع دهد.

برای اینکه با نوجوان خود دوست شوید باید اعتماد او را جلب کنید


والدین باید اعتماد نوجوان را نسبت به خودشان جلب کنند در غیر این صورت نوجوان برای حل مسایل خود به دیگران مراجعه می‌کند. باید براساس محبت با نوجوانان رفتار كرده و با پل عاطفی زدن، اعتماد آنها را به خود جلب نماییم. رابطه والدین با نوجوان و میزان روابط خانوادگی، ‌نقش مهمی در شكل گیری هویت نوجوانان ایفا می‌كند. در خانواده‌هایی كه آزادی مناسب همراه با نظارت باشد، هویت مناسب و مشخص شكل می‌گیرد و بالعكس در خانواده‌های رها، هویت نوجوان دستخوش پراكندگی ‌شده و در خانواده‌های مستبد، هویت تسلیم طلبی پیدا می‌كند.

برای اینکه با نوجوان خود دوست شوید باید رابطه دوستانه و عاقلانه برقرار کنید و به آنها اعتماد به نفس بدهید


والدین با مراقبت دوستان و عاقلانه خود احساس ایمنی و اطمینان را در وجود نوجوان ایجاد می‌کنند. باید درك واقعی نسبت به بیان واحساسات نوجوان‌ خود داشته باشیم و مانند دوست با آنان برخورد نماییم . با تقویت مثبت نوجوانان خود ، به آنان هویت قوی و محكم ببخشیم.اعتماد بنفس آنان را با عزت نفس بالا ببریم و به آنها القا نماییم كه باید خودشان را دوست داشته باشند و دیگران را همان گونه كه هستند، دوست داشته باشند و زندگی را نیز دوست داشته باشند.

برای اینکه با نوجوان خود دوست شوید باید از خشونت پرهیز کنید و بر محبت تاکید کنید


ارتباط با نوجوان اگر بر پایه محبت و عشق باشد، سبب تامین اعتماد به نفس در او می‌شود اما اگر با فشار و خشونت همراه شود موجب اختلالات و دشواری‌های عصبی می‌شود. برای رسیدن به اهداف خوب به آنها كمك كنیم و به آنان یادآور شویم كه كار امروز را نباید به فردا موكول كرد زیرا فردا شاید دست نیافتنی باشد و نگذاریم لحظه‌ها را از دست بدهند.

برای اینکه با نوجوان خود دوست شوید باید با ارتباط کلامی راهی برای ارتباط عاطفی ایجاد کنید


نوجوانان به ارتباطات عاطفی سخت نیازمند هستند. ارتباط کلامی مقدمه ایجاد ارتباط عاطفی است به همین دلیل والدین باید با تنظیم ساعات کاری خود و بسترسازی مناسب در منزل این فرصت را خود ایجاد کنند. تا نوجوان نیاز خود را برطرف کند و به خاطر رفع نیاز خود به دیگران و خارج از خانه رجوع نکند. پایبندی والدین به اصول اخلاقی و ارزش‌ها نوجوان را از نظر معنوی و ارزشی به رشد كافی می‌رساند. نوجوانان را تشویق به بهره‌مندی از تعالیم اسلامی در جهت خودسازی كرده و به آنها كمك كنیم تا با تعارضات و بحران‌های پیش رو به درستی برخورد نمایند.

برای اینکه با نوجوان خود دوست شوید باید الگوی شخصیتی با ثباتی برای فرزندان باشید


نوجوانان نیاز دارند به شخصیت والدین خود تکیه کرده و از ‌آنان الگوبرداری کنند. به همین دلیل والدین باید سعی کنند شخصیتی مستحکم و باثبات داشته باشند. ما باید به آنچه می‌گوییم به آن اعتقاد داشته و عمل كنیم زیرا در درجه اول ما الگوی آنان هستیم .نوجوانان به شدت به دنبال الگو هستند بهتر است والدین الگوی خوبی برای فرزندان خود باشند.
advertising