مقایسه فرزندان با یکدیگر باعث ایجاد حسادت در آنها می شود

سبک زندگیفرزندان

- 97/10/10
مقایسه فرزندان با یکدیگر باعث ایجاد حسادت در آنها می شوددر یک خانواده فرزندان باید احساس کنند که والدین آنها را به یک اندازه دوست دارند، ولی گاهی برخورد والدین با فرزندان طوری است که باعث تحریک حس حسادت و ایجاد حس حسادت نسبت به فرد دیگر در کودک می‌شوند. مقایسه فرزندان با دیگران اشتباه رایجی است که اثرات نامطلوبی چون تحریک خشم و حسادت کودکان، کاهش اعتماد به نفس و منزوی شدن آنان را به دنبال دارد.

خداوند هر انسانی را منحصر به فرد و برای هدفی خاص آفریده است. در واقع هر انسانی توانایی‌ها و استعدادهای مختص به خود را دارد و مقایسه افراد با یگدیگر غیر اصولی می‌باشد. مقایسه فرزندان با دیگران نیز رفتاری اشتباه در قبال کودکان و تربیت آنان است که نه تنها موجب رشد و شکوفایی کودک نشده بلکه با اثرات نامطلوبی که به جا می‌گذارد مانع خودشکوفایی کودکان می‌شود.

کودکان از سنین یک تا پنج سالگی به دلیل نرسیدن به تکامل فکری تصور می‌کنند نوزاد تازه متولد شده رقیب آنها است، کودک فکر می‌کند والدین مهر و محبت خود را از کودک گرفته و دیگر چیزی برای او باقی نمی‌ماند به همین دلیل نسبت به نوزاد حسادت می‌کنند. اگر والدین مراقب رفتار خود نباشند و احساس حسادت در فرزند اول باقی بماند در بزرگسالی به شکل‌های مختلف حسادت ظاهر می‌شود.

سن کودک هر اندازه که باشد با آمدن کودک جدید دنیایش دگرگون می‌شود پس تا حد ممکن او را در پذیرفتن نوزاد جدید شرکت دهید و اجازه دهید فرزند صدای ضربان قلب کودک را بشنود و او را در خرید لباس نوزاد شریک کنید تا حس حسادت از بین برود. کودک را با خواهر و برادرش مقایسه نکنید چون باعث تحریک حس حسادت می‌شود، یادمان باشد آنها دو فرد جدا و شخصیت‌ متفاوت هستند، به فرزندان یاد دهید چطور به حل و رفع اختلاف‌هایشان بپردازند و آنها را برای دوستی و همکاری با هم تحسین کنید تا حس حسادت را در آنها از بین ببرید.

مقایسه فرزندان با دیگران موجب اختلال در عملکردهایی همچون خلاقیت، مدیریت، حافظه و... می‌شود که تاثیر بسیار زیادی بر رشد، شکوفایی و پیشرفت او دارد. بسیاری از اختلالات و بیماری‌های جسمانی و روانی مانند افسردگی در کودکان، ناشی از مقایسه‌ها، فشار و تنشی است که والدین بر آنها وارد می‌کنند. پدر و مادر با مقایسه فرزند خود با دیگران عزت نفس، اعتماد به نفس، خلاقیت، کارآیی ذهن، امنیت و آرامش را از او سلب می‌کنند و باعث تقویت حس حسادت در انها می شود.

یکی از مهمترین دلایلی که نباید فرزندتان را با بچه‌های دیگر مقایسه کنید این است که بر اعتمادبه‌نفس و عزت نفس آنها اثر منفی خواهد گذاشت. آیا دوست دارید خودتان را مدام با دیگران مقایسه کنند؟ بیشتر مشکلات مربوط به ضعف اعتمادبه‌نفس و خودارزشمندی در کودکی ریشه دارد. بنابراین کاری نکنید که آنها احساس کنند از دیگران پایین‌تر هستند. مقایسه کردن فرزندتان با دیگران تصویری منفی از خودشان به آنها می‌دهد. و باعث می شود نسبت به دیگران حسادت کند.

مقایسه فرزندان با دیگران باعث ایجاد عصبانیت از دیگران در کودکان می‌شود. وقتی برایشان مشخص می‌شود که به اندازه کافی خوب نیستند، نه تنها حس تلخی و ناراحتی نسبت به شما پیدا می‌کنند بلکه نسبت به آن خواهر و برادر و یا دوست هم همین حس ناراحتی و عصبانیت در آنها ایجاد می‌شود.و این باعث به وجود امدن حسادت در کودکان می شود.
advertising