رضایت شغلی چیست و چه نشانه هایی دارد

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/09/11
رضایت شغلی چیست و چه نشانه هایی داردرضایت شغلی به واکنش‌های شناختی، عاطفی و سنجشی افراد، نسبت به شغلشان اطلاق می‌گردد. رضایت شغلی نشان دهنده حدّی است که افراد از شغل خود راضی هستند و آن را دوست می‌دارند. برخی افراد از کار خود لذت می‌برند و آن را به عنوان محور اصلی زندگی خود تلقی می‌نمایند و برخی از کار خود متنفرند و فقط به خاطر این که مجبورند، آن را انجام می‌دهند. مفهوم رضایت شغلی بیانگر احساسات و نگرش‌های مثبتی است که شخص نسبت به شغلش دارد. وقتی گفته می‌شود که کسی از رضایت شغلی سطح بالایی برخوردار است؛ یعنی به‌طور کلی، شغلش را دوست می‌دارد، برای آن ارزش زیادی قائل است و به گونه‌ای مثبت به آن می‌نگرد و در مجموع، از احساس خوب و مطلوبی نسبت به آن برخوردار می‌باشد.

نشانه های رضایت شغلی چیست و چگونه متوجه شویم که از شغل خود رضایت داریم



اگر صبح‌ ها با انگیزه از خواب بیدار می ‌شوید این یعنی رضایت شغلی


وقتی صبح آلارم ساعت‌تان به‌صدا در می‌آید و شما دکمه چرت کوتاه را برای آخرین بار می‌زنید، چه افکاری به ذهن‌تان می‌آید؟ اگر برای رفتن و شروع کار، انگیزه دارید بدانید که شغل درستی را انتخاب کرده‌اید.

اگر کاری که انجام می ‌دهید، برای شما ارزشمند و پر مزیت است این یعنی رضایت شغلی


اولین علامت نمایانگر این‌که شما حقیقتا از حرفه‌تان لذت می‌برید این است که این کار برای‌تان، ذاتا ارزشمند است. به‌عبارتی دیگر، پول، تنها انگیزه شما نیست. به‌ تمام معنی از دیدن نتایج لذت می‌ برید و معمولا وقت‌کشی نمی‌نمایید یا صرفا منتظر پرداخت حقوق نیستید. این، مشخصه کار خوب و مناسب است که برای‌تان ارزشمند باشد.

اگر صرفا در حالت حفظ بقا نیستید این یعنی رضایت شغلی


خیلی از افراد به کار مانند یک مبارزه نگاه می‌کنند. آنها فقط سعی می‌کنند ادامه بقا بدهند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید بفهمید کار درستی را انتخاب کرده‌اید این است که در این حالت نباشید. در عوض درحالت تاخت و تاز هستید. هر روز در کارتان جوری نمایان می‌شوید که انگار کاملا آماده‌اید. این یکی از علامت‌های یک کارمند راضی و علاقه‌مند است.

اگر نمی‌ توانید دست از صحبت درباره کسب و کار خود برای دیگران بردارید این یعنی رضایت شغلی


آیا تا به‌ حال شده که برای دوستان، خانواده و افراد کاملا غریبه درباره کارتان حرف بزنید؟ بیشتر اوقات شاید توجه چندانی به حرف‌ های شما ندارند اما شما ادامه می‌ دهید، تندوتند درمورد بزرگی و خوبی شرکت‌ تان و این‌که چرا عاشق کارتان هستید صحبت می‌کنید. اگر چنین هستید، قطعا تصمیم درستی درمورد کارتان گرفته‌اید.

اگر از عصر های روز جمعه هراس ندارید این یعنی رضایت شغلی


هرکسی می‌داند که احساسات عصرهای جمعه وقتی وحشتناک است که می‌دانید تعطیلات رو به اتمام است و شش روز کاری پیش‌رو دارید. اگر این نگرانی و هراس را عصرآخرین روز تعطیلات ندارید، پس به احتمال زیاد از شغل‌تان لذت می‌برید. برای‌تان روز کاری فرقی با روز تعطیل ندارد چون کاری را انجام می‌دهید که دوست دارید.

اگر واقعا از صرف وقت با همکاران‌ خود لذت می‌ برید این یعنی رضایت شغلی


وقتی واقعا آنهایی را که با شما کار می‌کنند دوست دارید، کارتان خیلی لذت‌بخش‌تر خواهد بود. اگر سریعا بعد از تعطیل شدن کار، به همکاران‌تان پیام ارسال می‌کنید یا درتعطیلات هم زمانی را با آنها سپری می‌نمایید پس یعنی از بودن با این گروه افراد، شاد و راضی هستید. همچنین معنایش این است که از هر روز رفتن به محل کارتان لذت می‌برید.

اگر نمی ‌توانید درک کنید که چگونه بعضی‌ ها از کار خود متنفرند این یعنی رضایت شغلی


بر اساس بررسی Deloitte Shift Index Survey، هشتاد درصد از مردم، از کارشان نفرت دارند. یعنی چهار پنجم افراد، از حرفه‌ای که هر روز به آن مشغولند متنفرند و این آمار حتی افراد بی‌تفاوت نسبت به کارشان را هم دربر نمی‌گیرد. اگر شما نمی‌توانید درک کنید که افرادی هم وجود دارند که از کارشان منزجرند، پس بدانید که شغل درستی را انتخاب کرده‌اید.

اگر خیلی کم به ساعت‌ خود برای تمام شدن کار نگاه می‌ کنید این یعنی رضایت شغلی


وقتی صحبت از چک کردن مدام ساعت به میان می‌ آید، کارمندان به دو نوع تقسیم می‌ شوند. گروه اول مدام به ساعت نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند” آیا عقربه دقیقه شمار دراین ساعات باقیمانده، اصلا حرکت می‌کند؟” گروه دوم پیوسته به ساعت نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند” چطور یک‌دفعه ساعت چهار شد؟!” اگر شما به ندرت به ساعت نگاه می‌کنید و از این متعجب هستید که زمان چقدر زود می‌گذرد می‌توانید مطمئن باشید که عاشق کارتان هستید.
advertising