با خواص برگ درخت خرمالو آشنا شویم

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 97/10/28
با خواص برگ درخت خرمالو آشنا شویمبرگ درخت خرمالو حاوی فلاوونوئیدها است که خاصیت ضد فشار خون، ضد سرطان و ضد موتاژن دارد. برگ درخت خرمالو راه چاره‌ی بسیاری از مشکلات در فصل پاییز است و برگ خرمالو را می‌توان براحتی تبدیل به یکی از دمنوش‌های دارویی رایج کرد. اگر یک بدن حساس با واکنش‌های آلرژیک شدید دارید چاره کار شما مصرف دم کرده برگ درخت خرمالو است.

حکمای طب سنتی طبع خرمالو را گرم و تر دانسته اند. این میوه دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین‌های B3 ،B2، B1 و C است، در ضمن این میوه مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر و پتاسیم و مقداری نیز سلولز دارد. سرشار از ویتامین‌های A ، B و C می‌باشد. میوه ای با کالری بالا است (100 گرم آن 70 کالری فراهم می کند) اما در چربی بسیار پایین است.

خرمالو سرشار از دو ماده معدنی بسیار مفید است. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم می‌باشد که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می‌کند. مزیت دیگر این میوه این است که سدیم (نمک) کمی دارد. اگر دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید و یا چربی و فشارخون شما بالاست از این میوه غافل نشوید. البته اگر مبتلا به دیابت هستید باید حواستان به قند موجود در آن باشد. شاید یکی از حکمتهای به عمل آمدن این میوه در فصل پاییز تامین ویتامین های مورد نیاز بدن انسان در پیشگیری از بیماریهای فصل سرما باشد. میزان ویتامین C موجود در این میوه قابل توجه است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است. اگر در فصل سرما لثه‌هایتان خونریزی می‌کند و همچنین زیاد سرما می خورید، امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد.

باید بدانید که مصرف این میوه بخاطر جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه‌ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است. البته توجه داشته باشید هر چه خرمالو رسیده‌تر و شیرین‌تر باشد میزان ویتامین C آن نیز کمتر می‌شود. مصرف مرتب غذاهای غنی از ویتامین C به بدن در توسعه مقاومت در برابر عوامل عفونی، پاک کردن سموم و رادیکال های آزاد کمک می کند. برگ های آن دارای ماده ای است که مانع از رهایی هیستامین در بدن می شود و در نتیجه برای افرادی که به گرده گیاهان حساسیت دارند، مفید است. همچنین برگ های این میوه بی قراری و ضربان سریع نبض را که ممکن است از علایم حساسیت باشد، برطرف می کند.

از دیگر خواص برگ خرمالو این است که دمنوش برگ خرمالو مانع از بروز سرطان پوست می‌شود. یعنی آنقدر آنتی‌اکسیدان دارد که کلا بدن را از مواد سرطان‌زا محافظت می‌کند.چای برگ خرمالو، روند سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند. جریان خون را افزایش می دهد و فشار خون را تنظیم می کند. این دمنوش همچنین علائم درماتیت و التهاب را در پوست کاهش می‌دهد.
advertising