فواید و خواص میوه کیوی و تأثیر آن بر کاهش وزن

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/10/10
فواید و خواص میوه کیوی و تأثیر آن بر کاهش وزنکیوی را می‌توانید پوست آن را جدا کنید و به‌عنوان میان‌ وعده مصرف کنید یا حتی آن را با منابع پروتئینی و چربی‌های سالم مثل مغزها ترکیب کنید تا باعث احساس سیری بیشتری شود.افزودن کیوی به سالاد میوه در کنار توت‌ها‌، انگور و خربزه ترکیب رنگ زیبایی را به‌وجود می‌آورد.رژیم‌غذایی سرشار از میوه و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به انواع مشخصی از سرطان‌ها، بیماری‌ قلبی و فشارخون در ارتباط است. اما باید بدانیم که هیچ میوه یا سبزیجاتی به تنهایی نمی‌تواند تمام مواد مغذی‌ که بدنمان نیاز دارد را فراهم کند.اگر در هنگام مصرف کیوی متوجه خارش گلو، کهیر و یا هر نوع علائم دیگر شدید‌، احتمالاً به مصرف کیوی حساسیت دارید، در این موارد، نباید به مصرف آن ادامه دهید.

فواید و خواص میوه کیوی



1.جذب بهتر آهن با مصرف کیوی


هر منبعی از ویتامین C می‌تواند جذب آهن از غذاهای گیاهی را افزایش دهد. از آنجایی که کیوی سرشار از ویتامین C است، خوردن آن با غذاهای گیاهی که حاوی آهن هستند، می تواند به جذب هرچه بهتر آنها کمک کند. حتی برخی مطالعات نشان داده که خوردن کیوی طلایی با غذا به افزایش سطح آهن کمک می‌کند.

2.کمک به هضم بهتر غذا با خورد کیوی


کیوی سبز می‌تواند به خوبی برای هضم مفید باشد. ممکن است علت آن تاثیر آنزیم پروتئولیتیک اکتینیدین در بافت کیوی باشد.مطالعات سال 2010 نشان داد، اکتینیدین موجود در کیوی سبز به تحریک هضم انواع پروتئین کمک می کند. هرچند که ممکن است کیوی بیماری‌های مرتبط با هضم را درمان نکند، اما خوردن آن به عنوان بخشی از برنامه غذایی سالم می‌تواند برای سیستم گوارش مفید باشد.

3.کیوی منبع خوبی از فیبر است


کیوی منبع بسیار خوبی از فیبر است. 2 عدد کیوی با 80 کالری حدوداً 8 گرم فیبر دارد. خوردن غذاهایی که فیبر زیادی دارند برای کاهش وزن مناسب است، چون به چون به تداوم احساس سیری کمک می‌کند.

بسیاری از افراد با دریافت فیبر مورد نیاز خود در طول یک روز مشکل دارند. افرادی هم که برنامه غذایی کم کالری استفاده می کنند نیز ممکن است با دریافت کافی فیبر در طول روز دچار مشکل باشند. خوردن کیوی به شما کمک می‌کند بدون اینکه کالری زیادی دریافت کنید فیبر مورد نیاز خود در طول روز را تامین کنید.

4.کیوی برای کاهش فشارخون


بر اساس تحقیقات انجام شده، یک وعده کیوی می‌تواند پتاسیم بیشتری نسبت به یک موز به بدن برساند. استفاده از برنامه غذایی که سرشار از غذاهای حاوی پتاسیم است، برای کاهش فشار خون توصیه می‌شود.بر اساس مطالعات سال 2015 کیوی علاوه بر سرشار بودن از پتاسیم، حاوی ترکیب دیگری است که می‌تواند برای فشار خون مفید باشد. در این تحقیق به نتیجه رسیده بودند افرادی که روزانه 3 عدد کیوی میل می‌کنند در مقایسه با افرادی که روزانه یک عدد سیب خورده بودند، فشار خون کمتری دارند.

5.کیوی دارای شاخص گلیسمی یا میزان قند پایینی است


بیشتر اشخاصی که در پی کاهش وزن هستند، از مصرف میوه خودداری می‌کنند چون میوه منبع قند است. چرا که مدام در خصوص تاثیرات منفی قند می‌شنویم که می‌تواند چقدر اثرات منفی بر کاهش وزن داشته باشد.اما باید در نظر بگیریم، در برخی رژیم‌ها می‌توانیم از برخی میوه‌ها که دارای قند کم و فیبر زیاد هستند استفاده کنیم تا تأثیر کمی روی قند خون داشته باشند، مانند کیوی.
کیوی شاخصه‌ی قند پایینی دارد. یعنی تاثیری که کیوی روی قند‌خون دارد بسیار کم و ناچیز است. بنابراین، خوردن آن‌ به‌عنوان بخشی از یک رژیم متعادل مشکلی برای دیابت یا کاهش وزن ایجاد نمی‌کند. اگر برای تنظیم قندخون‌تان دارو مصرف کنید، با پزشک‌تان در مورد اینکه کیوی را به رژیم‌تان اضافه کنید یا نه مشورت کنید.

آیا مصرف کیوی برای کاهش وزن مناسب است؟


جواب بله است. کیوی کالری بسیار پایینی دارد، اما مغذی است و می‌تواند بخشی از یک رژیم‌غذایی سالم برای کاهش وزن و حفظ وزن در نظر گرفته شود‌‌‌‌‌.کیوی دارای ترکیبات خاصی است که به کاهش فشار خون و هضم غذا کمک می‌کند. اگر مشکل کلیوی دارید، قبل از افزودن کیوی به رژیم‌غذائی‌تان با پزشک‌تان مشورت کنید چون کیوی حاوی پتاسیم است.به طور حتم کیوی می‌تواند در رژیم‌ غذایی سالمی که به منظور کاهش وزن است، جای داد. کیوی می‌تواند در کاهش وزن کمک‌کننده باشد. چون کالری بسیار کمی دارد و منبع بسیار خوبی از فیبر است یک کیوی حدوداً ۴۰ کالری و 2 گرم فیبر و بیش از 100 درصد از ارزش روزانه ویتامین C دارد‌.

مانند دیگر میوه ها، کیوی منبع آنتی اکسیدان ویتامین C است. دریافت آنتی اکسیدان از غذایی که می خوریم می‌تواند سلول‌ها را از آسیبی که رادیکال‌های آزاد باعثش هستند، حفظ کند و در نهایت منجر به کاهش خطر بیماری‌های مزمن شود. مصرف 2 عدد کیوی در روز بیش از 200 درصد از ویتامین C روزانه را فراهم می‌کند. علاوه بر این کیوی منبع ویتامین E هم است.کیوی همچنین منبع آنتی اکسیدان ویتامین E نیز هست. بسیار نادر است که غذایی بدون چربی مانند کیوی منبعی از ویتامین E نیز باشد. از ویژگی های خاص میوه کیوی مهیا کردن این ماده مغذی برای بدن است.

همچنین آنتی‌اکسیدان لوتئین را برای بدن فراهم می‌کند. به گفته محققان آمریکایی خوردن غذاهای سرشار از لوتئین می تواند به پیشگیری یا به تاخیر انداختن مشکلات چشمی مربوط به افزایش سن کمک کند کیوی همچنین آنتی اکسیدان لوتئین را برای بدن مهیا می کند.
advertising