در مغز نوجوان پرخاشگر چه میگذرد

سبک زندگیفرزندان

- 97/08/14
در مغز نوجوان پرخاشگر چه میگذردچه عاملی در مغز نوجوانان وجود دارد که باعث سرکش شدن آنان میشود؟
در دوران نوجوانی و بلوغ, قسمت هایی از مغز زودتر از قسمت های دیگر رشد می کنند و این بی تعادلی موجب پارادوکس و تضاد در رفتار این بی گناهان می گردد.
والدین نگران همیشه میخواهند که بتوانند به ذهن نوجوانان سرکش خود وارد شوند و اکنون دانشمندان، اسکن های مغزی تهیه کرده اند که دقیقا رویدادهای درون مغز نوجوانان را در زمان پرخاشگری آن ها نشان می دهد.
نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می دهد که چگونه طغیان ها در اثر نیاز فرد نوجوان برای اثبات فردیتش و همچنین تمایل به مستقل شدن از خانواده ایجاد می شود.
محققان با استفاده از اسکن ام آرآی به بررسی فعالیت مغزی 22 نوجوان 16 تا 18 ساله پرداخته و طی آن، تصاویری را از مغز این افراد در زمان مشاهده فیلم هایی از والدین یا همسالان شان ثبت کردند.
آن ها دریافتند، با فعالتر شدن یک بخش مرکزی از مغز نوجوانان در زمان دیدن همسالان ناشناس در مقایسه با والدین، رفتار پرخطرتر در نوجوانان بیشتر دیده می شود.
این محققان مشاهده کردند نوجوانانی که رفتارهای پرخطر بیشتری مانند مصرف موادمخدر یا رانندگی بی پروا داشتند، بیشتر به مشاهده فیلم هایی از همسالانشان واکنش نشان می دادند تا فیلم والدینشان.
اگرچه پژوهش ها نشان داده اند که نوجوانان با نزدیک شدن به دوره بزرگسالی، بیشتر تمایل دارند با همسالان خود وقت بگذرانند تا والدینشان و محققان هشدار داده اند که والدین نباید اجازه دهند این جدایی طلبی بطور کامل انجام شود.
با مطالعه نتایج به دست آمده مشخص شد در فرآیند رشد انسان به تدریج سلول های مغز درگیر جوان سازی می شوند و به طور مداوم مغز انسان در حال تجدید و تغییر است به طوری که فرد تا سن 22-20 سالگی سالانه یک درصد از سلول های خاکستری مغز خود را از دست می دهد.آنها معتقدند در این مرحله از زندگی مغز نوجوانان مانند اسفنجی عمل می کند که درگیر یادگیری است و عدم کنترل محرک های درونی باعث بروز رفتارهای ریسکی مانند روی آوردن به مواد مخدر، الکل و سیگار می شود.
advertising