آشنایی با مشکلات رفتاری کودکان و برخورد مناسب با آنها

سبک زندگیفرزندان

- 97/10/19
آشنایی با مشکلات رفتاری کودکان و برخورد مناسب با آنها

آشنایی با کودک پرخاشگر و برخورد مناسب با آن


بیشتر کودکان خردسال به خوبی می دانند که چطور بداخلاقی کنند اما هنوز کنترل تکانه ای کافی برای مهار رفتارهای پرخاشگرانه گاه به گاه را ندارند. ضربه زدن، لگدزدن و یا گاز گرفتن می توانند در این سنین از جمله مشکلات رفتاری کودک باشند.

برای برخورد با رفتارهای پرخاشگرانه کودک از اصول و قوانین ثابتی پیروی کنید. استفاده از روش «time out» به کودکان، خود آرامش دهی را یاد می دهد. حذف برخی از امتیازات کودک هم می تواند یکی از عواقب موثر برای پرخاشگری کودک باشد.به کودک مهارت های حل مسئله را آموزش دهید تا بتواند با آرامش مشکلاتش را حل کند. علاوه بر این آموزش احساسات و اسامی آنها به کودک کمک می کند تا به جای اینکه هیجانات و احساساتش را با عمل نشان دهد، آنها را به کمک کلمات توصیف کند. رفتارهای پرخاشگرانه کودک با تسلط بر این مهارت ها فروکش خواهد کرد.

آشنایی با كودك آب زيركاه و برخورد مناسب با آن


بدگويي ازديگران ( حتي اعضاي خانوادهااعم ازبرادريا خواهر) اين ويژگي بيشتردرباره دوستان اومصداق دارد تا بدين روش بتواند شرايط وزمينه تنبيه را براي آنها ايجاد نموده وازاين رفتارها لذت ببرد. اين كودك ازتمايلات ديگرآزاري ( يا ساديستيك ) بهره مي برد.دراكثر مواقع تظاهربه مظلوميت نموده وخود را بي گناه جلوه مي دهد وبه محض اينكه ديگرازاوغافل شوند دردسرايجاد مي كند. معمولااز گوشه چشم رفتارمعلم، مربي وگاه والدين را زيرنظردارد. اين كودك مي تواند تعدادي دوست خصوصي وصميمي داشته باشد وبا آنها درتعامل باشد. درصورت لزوم درهرگونه آزمون يا تست ميل به تقلب دراوبه وفورمشاهده مي شود.

نخستين گام براي ترميم واصلاح رفتار اين گونه كودكان تحسين وتشويق رفتارهاي مناسب آنهاست،درمرحله بعد ارائه تكليف به كودك متناسب با شرايط رواني و فيزيكي تا اورا فردي مسوول ومتعهد به بارآورد. بايد توجه داشت كه اينگونه كودكان نيازبه جلب توجه دارند كه يعني بايد باوركنند واحساس كنند كه ازديدگاه شما ومربيان وجود دارند، نقش دارند وهمچنين قابليت مفيد بودن درجمع وجامعه، با تاكيد ويادآوري اين نكته كه قوانين سخت وتنبيهات شديد، كودك فوق را به سوي فعاليت هاي پنهاني سوق خواهد داد.

آشنایی با کودک لجباز و مخالف و برخورد مناسب با آن


کودکان خردسال معمولا دوست دارند به دیگران کمک کنند و در عین حال استقلال و عدم وابستگی خودشان را نشان دهند. وقتی از کودک می خواهید کاری انجام دهد، «نه» گفتن آنها امری متداول است. آنها اغلب دوست دارند بدانند که در صورت سرپیچی از قوانین و دستورات چه اتقاقی خواهد افتاد.

