روش های بازاریابی در شبکه های اجتماعی

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/08/27
روش های بازاریابی در شبکه های اجتماعی

تعریف شبکه های اجتماعی چیست


شبکه های اجتماعی به مجموعه زنجیره هایی از ارتباطات انسانی که حداقل بین 2 نفر در فضای مجازی با استفاده از بستر اینترنت تشکیل می شود اطلاق می شود. در شبکه های اجتماعی افراد حضور فیزیکی ندارند و صرفا از طریق وب با یکدیگر در ارتباط هستند.افراد با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانند محتوای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و از محتوای تولید شده دیگران استفاده کنند.
فیسبوک، توتیتر، گوگل پلاس ، اینستاگرام ، لینکداین ، پینترست ، یوتیوب و ... از جمله شبکه های اجتماعی معروف هستند که ایجاد پروفایل و فعالیت در آنها یکی از عوامل موثر بازاریابی در شبکه های اجتماعی است.

روشهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی



ایجاد گروه و تبلیغات در فیس بوک


در فیس بوک گروه ایجاد کنید. یکی از روشهای بلند مدت بازاریابی ایجاد گروه‌ در فیس ‌بوک است. اگر بعد از ایجاد گروه بلافاصله سعی کنید محصولات خود را بفروشید اعتماد افراد را از دست خواهید داد ابتدا باید به‌ آرامی اعتماد ایجاد کنید و سپس با شگردهای مختلف برای کالای خود تقاضا ایجاد کنید. اگر می خواهید به نتایج سریعتری برسید باید کار خود را با تبلیغات در فیس بوک شروع کنید. با تبلیغات در شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک به نتایج خوبی خواهید رسید. در برخی موارد مشاهده شده تبلیغات در فیس بوک موثرتر از تبلیغات در موتور جستجوی گوگل بوده است.

تبلیغات دهان به دهان در فضای واقعی


در خارج از دنیای مجازی از هر فرصتی استفاده کنید و به شیوه دهان به دهان محصول خود را تبلیغ کنید، تلفن بزنید و آنها را دعوت کنید تا مطالب شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. در سخنرانی های خود، محصول خود را تبلیغ کنید و از دیگران بخواهید تا از صفحات اجتماعی شما بازدید کنند و پیام های شما را لایک کنند و به دیگران معرفی کنند.

پرهیز از تبلیغ مستقیم محصول


بازاریابی در شبکه های اجتماعی مقوله حساسی است که اگر به درستی عمل نکنید باعث طرد شدن شما می شود. سعی نکنید دیگران را مجبور به خرید محصولات خود کنید، شبکه های اجتماعی محل عرضه مستقیم کالا نیست بلکه پایگاه فوق العاده برای معاشرت و تعاملات اجتماعی است. اگر بتوانید مانند کاربران عادی رفتار کنید ارتباطات خود را توسعه خواهید داد و ذهنیت مثبتی از خود در نزد مخاطبان ایجاد خواهید کرد که در نهایت به توسعه بازار محصولات شما کمک ویژه ای خواهد کرد.

ایجاد صفحات اجتماعی مثبت، آموزنده و پویا


افراد انتظار دارند در صفحات اجتماعی شما نکات مثبت به روز و آموزنده وجود داشته باشد. همانطور که برای وبسایت خود به دنبال محتوای مناسب هستید، میبایست برای پایگاه های اجتماعی خود هم استراتژی محتوا داشته باشید. مطالبی را منتشر کنید که به دنبال کننده های شما تجربه خوشایندی بدهد و اما کاملا مراقب باشید که محتوایی که منتشر می‌کنید حتی الامکان تبلیغاتی نباشد.

پاسخ به موقع به نظرات مخاطبان


برنامه ریزی برای تعامل با مخاطبان شبکه های اجتماعی و پاسخ به موقع به نظرات و سوالات دنبال کنندگان پایگاه های اجتماعی یکی از عوامل مهم موفقیت در بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. وقتی یک نفر در یکی از شبکه های اجتماعی شما نظر می‌گذارد، باید سریع دقیق و هوشمندانه پاسخگو باشید اگر مخاطبین فکر کنند که شما صرفا برای تبلیغات در این فضا حضور دارید ضربه بزرگی به بازاریابی خود زده اید.

تلاش برای اعتماد سازی در فضای وب و انتقال حس اعتماد به مخاطب


صادقانه و انسان دوستانه با دیگران ارتباط برقرار کنید و برای دیگران ارزش قائل شوید و در مورد مباحثی که اهمیت می‌دهند و ابراز علاقه می‌کنند صحبت کنید تا محتوای شما براحتی با دیگران به اشتراک گذاشته شود. مردم خیلی دوست دارند از نحوه کار شما مطلع باشند. از عملکرد و نحوه فعالیت خود با مردم صحبت کنید. اطلاعات تخصصی کسب و کارخود را به اشتراک بگذارید. مخاطبان شما دوست دارند احساس کنند که شما به آنها اعتماد دارید و به آنها به عنوان محرم راز نگاه می کنید و حاضر هستید که اطلاعاتی که به ظاهر محرمانه هستند را در اختیار آنها قرار دهید. اما در عین حال مراقب باشید پست های بی ارزش را منتشر نکنید زیرا دنبال کنندگان خود را از دست می دهید. ایجاد احساس اعتماد در مردم نسبت به کسب و کارشما یکی از رموز موفقیت است.

