شناسایی استعداد کودکان از روی رفتار آنها

سبک زندگیفرزندان

- 97/09/15
شناسایی استعداد کودکان از روی رفتار آنها

روش های استعداد یابی کودکان از روی رفتار آنها


اولین روش برای كشف استعدادهای كودك مشاهده رفتار اوست.انسان با توانایی‌های ذاتی بالقوه‌ای به دنیا می‌آید که در طول زندگی و گذر عمر، درصدی از این توانایی‌ها بالفعل و توانایی‌های اکتسابی نیز به آن افزوده می‌شود. وقتی کودک به دنیا می‌آید، کاملا ناتوان است، اما به تدریج هر کودکی علاقه‌مندی‌های خود را در رفتار خود بروز می‌دهد. استعداد بعضی از کودکان کاملا برای اطرافیان قابل مشاهده است اما برخی دیگر ممکن است استعدادهای پنهانی داشته باشند که در قالب پرحرفی، خیال بافی، انرژی زیاد و یا حتی سورفتار خودشان را نشان دهند.

ممکن است فرزند شما عاشق ورزش کردن باشد یا عاشق تعمیر وسایل خانه یا اینکه هنر فوق‌العاده‌ای در حفظ اشعار تبلیغاتی داشته باشد. تمام این رفتارها و رفتارهای دیگر علامت و نشانه‌هایی است که والدین براساس آن می‌توانند استعداد و علایق کودکان خود را کشف کنند و همین کشف استعداد می‌تواند در امور مهم زندگی کودک ازجمله پر کردن اوقات فراغتش، انتخاب رشته تحصیلی مناسب و انتخاب شغل و حرفه به او و والدینش کمک کند .

شناسایی استعداد کودک از روی مهارت تفکر منطقی کودک


کودکان برخوردار از تفکر منطقی به بازی‌های اعداد علاقه‌مند هستند. بعضی از آنها فکر می‌کنند که روزی بزرگ‌ترین عدد دنیا را کشف کنند. درس ریاضی برای آنها شیرین‌ترین درس است که بعدها جای خود را به جبر و هندسه می‌دهد.ویژگی های کودکان تفکر منطقی : معمولا در مورد نحوه کار ماشین‌آلات و دستگاه‌ها سوال می‌کند. واحدهای سنجش مانند میلی‌متر و میکرومتر یا اعداد بزرگ مانند میلیون را به خوبی می شناسد. وقتی وسیله‌ای را تعمیر می کنید با علاقه کنار شما می‌ایستد. درباره علت حوادث طبیعی مثل رعد و برق، برف و باران و دیگر پدیده های فیزیکی زیاد سوال می‌کند. از اصطلاحات منطقی مانند بنابراین، علاوه بر این یا این طور نیست زیاد استفاده می‌کند. به رویدادهای فیزیکی علاقه نشان می‌دهد مثلا چرا لامپ خراب می‌شود؟ چرا لامپ روشنایی می‌دهد؟ و...طرز کار وسایلی مانند آبمیوه‌گیری، جاروبرقی و دستگاه‌های برقی را به خوبی می‌داند.

شناسایی استعداد کودک از روی علاقه کودک به طبقه بندی اشیا


جوراب هایش را جفت می کند، ماشین های اسباب بازی را بر اساس رنگ، اندازه یا شکل در یک خط می چیند و یا ممکن است دوست داشته باشد اشیا مرتب و سازمان یافته باشند. در صورت وجود این نشانه ها، کودک شما احتمالا به عنوان یادگیرنده دائمی شنیداری شناخته می شود که به این معنی است که یک متفکر تحلیل گر، بسیار منظم و دقیق در جزئیات است. او ممکن است به دنبال یافتن الگوهای گوناگون باشد که معمولا از نشانه های اولیه استعداد ریاضی و علوم است.