فهرستی از قوانین تهیه کنید و عواقبی را برای عدم رعایت آنها توسط کودک در نظر بگیرید. لازم است در اجرای این قوانین ثابت قدم باشید چون در صورتی که کودکان خردسال فکر کنند شانس کمی برای فرار از عواقب کارشان وجود دارد، تلاش می کنند با بدرفتاری به چیزی که می خواهند برسند.از مشوق های مثبت برای تقویت سازگاری و انطباق کمک کنید. سیستم پاداش و جایزه مانند جدول برچسب های تشویقی می تواند احتمال پیروی کودک از قوانین را بیشتر خواهد کرد.

آشنایی با كودك دزد و برخورد مناسب با آن


برداشتن اشياء كودكان ديگروپنهان سازي آنها حتي درصورتي كه نيازي هم به آنها نداشته باشد.به طورمعمول دزدي ( يا عمل خلاف ) خود را انكارمي كند وگاه به گردن ديگران مي اندازد. به طور حداكثر در آزمونها تقلب مي كند. عدم احترام به حق وحقوق ديگران و كاركشيدن ازسايرين يكي ديگرازخصايص اين كودك به شمارمي رود. بدين مفهوم كه مايلند سايرين كارآنها را برايشان انجام دهند وخود نيزازوظايف محوله دوري مي جويند.

ابزار و وسايلي كه وسوسه هاي كودك را تقويت نموده واورابه دزدي وامي دارد،از دسترس كودك دورنگه داشته شود. آنچه كه مهم وحائزاهميت است مشكل كودك نبايد با ديگران درميان گذاشته شود( به جز متخصصين) وهنگام گفتگوبا كودك ازكاربرد كلمات " دزدي "يا "دروغگويي” اكيدا خودداري شود. لازم به يادآوري است كه كودكان گاهي دزدي مي كنند يا دروغ مي گويند اما بايستي كودك وادارشود كه اشياء دزديده شده را به صاحبش بازگرداند وچنانچه اين عمل انجام شد به عنوان يك رفتارمثبت نيازمند " تشويق " است تا كودك مطمئن شود كه رفتارهاي مناسب اومورد تشويق و حمايت سايرين قرار مي گيرد ، درمورد اين كودكان درآموزشگاه توصيه هاي روان شناختي اين است كه كودك فوق دركلاس درس درمعرض ديد معلم بنشيند.

آشنایی با کودکانی که لوس هستند و کودکانه حرف می زنند و برخورد مناسب با آنها


وقتی صحبت از رفتارهای آزار دهنده می شود، کودکانه حرف زدن می تواند در صدر این فهرست قرار بگیرد. به هر حال بیشتر کودکان خردسال این کار را انجام می دهند. بعضی اوقات، بازگشت کودک به مرحله ای که از آن گذشته است برای جلب توجه است و بعضی اوقات کودکان به دلیل اضطراب و یا استرس این کار را انجام میدهند. برای مثال، امکان دارد کودک پیش از ورود به مهدکودک شروع به کودکانه حرف زدن می کند چون از این انتقال عصبی است.

شما می توانید با همان روشی که به نق زدن کودک پاسخ می دهید با کودکانه حرف زدن کودک برخورد کنید. قوانین و محدودیت هایی را در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید که این مرحله باید به سرعت پشت سر گذاشته شود. مواظب باشید خودتان به طور تصادفی و ناخواسته این شیوه حرف زدن کودک را با توجه زیاد تقویت نکنید.

آشنایی با كودك خجالتی و برخورد مناسب با آن


كودك خجالتي غالبا با صداي آرام سخن گفته ويا اكثراوقات آرام وساكت مي نشيند.ظاهرا درمقابل مشكلات عقب نشيني كرده وازمقابله با آنها به طورجدي پرهيز مي كند ودرواقع ازانجام كارهايي كه احتمال دردسردرآن وجود دارد به شدت گريزان است. صحبت كردن برايش مشكل است واصولادوستان كمي نيزدارد وسعي مي كند كه ازتماس با مردم اجتناب كرده، بخصوص ازروبه روشدن با بزرگترها هراسان است.زياد عرق مي كند، خصوصا اگرمجبورشود درجمع يا مجلسي حاضرشود وهميشه سعي مي كند كه مورد توجه وحمايت ديگران باشد وبه ندرت براي اثبات عقيده اش پافشاري مي كند.به لحاظ آناتومي بدن ( وضعيت فيزيكي ) جسمي ضعيف وعقب افتاده ترازهم سن وسالهايش دارد. اين كودك درمحيط آموزشگاهي معمولاسعي مي كند در” ته "كلاس بنشيند.

