چگونه کارمند خود را اخراج کنیم

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/09/17
چگونه کارمند خود را اخراج کنیم

قبل از اخراج کارمند بازخورد گذشته خود را بررسی کنید


اگر نظرات مثبتی نسبت به انها داشته اید:سریعا آن ها را اخراج نکنید.ابتدا سیگنال ها را عوض کنید.اطمینان حاصل کنید که آن ها بدانند همه چیز درست پیش نرفته است.خودتان، قوانین کار و شرایط خود را در نظر بگیرید شاید کارمند یا کارگر شما کار خود را با توجه به شرایط موجود به درستی پیش برده است و مشکل جایی دیگرست.احترام را در تمامی این فرایند فراموش نکنید.شرایط مالی و … فرد را در نظر داشته باشید و در صورت داشتن توان مالی به یکباره پرداختی را قطع نکنید و در پیدا کردن کار جدید به وی کمک کنید.

قبل از اخراج کارمند درباره اخراج او مطمئن شوید


درابتدا باید در مورد مرخص کردن کارمند یا کارگری که فکر می‌کنید دیگر برای موقعیت شغلی فعلی مناسب نیست، کاملا مطمئن باشید. اگر از موضوعی عصبانی هستید هنگام خشم و ناراحتی در مورد افرادی که برای شما کار می‌کنند، تصمیم نگیرید. اجازه دهید که آتش خشم شما فروکش کند و سپس اوضاع را به طور منطقی بررسی کنید. اگر می‌بینید که یکی از کارکنان مرتکب خطایی شده، با عجله در مورد او قضاوت نکنید و بعد از اطمینان از ناکارآمد بودن او، برای ماندن یا اخراجش تصمیم درستی بگیرید.

قبل از اخراج کارمند به او هشدار دهید


برایشان توضیح دهید که چه کارهایی را اشتباه انجام می دهند.آن ها باید خوب متوجه شوند که دلیل اخراج شدنشان چیست. یک مهلت زمانی معین برای تغییر دادن خودشان بدانها بدهید. مثلا 30 روز. کاری کنید تا متوجه شوند که امکان اتمام همکاریشان با شما وجود دارد. یک صورت جلسه از مکالمه تان با او تهیه کنید.

قبل از اخراج کارمند باید فکر کنید که چگونه می توانید رفتار او را بهبود ببخشد


لیستی از رفتارهای غیر قابل قبولی که از آن ها دیده اید را بدانها بدهید. اقدامات لازم را برای بازگشت به مسیر درست برایشان انجام دهید.

قبل از اخراج کارمند مراقب شایعات باشید و خودتان خبر اخراج را بدهید


توصیه بیشتر مدیران این است که این خبر بد را خودتان به اطلاع کارمند موردنظر برسانید و اجازه ندهید که شایعه هایی به گوشش برسد. تجربه ثابت کرده که بهتر است مدیر یا مسئول هر بخش خبر اخراج را به کارمند مورد نظر اطلاع دهد و البته دلایل این موضوع را توضیح دهد. وقتی شایعه اخراج کارمندی پخش می‌شود و دهان به دهان می‌ چرخد تا به گوش کارمند می‌رسد ، ناراحتی و تنش های بیشتری ایجاد می‌کند. گاهی اوقات لازم است که مسئولان بخش حراست هم در جریان باشند تا در صورت بروز مشکل و درگیری به موقع در محیط حاضر شوند و تنش‌ها را به موقع خنثی کنند.

اوایل هفته بهترین زمان برای اخراج کارمند است


اگر لازم می دانید که کارمندی را اخراج کنید، هیچ وقت این کار را آخر هفته انجام ندهید. به او زمان ناراحتی و تخلیه کردن بدهید. اگر اوایل هفته او را اخراج کنید به او این شانس را داده اید که جای دیگری دنبال کار بگردد.

قبل از اخراج کارمند کاملا شرایط بعد از اخراج را برای او توضیح دهید


خودتان را درگیر احساسات نکنید. برای این که کارمندتان نیز در عمل متقابل از دست شما ناراحت شود و یا حرف های نا درست بزند نیز آمادگی داشته باشید.چیزهایی که می توانید برای اخراج یک فرد در این شرایط بگویید:
این که از همکاری با شما منفصل شده اند.این که انتظار می رود چه زمانی دفتر را ترک کنند.برایشان توضیح دهید که اخراج شدنشان دلیلی دارد. اما از این که با جزییات کامل علت فسخ همکاریتان را برایشان توضیح دهید بپرهیزید. توضیح دهید که چه مقدار پول به وی تعلق می گیرد. مزایای دیگری که به آن ها واگذار می شود را نیز برایشان توضیح دهید. برایشان توضیح دهید که اگر از محل کاری که قرار است در آن استخدام شوند با شما تماس بگیرند، چه چیزهایی درباره وی می گویید.