شناسایی استعداد کودک از روی جنب و جوش زیاد کودک


او دوست دارد همه چیز را با عجله انجام دهد و از هر چیزی که حرکت می دهد، لمس می کند، احساس می کند و به طور کلی با بدنش در ارتباط است لذت می برد. این دسته از کودکان یادگیرنده های فیزیکی یا جنبشی بدنی هستند که اطلاعات را جذب می کنند و فعالیت هایی را ترجیح می دهند که با حرکت و عمل همراه هستند. برای پرورش این استعداد کودک باید فعالیت های فیزیکی را در برنامه روزانه او قرار دهید و از آنجا که این کودکان از انجام فعالیت های حرکتی تکراری به آسانی خسته می شوند، فعالیت ها را به صورت چرخشی انجام دهید تا جذابیتشان را از دست ندهند . یک برنامه خواب منظم و آرامش بخش برای این کودکان از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار است. سعی کنید یک تا دو ساعت قبل از خواب یک میان وعده سبک مانند شیر و غلات کامل در نظر بگیرید و بعد از آن یک حمام گرم، یک داستان زیبا می تواند به خوبی کودک را برای خواب آماده کند. گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش در تاریکی هم می تواند به تجدید قوای کودک کمک کند.

شناسایی استعداد کودک از روی استعداد ورزشی کودک


ویژگی های کودکی که استعداد ورزشی دارد : موفقیت‌ های ورزشی او بالاتر از میانگین معمول باشد و بتواند در برنامه‌ های ورزشی منطبق با جدیدترین استانداردهای علمی ورزش بین‌المللی در گروه نوجوانان کسب موفقیت کند. از تعادل جسمی خوبی برخوردار است مثلا خوب بالانس می‌زند یا روی یک پا می ایستد. در یک پیاده‌روی می‌تواند مسافت زیادی را طی کند. به یاد گرفتن ورزش‌های جدید علاقه نشان می‌دهد. حرکات دراز و نشست و حرکات کششی مانند بارفیکس زدن را خوب انجام می‌دهد. دوست دارد در یک تیم ورزشی شرکت کند.

شناسایی استعداد کودک از روی حرف زدن بدون وقفه کودک


احتمالا کودک وراج شما توانایی کلامی پیشرفته ای دارد، داستان ها و موضوعات مختلف را به هم ارتباط می دهد و اشکالات مختصر دستوری و تلفظی دارد. کودک تمایل دارد کلام آخر را بگوید و شاید اینطور به نظر برسد که تلاش می کند شما را با استدلالش کاملا قانع کند. مهارت کلامی می توانید یکی از نشانه های کودکان بااستعداد و کلید موفقیت در مدرسه و بسیاری دیگر از جنبه های زندگی باشد.

شناسایی استعداد کودک از روی مهارت‌ های علمی و فنی کودک


ویژگی‌ های کودکان دارای مهارت علمی و فنی : از کاردستی خوشش می‌آید. می‌تواند یک میخ را با چکش بکوبد یا یک پیچ را با آچار سفت کند. به کار کردن با مواد مختلف مانند پارچه، چوب و کاغذ تمایل دارد. با ایده‌های شخصی خودش کاردستی می‌سازد. از انجام تعمیرات کوچک و کارهای فنی لذت می‌برد. به کارهای فنی یا تعویض گلدان و... علاقه‌مند است. ایده‌های ابتکاری برای تزیین اتاقش دارد. وسایل به دردنخور را به قصد تعمیر یا استفاده از قطعاتش نگه می‌دارد. با علاقه به کارهای ساختمانی نگاه می‌کند. برای تعمیر وسایل مثلا یک اسباب بازی خراب ایده‌های جالبی دارد.

شناسایی استعداد کودک از روی دستکاری کردن همه چیز توسط کودک


او به شدت دوست دارد کشف کند که اشیا مختلف چگونه کار می کنند و به دلیل ممکن است اجزای وسایل گوناگون را باز کند و تلاش کند تا شیوه کارکرد آن را کشف کند و دوباره آنها را روی هم سوار کند. اوعاشق ساختن برج با بلوک های خانه سازی است و از بازی کردن با ماشین ها لذت می برد. در صورت مشاهده این خصوصیات در کودک بهتر است اسباب بازی ها و بلوک های خانه سازی در اختیار کودک قرار دهید تا کودک فرصت خلق، نابودی و خلق مجدد داشته باشد. او را تشویق کنید تا با جعبه های خالی مواد غذایی یا هر چیز دیگری که در خانه پیدا می کند، کاردستی درست کند. این دسته از کودکان به این دلیل که علاقه زیادی به کشف و دستکاری اشیا دارند ممکن است در معرض خطر قرار بگیرند و به همین دلیل باید همیشه مواظب باشید تا به وسایل برقی یا اشیا تیز نزدیک نشوند.

