روش هایی که کودکان را راستگو می کند

سبک زندگیفرزندان

- 97/10/03
روش هایی که کودکان را راستگو می کنددروغگویی یعنی اینکه شخص به قصد گول زدن دیگران خلاف واقعه را بیان می کند.یکی از عوامل دروغگویی، ترس در کودکان است، معمولا دروغ گفتن یکی از رفتارهای متداول کودکان 4 تا 5 ساله است که از لحاظ اخلاقی با مشکل روبرو می‌شوند.گاهی والدین فرزندان خود را به دلیل انجام بعضی رفتارها مورد سرزنش قرار می‌دهند، اما توجه نمی‌کنند که خود آنها در ایجاد عادات و رفتارهای نامناسب فرزندانشان نقش موثری دارند.یکی از مهمترین عوامل پرورش راستگویی در کودکان محیط خانواده است معمولا این نوع از کودکان در این خانواده‌ها طبعا به راه درستی می‌روند و راستگو بار می‌آیند.با مهربانی و ملایمت صحبت کردن با فرزندان، هرگز کودک را با نام دروغگو صدا نزنید باعث دروغگویی کودک نشوید، مفهوم حقیقت را به کودک شناساندن از راه های راستگو شدن کودکان است.

رفتار شما الگوی فرزندتان است. اینکه چه حرفی می زنید و یا او را به خاطر کارش تنبیه می کنید به اندازه رفتاری که از شما می بیند تاثیرگذار نیست. یعنی اگر به کودکتان می گویید که باید راستگو باشد خودتان هم باید در عمل راستگو باشید. اگر می خواهید کودکی راستگو صادق داشته باشید بهتر است که اول خودتان تمرین کنید که این گونه رفتار کنید.آیا شده به کودکتان بگویید که به شخصی که تلفن زده بگوید شما منزل نیستید فقط به این خاطر که در آن لحظه سرتان خیلی شلوغ است و نمی توانید پاسخگوی تلفن باشید؟اگر اینطور است، کودکتان می فهمد آنقدر که در مورد صداقت و راستی صحبت می کنید برای این رفتار ارزش قائل نیستید.

ممکن است کودک دروغ بگوید تا بتواند جایزه ای دریافت کند، از تنبیه والدین فرار کند یا از عصبانیت والیدن جلوگیری کند و یا عزت نفس خود را حفظ کند. حتی ممکن است دروغ بگوید تا حریم خصوصی خود یا دوستش را حفظ کند.یافتن انگیزه دروغگویی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید با کودکتان صحبت کنید. از این فرصت استفاده کنید تا به آن ها بفهمانید چه چیزهایی برای شما ارزشمند است و چه رفتاری را از آن ها انتظار دارید.

عکس العمل خشن در برابر دروغگویی کودکتان لزوما چیزی به او آموزش نخواهد داد در عوض سعی کنید تنبیه شما متناسب با رفتار نادرست کودکتان باشد. مثلا اگر کودکتان به جای حل تمرین هایش، جواب های کودک دیگری رو رونویسی می کند، از کودکتان بخواهید که خطاب به آموزگار خود بنویسید چه کاری انجام داده است و چرا دیگر این کار را انجام نخواهد داد.

برای راست گفتن و عملکرد صادقانه به کودکان جایزه دهید یا آن ها را ستایش کنید و حتی مهم تر اینکه نیاز است به کودکتان یاد دهید که برای صداقت بیشتر از برنده شدن ارزش قائل هستید. ممکن است متوجه نباشید وقتی که که برنده شدن را بیشتر از عملکرد صادقانه مورد تمجید و تعریف قرار می دهید در واقع ارزش بیشتری برای برنده شدن قائل هستید.وقتی کودکتان رفتار نادرستی انجام داده و آن را با صداقت با شما در میان می گذارد چه باید کرد؟ باید با کودکتان صحبت کنید و با یکدیگر به یک راه حل و نتیجه منطقی برسید. مثلا کودک شما یک یادداشت معذرت خواهی برای رفتار ناپسند خود بنویسد یا برای امتحان بعدی مطالعه بیشتری داشته باشد (به جای اینکه تقلب کند) و به کودکتان بفهمانید که چقدر از اینکه حقیقت را به شما گفته خوشحالید.
advertising