موضوع دیگری که مدیران با تجربه روی آن توافق دارند این است که بهتر است جلسه اخراج کوتاه باشد و بین 15 تا 30 دقیقه طول بکشد. کافی است مدیر ارشد دلایل برکناری را توضیح دهد و جلسه را در کمترین زمان ممکن به پایان برساند. وقتی به کارمندی اطلاع می‌دهید قرار است از کار برکنار شود، بطور حتم ناراحت و غمگین می‌شود و به احتمال زیاد دلش می‌خواهد هر چه سریع تر آن محل را ترک کند. البته گاهی اوقات برخی کارمندان واکنش‌های دیگری از خودشان نشان می‌دهند اما به هرحال بهتر است که این جلسه مختصر و کوتاه باشد.

پیشنهاد می‌شود جلسه با دلایل برکناری شروع شود. درست است که اجرای تصمیم با قاطعیت کامل اهمیت دارد اما به هر حال فردی که روبه‌روی شما نشسته یک انسان است واحساسات دارد. به چشم‌هایش نگاه کنید و دلایل منطقی تان را به طور واضح بیان کنید. سربسته و با نیش و کنایه حرف نزنید و به حاشیه نروید. اصل مطلب را بگویید. برای فرار از موقعیت همزمان مشغول کار با اینترنت یا کنترل ایمیل‌های تان نباشید. این کار نه تنهای بی‌احترامی به کارمند است، بلکه بی تفاوتی و رفتار غیر اصولی شما را نشان می‌دهد.

سپس یک یا دو دقیقه به این فرد فرصت دهید تا کلمات شما را هضم کند. گاهی اوقات کارمندان از قبل حدس می‌زنند که ممکن است چنین اتفاقی در انتظارشان باشد اما بعضی وقت‌ها به دلیل تعدیل نیروی ناگهانی، شاید فرد مقابل شوکه شود و پذیرش این موضوع برایش ساده نباشد. یک مدیر موفق فردی است که قبل از شروع جلسه تصمیمش را به طور قاطع گرفته باشد و صحبت‌ها یا ابراز ناراحتی فرد در تغییر تصمیم او نقشی ایفا نکند.

قبل از اخراج کارمند اجازه دهید تا وسایل خود را جمع کند


اما به او بگویید که باید بلافاصله محل کار را ترک کند. با هدایت کردن او به سمت در، شانسی که دارد را از او می گیرد. فایل های مرتبط با کار را از او بگیرید. داده های اطلاعاتی مهر را که روی سیستمش هستند را از بین ببرید. رمزهای عبور کامپیوتر را عوض کنید. قبل از اتمام جلسه، از کارمند دیگری کمک گرفته و بگویید تا دسترسی کارمند اخراجی به رایانه را از او بگیرد. هر گونه کارت اعتباری مرتبط با شرکت و یا کلید را از کارمند اخراجی بگیرید.

قبل از اخراج کارمند درخواست سند مرخص کردن او را کنید و او را تشویق کنید که آن را امضا کند


از او بخواهید تا ترک کار با مسولیت خودش را امضا کند. از وکیل مخصوصتان که به قوانین کار مسلط است بخواهید که سند را پیش نویس کند.در عوض امضا کردن سند، ارایه چیزی را به کارمندتان پیشنهاد دهید. مثلا بدو بگویید که زمانی که او را اخراج می کنید در اصل باید حقوق یک هفته کارکرد را از این ماه به او بدهید، اما اگر آن سند را امضا کنید شما نیز می توانید حقوق سه هفته دیگر را نیز بدان اضافه کنید. بدون معطلی وظایف کارمند اخراجی را به سایر کارمندان اعطا کنید. بعد از اخراج کارمند، سایر کارمندانتان را با هم صدا کنید و بدانها بگویید که آن کارمند دیگر برای کمپانی کار نمی کند.

قبل از اخراج کارمند با او همدردی کنید


درپایان دوباره به چشم های کارمند نگاه کنید، با او دست دهید و برایش آرزوی موفقیت داشته باشید. در تمام طول این مراحل احساس همدری کلید مهمی است که نباید آن را فراموش کنید. از خودتان بپرسید اگر جای این فرد بودید، دلتان می‌خواست با شما چطور رفتار می‌شد؟ بیشتر افراد دوست دارند که کارفرما حتی اگر از کارشان راضی نیست، در پایان جلسه از آنها بابت یک دوره همکاری تشکر کند.

اگر کارمند شما کارهای واقعا نادرستی انجام می دهد، او را اخراج کنید


نگه داشتن یک کارمند بد، بدو این اجازه می دهد تا رفتارهای نادرست و مضر خود را ادامه دهد و این سیگنال را به سایرین کارمندان ارسال می کند که آن ها نیز می توانند رفتارهایی مشابه رفتار بد او را نیز داشته باشند.
advertising