شناسایی استعداد کودک از روی مهارت تجسم فضایی کودک


ویژگی کودکانی که مهارت تجسم فضایی دارند : فاصله‌ها را خوب تخمین می‌زند. با نقشه و مقیاس خوب کار می‌کند. رابطه بین فاصله و بزرگی اجسام را درک می‌کند. در یک اتاق تاریک با چشمان بسته به خوبی می‌تواند مسیر خود را انتخاب کند. می‌تواند یک نقشه از آپارتمان یا خانه‌تان را رسم کند. اشیاء موجود در اتاق را می‌تواند از حفظ رسم کند. می‌تواند تصویر یک مکعب یا اجسام سه بعدی را به خوبی رسم کند. می‌تواند با رعایت نسبت و مقیاس چیزی را نقاشی کند. از کلماتی که رابطه مکانی اشیاء را نسبت به هم نشان می‌دهد مانند زیر، بالا، کنار و روبه‌رو به درستی استفاده می‌کند.

شناسایی استعداد کودک از روی خیالبافی کودک


احتمال دارد به نظر برسد کودک با دوستان خیالی اش در دنیای خودش غرق شده است. این دسته از کودکان معمولا از بازی های وانمودی لذت می برند و در وقت آزادشان نقاشی می کشند و ایده های زیادی برای قسمت کردن با دیگران دارند. آنها ممکن است از وسایل به شیوه های تازه و غیرمعمول استفاده کنند، نسبت به ایده های مسخره اشتیاق نشان دهند و برای حل مشکلات از راه حل های خلاقانه استفاده کنند. این گونه رفتارها اغلب نشانگر قدرت خلاقیت زیاد و علامت استعداد کودک است. این دسته از کودکان به احتمال زیاد در آیند به کارهای خلاق مانند هنرپیشگی، نویسندگی، فیلم سازی یا طراحی لباس یا طراحی داخلی و به طور کلی فعالیت هایی که با هنر در ارتباط هستند، مشغول خواهند شد و تفکرات خلاقشان را برای حل مسئله در مسیرهای تازه در هنر و علم به کار می گیرند.

شناسایی استعداد کودک از روی مهارت تعامل اجتماعی کودک


ویژگی کودکانی که مهارت تعامل اجتماعی دارند : تعدادی دوستان خوب در مدرسه دارد. صلح طلب و مسالمت‌جو است. اغلب از درگیر شدن پرهیز می‌کند. بازی های دسته‌جمعی و تکالیف گروهی را دوست دارد. تلاش می‌کند دوستانی را که با هم دعوا کرده‌اند آشتی دهد. با حیوانات و گیاهان همدردی می‌کند. با دیگر انسان‌ها احساس تفاهم و همدلی دارد. اسباب‌بازی‌هایش را با رغبت با دیگران تقسیم می‌کند. از هدیه دادن لذت می‌برد.

شناسایی استعداد کودک از روی مهارت گفتاری کودک


ویژگی کودکانی که مهارت گفتاری دارند : به داستان پردازی علاقه‌مند است. به قصه‌گویی با بیان تجربیات خودش علاقه دارد. به استفاده از کلمات جدید علاقه دارد. معنی کلماتی را که نمی‌داند می‌پرسد. با کلمات بازی می‌کند و سعی می‌کند ترکیب‌های متفاوتی از کلمات بسازد. مثلا به جای آبگرمکن می‌‌گوید گرماب! دیکته‌اش به نسبت سنش خوب است. به نسبت سن خود گیاهان و حیوانات را می‌شناسد و می‌تواند آنها را توصیف کند. می‌تواند موضوعات پیچیده را خوب توضیح دهد. برای خود دفتر خاطرات دارد یا برای روزنامه مدرسه مطلب می‌نویسد.

شناسایی استعداد کودک از روی علاقه زیاد کودک به حل پازل


او به شکل اغراق آمیزی عاشق حل کردن انواع مختلف پازل ها است. به نظر می رسد که کودک در حین بازی با پازل آزمون و خطای کمی انجام می دهد و قطعه مناسب را تقریبا با تلاش اول در جای مناسب قرار می دهد. معمولا این کودکان می توانند در آینده کارآگاه، باستان شناس یا محقق شوند . برای بهبود عملکرد این کودکان تا جایی که امکان دارد پازل و جدول، داستان های معمایی در اختیارشان قرار دهید و علاوه بر اینها بازی های مرتبط با چینش منظم اشیا و یا اسباب بازی هایی که برای حل مسائل فضایی ساخته شده اند هم برای کودک از اهمیت زیادی برخوردارند.
advertising