مدیران نالایق را بهتر بشناسیم

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/08/18
مدیران نالایق را بهتر بشناسیماما یکی دیگر از عوامل مهمی که باعث ناراحتی فرد در محیط کار می شود، داشتن مدیر نالایق و بی تجربه است. که الحق واالانصاف داشتن چنین مدیری، زندگی و کار را نه تنها برای تمامی کارمندان سخت و دشوار می کند، بلکه منجر به نارضایتی و استرس فراوان درمحیط کار نیز می شود، طبیعی است که دراین شرایط واقعاً برای هر دو طرف، چه مدیر و چه همکاران چقدر وضعیت سخت و دشوار خواهد بود.

مدیران نالایق بیشتر وقت خود را صرف کاغذ بازی ها و جلسات گوناگون هیئت مدیره می کنند، آنها تمایل بسیاری برای به هدر دادن وقت، یا دوباره کاری و نوشتن گزارش های مختلف ” کاری ” دارند. متاسفانه این افراد کمال گرا، حس عدم اعتماد را به کارمند منتقل می کنند و مانع از پیشرفت آنها می شوند. کارمندهای این مدیران، با آزادی عمل بیشتر کارمی کنند. اما عدم راهنمایی مدیران می تواند هزینه زیادی برای کارمندها در پی داشته باشد. این نوع مدیران به شما اجازه می دهند تا بهترین کارهای خود را انجام دهید اما هنگام مواجهه با مسایلی که درست پیش نمی روند، به شما هیچ کمکی نمی کنند. چنین سیاستی چندان هم خوب نیست زیرا کارمند به بازخورد و واکنش درمورد کارهای خود نیاز دارد.

یک کارمند معمولی را در نظر بگیرید که حدود ۱۹ ساعت را در طول هرهفته و همچنین ساعات آخری هفته که (شامل ۶ ساعت درآخرهفته ها) می باشد را به نگرانی در مورد حرف ها و کارهایی که مدیرش در طی هفته به او می گوید همچنین بلاهایی که برسرش می آورد، اختصاص می دهد. خوب فکر کنید این کارمند بی چاره چه فشاری را هم درمحیط کار خود در طی این یک هفته بایست تحمل کند. آیا او دیگر حال خوشی برایش باقی می ماند تا آنرا در کنار خانواده خود صرف کند.

مدیران نالایق مرزی بین کار و زندگی شخصی قائل نیستند. آنها تصور می کنند زندگی استاندارد و نرمال آدم ها در ادغام با کار زیاد در شرکت معنا پیدا می کند. اما چون مدیر شما بدون خستگی کار می کند دلیل نمی شود شما هم پابه پای او زحمت بکشید. اگر مدیرتان شما را نیز تحت فشار قرار داد تا بی وقفه و نامتعادل کار کنید، به او بفهمانید کارهای شما به خوبی پیش می روند و برای مرحله بعد برنامه ریزی کنید. اگر در روزهای تعطیل و غیرکاری این باکس ایمیل شما پر از ایمیل های مدیرتان می شود، به او بفهمانید تعهدات زندگی شخصی شما باعث می شوند تا نتوانید در آخر هفته ها ایمیل های کاری را چک کنید. اگر این ایمیل ها بحث طولانی به دنبال داشت، در پاسخ یک مکالمه در طول ساعت کاری را برنامه ریزی کنید.

مدیران نالایق بیشتر شبیه همکار هستند تا مدیر. آنها به شخصیت خود بیشتر از حرفه شان اهمیت می دهند و این رفاقت تا زمانی که شما هم رفتار دوستانه ای داشته باشید ادامه دارد. اما سعی کنید خیلی با هم دوست نباشید. منظور این است که، با هم ناهار بخورید یا با هم بیرون بروید ولی هرگز در مورد مسایل جدی، مشکلات شخصی همچون ازدواج یا خانواده با هم صحبت نکنید. مدیر صمیمی و مهربان کار را برای کارمند بسیار راحت می کند اما به یاد داشته باشید شغل و درآمد مدیر شما به انجام وظایف شما بستگی دارد. بنابراین، هنگامی که مشکلی در کار پیش می آید منتظر تغییر رویه و رفتار او باشید.

بعضی از مدیران همیشه صدای بالایی دارند و با داد و فریاد دستورات خود را مطرح می کنند. وقتی کاری را خراب می کنید او داد می زند و تصور می کند با این کار می تواند مشکل ایجاد شده را از بین برد. برخی از مدیرها بسیار به جزئیات مسایل اهمیت می دهند و بسیار نکته سنج هستند. حتی وقتی کاری را درست انجام می دهید چیزی برای انتقاد پیدا می کنند. این مدیران، حیله گر از اینکه وعده های دروغین به کارمندان بدهند تا کارشان پیش برود هیچ ترسی ندارند. فعالیت های آنها همچون شخصیتشان سوال برانگیز است و می تواند به شما درس اخلاق و توانایی نه گفتن با دلایل منطقی و انتخاب های جایگزین بدهد.

مدیران نالایق اصلا نمی دانند که مشغول انجام دادن چه کاری هستند. شاید در نگاه اول تصور کنید که جزء مدیران رویایی هستند، اما بعدها بی مبالاتی این افراد در انجام امور دفتری شما را از تصور گذشته تان پشیمان می سازد. سرپرست شما باید توانایی انجام تمام امور دفتری را در زمان لازم داشته باشد. اما چنین مدیرانی که ما در این قسمت از آنها صحبت کردیم حتی نمی توانند کارتریج پرینتر را تعویض نمایند.
advertising