تاثیر تشویق کردن کودکان

سبک زندگیفرزندان

- 97/11/25
تاثیر تشویق کردن کودکاندر ساده ترین تعریف، تشویق به رفتار یا کلام والدین و مربیان در برابر رفتار صحیح کودکان می گویند و با این کار تلاش می کنند که کودکان به کارهای خوبشان ادامه دهند. امتیازی که بعد از انجام هر کار خوب کودک از سوی والدین به او داده می شود را پاداش می گویند. البته پاداش صرفا کالا و وسیله نیست. گاهی می تواند لبخند و آغوش والدین هم باشد.

باید دقت داشته باشید که این تشویق ها به گونه ای باشد که کودک به تکرار رفتارش ادامه دهد. بین تنبیه و تشویق تفاوتی وجود دارد. اگر کودک به رفتارهای مثبت خود ادامه دهد یعنی تشویق شده است ولی اگر رفتارهای بدی از خود نشان دهد یعنی تنبیه شده است. ولی گاهی در برابر کودکان، تنبیه و تشویق معکوسی انجام می دهید. به عبارتی یعنی رفتار اشتباه او را تشویق و رفتار خوبش را مورد تنبیه قرار خواهید داد. برای مثال اگر کودک جمله ای ناپسند بگوید و همه بخندند، این کار باعث ادامه ی رفتار اشتباه کودک خواهد شد.

تشویق باید به نوعی باشد که تصویر واقعی عمل کودک را نشان دهد و نباید شکلی اغراق آمیز و غیرواقعی بگیرد. تشویق جایگاه مهمی در اصول تربیتی در کودکان دارد.یکی از بهترین راه ها برای تشویق کودک به رفتارهای خوب، استفاده از جایزه دادن است.
تاثیر تشویق کردن کودکان
تشویق و تحسین زمانی موثر واقع می شوند که از روش های مناسب و صحیح جهت تشویق کودک استفاده شود.مثلا رفتارهای خوب فرزندتان را در طول روز یادداشت کنید ودر پایان روز در مورد آن با او صحبت کنید.این عمل باعث کودک احساس خوبی نسبت به خود پیدا کند.

پاداش دادن به رفتارهای مثبت کودک،از طریق علاقه نشان دادن،ابراز صمیمیت ولبخند،نوازش ودر آغوش کشیدن از ساده ترین ودر عین حال تاثیر گذارترین روش تشویق است. جایزه یکی از پاداش های نیرومند است که می تواند برای تغییر رفتار مورد استفاده قرار گیرد. سعی کنید نوع روش تشویقی که برای فرزندتان در نظر می گیرید متناسب با سن او باشد.در این زمینه والدین باید خلاق باشند واز روش های کلامی و غیرکلامی یکسانی برای تشویق فرزندشان استفاده نکنند.
advertising