برقرای ارتباط دو سویه با مخاطبان


از مخاطبان خود درخواست کنید تا تصاویر خودشان را در حین استفاده از محصولات شما برایتان ارسال کنند راهی پیدا کنید تا بین ایده ها و اهداف شما با علاقمندی مخاطبان در شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کنید، به این صورت می توانید ارتباط دو سویه ایجاد کنید و نظرات زیادی را از مخاطبان دریافت کنید افراد دوست دارند با یک مجموعه پویا و زنده در ارتباط باشند. با ایجاد نظرسنجی، مسابقه، کارت های هدیه، تماس های تلفنی و پرسش و پاسخ این پیام را به مخاطبان خود منتقل می‌کنید که صدای آنها را می‌شنوید، به آنها علاقه‌مند هستید، به نظرات و نگرانی های آنها توجه دارید و برای آن ها احترام و ارزش قائل هستید با این کار حس دلگرمی و اعتماد را به مشتری القا کرده و مشارکت روز افزون دنبال کنندگان را به دست خواهید آورد.

تشویق دنبال کنندگان به تولید محتوا


رویه ای را در پیش بگیرید تا مخاطبان شما در تولید محتوای صفحات اجتماعی شما نقش داشته باشند. از آنها بخواهید تا محتوای ارزشمندی برای شما ارسال کنند که دیگران از خواندن آنها لذت ببرند. آنها را تشویق کنید که مثلا تجربه خرید خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. با مشارکت دیگران می توانید پایگاه اجتماعی خود را بزرگتر و متنوع تر کرده و به توسعه بازار محصولات خود کمک کنید.

برقراری ارتباط در شبکه های اجتماعی با چهره های محبوب


چهرهای محبوبی که در حوزه کسب و کار شما فعالیت می کنند را شناسایی کنید آنها را در پست های خود تگ کنید، به کامنت های آنها پاسخ دهید و به عضوی از تیم انها تبدیل شوید. این کار به رشد شبکه های اجتماعی و کسب وکار شما کمک خواهد کرد.

رعایت اصل همیشه حق با مشتری است


اصل حق همیشه با مشتری است را در همه ارتباطات خود با افراد رعایت کنید، از بحث کردن با مخاطبان خود اجتناب کنید، به جای آن به دنبال تامین رضایت افراد باشید. در صورت وجود سوء تفاهم آن را سریع و به صورت حرفه ای برطرف کنید، این کار از اصول اولیه بازاریابی است.

استفاده از منابع خوب برای فعالیت در شبکه های اجتماعی


اگر منابع محدودی برای فعالیت در شبکه های بازاریابی دارید لزومی ندارد که بخواهید در تمام شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید. یک یا دو فضای مجازی را متناسب با هدف خود انتخاب کنید و روی آنها متمرکز شوید. شبکه اجتماعی مناسب، جایی است که مخاطب شما در آن حضور دارد و با توجه به ویژگی های کسب و کار خود می توانید شبکه های اجتماعی مناسب را انتخاب نمایید.

هدف گذاری برای فروش بیشتر را فراموش نکنید


نباید فراموش کنید که در بازاریابی هدف نهایی از فعالیت در شبکه های اجتماعی افزایش فروش است. لذا همیشه به دنبال ساخت برند معتبر از خود باشید تا در زمان مناسب دنبال کنندگان خود را به مشتری و پول نقد تبدیل کنید.

بهینه سازی صفحه پروفایل خود برای جذب بیشتر مخاطب


از عکس واقعی خود استفاده کنید تا کاربران به شما اعتماد کنند.

توضیح کاملی از خود و فعالیت ها و توانایی های خود بنویسید.

توضیح دهید که قصد دارید چه محتوایی را در صفحات اجتماعی خود منتشر کنید در این صورت است کاربران می‌دانند که برای دریافت چه محتوایی به صفحه شما مراجعه کرده اند.

حتما آدرس وب سایت و یا وبلاگ خود را در پروفایل خود قرار دهید.

لینک صفحات اجتماعی خود را در وب سایت خود قرار دهید.

برای اشتراک گذاری مطالب وب سایت در شبکه های اجتماعی حتما از دکمه های اشتراک گذاری استفاده کنید.

لینک مقالات و محتوای خوبی را که مرتبط با موضوع کاری شما است را در صفحات خود قرار دهید این کار ارزش و اعتماد به شما را بالا می‌برد و حتی ممکن است باعث شود دیگران هم به شما لینک دهند .

توجه به عملکرد رقبا ، رقبای شما اطلاعات ارزشمندی در رابطه با کلمات کلیدی و نحوه تعامل با مخاطبان به شما می دهند.

انتشار منظم محتوا در ساعات مشخص از روز ، تا مخاطب وقت خود را تنظیم کند و در یک ساعت مشخص منتظر محتوای جدید باشد.
advertising