چگونه بر ترس از شکست در کار غلبه کنیم

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/10/26
چگونه بر ترس از شکست در کار غلبه کنیمترس را جزئی از فرایند موفقیت بدانید و اگر برای شما هم رخ داد، وحشت نکنید.همه ­موفقیت های بزرگ فقط با تعداد زیادی موفقیت ­های کوچک شروع می ­شوند. ترس یک حس واقعی است و همه آن را دارند. همه از این که پول‌شان را از دست بدهند می‌ترسند، حتی ثروتمندان. اما مشکل این نیست، مشکل مدیریت ترس است. هیچ کس دوست ندارد بازنده باشد اما خطی که برندگان را از بازندگان جدا می‌کند مواجهه آن‌ها با شکست است. هیچ ثروتمندی را ندیده‌ام که پولش از دست نداده باشد. اما افراد فقیر زیادی را دیده‌ام که حتی یک ریالشان را هم از دست نداده‌اند اما همچنان فقیر مانده‌اند . پدر فقیر من هم شبیه این بود، او هیچ کاری نمی‌کرد و کار در یک حاشیه امن به او کمک کرد هیچ پولی را از دست ندهد اما هیچ وقت پولدار نشد.

در تگزاس همه چیز بزرگ‌تر است. وقتی تگزاسی‌ها برنده شوند، پیروزی‌شان بزرگ است و وقتی بازنده شوند این شکست بزرگ و تماشایی است. هیچ کس دوست ندارد چیزی را از دست بدهد و ما هیچ بازنده خوشحالی را نمی‌شناسیم اما صحبت از نگرش آن‌ها نسبت به خطر کردن، موفقیت و شکست است. آن‌ها بزرگ زندگی می‌کنند و وقتی برنده می‌شوند به آن افتخار می‌کنند و حتی زمانی هم که شکست می‌خورند، به شکستان مغرورند.

فرمول همه برندگان این است که شکست‌ها الهام‌بخش آن‌ها برای برنده شدن است، چون آن‌ها از شکست‌ها درس می‌گیرند. هیچ کس بدون شکست به جایگاه بزرگی نرسیده است. دوچرخه سواران مسابقات قهرمانی اول مجبور بودند یاد بگیرند چطور سوار دوچرخه شوند و بارها با دوچرخه‌هایشان زمین خوردند و هر باربه این فکر کردند که ادامه دهند یا رها کنند. گلف‌بازها هم همین شرایط را داشته‌اند، خدا می‌داند چند تا از توپ‌های آن‌ها هیچ وقت پیدا نشد. تفاوت برنده‌ها و بازنده‌ها این است که آیا آن‌ها شکست را فرصتی برای یادگیری و رشد نگاه کردند یا نه.

برنده شدن به معنای نترسیدن از بازنده شدن است.اما این که فردی از بازنده شدن نترسد به معنای آن نیست که ترس از شکست خوردن را دوست دارد. بین تنفر از شکست و ترس از شکست تفاوت وجود دارد. افرادی که از شکست می‌ترسند هیچ وقت کاری انجام نمی‌دهند و وقتی انجام می‌دهند تلاش می‌کنند بازنده نباشند تا این‌که برنده و متاسفانه به ندرت برنده می‌شوند. اگر می‌خواهید ثروتمند شوید بازی بازنده شدن نکنید بلکه شروع به بازی برنده شدن کنید.

شاید تعقل مالی این باشد که بین منابع مالی‌تان تعادل ایجاد کنید تا کاری امن داشته باشید.این کاری است که افرادی که تلاش می‌کنند بازنده نباشند، انجام می‌دهند. آن‌هایی که مدام به فکر ایجاد تعادل هستند به هیچ جا نمی‌رسند و در یک نقطه باقی می‌مانند. اگر می‌خواهید پیشرفت کنید این تعادل را به هم بزنید. ادیسون، بیل گیتس و استیو جابز هیچ کدام به فکر تعادل نبودند و فقط تمرکز کردند. حالا وقت آن است که به تمرکز فکر کنید تا تعادل.

قلبا باور کنید که شکست ممکن است اتفاق بیفتد، اما نمی شود یک عمر با این ترس زندگی کرد.خود را محکوم به ریسک معقول بدانید. زندگی و موفقیت بدون ریسک غیر ممکن است.با ترس خود نجنگید، آنرا نادیده بگیرید. اول کارهایی را شروع کنید که بیشترین ترس را برایتان دارند. بقول آقای تریسی از زشت ترین قورباغه شروع کنید. سخت ترین و پرترس‌ترین کارها را زودتر آغاز کنید. هر شکست را یک پله ترقی و نزدیک شدن به موفقیت بدانید. بدون شکست هیچ موفقیت بزرگی نصیب هیچ کس نشده است. شکست را بخود نگیرید. شکست یک نتیجه است. شکست حاصل یک فرایند عملکردی است.شکست را نابودی ندانید. شکست را تجربه متفاوت با نتایج متفاوت بدانید.منتظر شکست نباشید، اما انتظار داشته باشید که ممکن است اتفاق بیافتد و برای این اتفاق هم برنامه ای داشته باشید.
advertising