کسب و کار فرانچایز یا فرانشیز چیست

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/09/30
کسب و کار فرانچایز یا فرانشیز چیستفرانچایز (انگلیسی: franchise) یا حق امتیاز که با نام‌های فرداد، برترانه یا فرانشیز نیز شناخته می‌شوند گونه‌ای از کسب و کار است که بر پایه آن به یک شرکت اختیارداده می‌شود که تولیدات یا فراورده‌های شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ، مبلغ فرنچایز می‌گویند.فرانشیز یک شبکه ارتباطی میان کسب و کارهای مستقل کوچک می‌باشد که به هر یک از این کسب و کارهای کوچک اجازه می‌دهد که تحت یک نام بازرگانی مشترک و یک هویت فعالیت کنند و همگی از یک متد موفق (که پیشتر آزمایش شده) و بازاریابی مشترک بهره‌گیری کنند. در عمل فرانشیز یک راهبرد کسب و کار برای جذب و نگهداری مشتری است. یک سیستم بازاریابی است که هدف آن ایجاد یک تصویر دربارهٔ فراورده‌ها یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری می‌باشد. روشی برای تعریف فراورده‌ها یا خدمات است به گونه‌ای که نیازهای مشتری را برآورده کند.

مفهوم عملی فرانچایز یا فرانشیز


در عمل فرانچایز یا فرانشیز دقیقاً یک استراتژی کسب و کار است برای جذب و نگهداری مشتری، یک سیستم بازاریابی است که هدف آن ایجاد یک تصویر دربارهٔ محصولات یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری می‌باشد، در حقیقت یک روش است برای تعریف محصولات یا خدمات به طوری که نیازهای مشتری را ارضا کند. کسب و کارهای کوچکی که تحت شبکه ارتباطی فرنچایز با یکدیگر و مشترکاً به فعالیت خواهند پرداخت را «کسب و کارهای تحت پوشش» می‌نامیم و شرکتی را که وظیفه آن برقراری این شبکه و ارائه متدهای موفق از قبل آزمایش شده به کسب و کارهای تحت پوشش می‌باشد، «هماهنگ کننده» می‌نامیم.

فرانشیز یا فرانچایز کردن چیست


حق رای مجوزی است که توسط کمپانی ای که مالک برند است (اصطلاحا فرانشیز کننده است) به یک شخص یا شرکت (فرنچایز) داده می شود تا بتواند از دانش تجاری مختص آن برند، فرآیند آن و علایم تجاری آن استفاده کند و تحت عنوان نام آن برند محصولات و خدمات آن را در یک منطقه یا ناحیه جغرافیایی خاص بفروشد و یا ارایه دهد.

بیزنس فرانچایزینگ چیست و چگونه کار می کند


توافقنامه فرانشیز یا فرانچایز به دو طرف احتیاج دارد. یک طرف تحت عنوان فرانشیز کننده و طرف دیگر تحت عنوان فرانشیز نامیده می شود. در واقع فرانچایزر صاحب یک نام تجاری (برند) است و حسن نیت خوبی دارد و قصد او این است که با سرمایه گذاری و مشارکت کمتر به دنبال فرصت هایی برای گسترش برند خود باشد. شخص فرانچایز نیز کسی است که آماده سرمایه گذاری است و برای خرید حق امتیاز و استفاده از نام، علائم تجاری، فرآیندهای کسب و کار و فروش و محصولات موجود فرانچایزر که تمایل به همکاری دارد ، اعلام آمادگی کرده است. در واقع فراشیز یک کارآفرین نیست که خودش کاری را از ابتدا آغاز کرده باشد، بلکه یک تاجر هوشمند است که حق فروش محصولات شرکتی را گرفته است که از قبل به خوبی شناخته شده است و تقاضای بالایی برای عرضه دارد. فرانچایز و فرانچایزر می توانند یک شخص حقیقی و یا یک شخص حقوقی باشند و این بدین معناست که آن ها می‌توانند یک فرد، موسسه مشارکتی، شرکت تضامنی با مسئولیت محدود (LLP) و یا یک شرکت سهامی عام باشند.

آشنایی با انواع فرانچایزینگ



فرانشیز یا فرانچایز توزیع محصول


اولین بار فرنچایز به عنوان یک مدل محصول محور آغاز به کار کرد. با توجه به این مدل، نمایندگی مجاز به توزیع کالاهای آن نام تجاری(فرنچایزر) است. این مدل شبیه مدل تولید کننده خرده فروش است. با این حال، فرنچایز برای به دست آوردن حق فروش کالاهای تجاری، ملزم به پرداخت هزینه و خرید میزان معینی از محصولات است. به طور معمول فرانشیز ها فقط محصولات فرنچایزر را به فروش می رسانند، اما توافقی وجود دارد که می توانند طی آن انتخاب کنند فقط محصولات مشخصی از آن نام تجاری را که برای آنها سودمند تر هستند را به فروش برسانند.

فرانشیز یا فرانچایز تولید


این مدل از فرنچایزینگ شامل اعطای حق تولید و فروش از جانب فرنچایزر به طرف فرنچایز می شود. البته فرنچایز ملزم به فروش کالا تحت علامت تجاری و نام برند شرکت فرنچایزر است. مدل فرانشیز تولید، بیشتر در صنایع غذایی و آشامیدنی، پوشاک و خودرو رایج است. به عنوان مثال برنده هایی از جمله CocaCola، Hyundai، Nestle از این نوع فرانچایزینگ استفاده می کنند.

فرانشیز یا فرانچایز حقوقی کسب و کار


در واقع مدل فرانشیز کسب و کار، نسخه تکامل یافته مدل فرنچایز توزیع محصول است. منتها در اینجا رابطه بین فرانچایز و فرانچایزر در مقایسه با مدل فرانشیز توزیع محصول، کامل تر است. فرانشیز نه تنها محصولات فرنچایزر را تحت عنوان نام برند فرنچایزر می‌فروشد، بلکه از قالب و روش های استاندارد خرده فروشی که شامل روش های تجارتی بصری، انتصاب کارکنان، اجرای فعالیت های بازاریابی و غیره است نیز پیروی می کنند. در عوض، آن ها از خدمات بازاریابی و کاربردی شخص فرانشیز کننده بهره می برند.
advertising