سعي كنيد كودك را مورد توجه قراردهيد وبا اودرزمينه رفتارش سخن بگوييد وچنانچه داوطلب انجام كاري بود اجازه انجام كارمورد نظرش را به اوبدهيد يا به عبارتي ديگربرخي ازكارهاي روزمره خانواده را به اوتكليف كنيد. البته سعي كنيد مشاركت اودرانجام كارها خود خواسته باشد والزام كودك به انجام كارتا حد امكان خودداري كنيد وبعدازهرموفقيتي اورا تشويق كنيد وفراموش نكنيد كه اينگونه كودكان به كندي” بهبود” مي يابند وبه تدريج رشد مي كنند، درصورتي كه شما صبروحوصله به خرج دهيد يعني اجازه بدهيد تا كودك بداند كه درهرموقعيتي چه رفتاري داشته باشد.

آشنایی با کودک دروغگو و برخورد مناسب با آن


دروغ گویی یکی از شایع ترین رفتارهای کودکان خردسال است. کودکان در این سنین قادر به درک تفاوت میان واقعیت و دروغ نیستند. علاوه بر این، بیشتر کودکان خردسال بازی های وانمودی انجام می دهند و با کتاب ها، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی احاطه شده اند که انسان ها در آن پرواز می کنند و حیوانات حرف می زنند!به کودک خردسال خود کمک کنید تا تفاوت میان دروغ گویی و گفتن حقیقت را متوجه شود. اگر کودک دروغ می گوید، از او سوال کنید «چیزی که می گویی واقع اتفاق افتاده است یا اینکه دوست داری اتفاق بیفتند؟»، بیشتر کودکان با شنیدن این سوال به شما خواهند گفت که حرفی که زده اند، ساخته و پرداخته ذهن آنها است.در حالی که کودک را به تخیل تشویق می کنید اما این مسئله را روشن کنید که از او توقع دارید که به شما دروغ نگوید و یا اگر چیزی را در ذهن خودش ساخته است، خودش برای گفتن آن پیش قدم شود. بهتر است قوانینی در خصوص صداقت در خانه وضع کنید تا حدود انتظارات خودتان را از کودک به طور واضح مشخص کنید.

آشنایی با كودك ترسو و برخورد مناسب با آن


بعضي اوقات به طورناگهاني هراسان ومايوس شده وغالبا مضطرب ونگران است.آرام وساكت است وهيچگاه ريسك نمي كند.براي انجام كارثباتي نشان نمي دهد. به مسائل اخلاقي توجه زيادي دارد.كودك ازاحتمال وقوع مرگ يا آسيب به ديگران هراس دارد.

كودك با ويژگي” ترسويي” نيازمند توجه بي ريا وصميمانه ومعطوف به خود است، اوعاشق انجام كاركم خطربوده، بنابراين نبايد فرصت انجام آنها را ازاوبگيريد، به كودك بقبولانيد كه بسياري ازترس ها خيالي هستند وبه طورحتم بهبود مي يابند، اورا تشويق به نوشتن مطلبي (انشا) درباره ترس هايش كنيد و هنگاميكه كودك احساس ترس مي كند بايد مورد حمايت شما واقع شود .ذكراين نكته ضروريست كه وظايف محوله به كودك به طورقطع بايد درحد توانايي او باشد ويا به عبارتي كودك به آساني ازعهده انجام آن به نحواحسن برآيد تا بدين وسيله شاهد افزايش اعتماد به نفس دركودك باشيم. چنانچه توصيه هاي فوق در فرايند رفتاري كودك شما موثرواقع نشد، دريك فرصت معين به مركزمشاوره وروان شناختي مراجعه كنيد.
advertising