فواید و خواص بی نظیر روغن کنجد برای پوست

پزشکی و سلامتپوست و مو

- 97/09/12
فواید و خواص بی نظیر روغن کنجد برای پوستکنجد یکی از مقوی ترین دانه های خوراکی می باشد که بیش از 5000 سال است در مصر، چین و روم باستان برای افزایش انرژی بدن مورد استفاده قرار گرفته است. روغن کنجد بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد.

روغن کنجد یکی از روغن های گیاهی است که در بین روغن‌های خوراکی به ملکه روغن‌ها مشهور است. متخصصان تغذیه، مصرف آن را به تمام گروه های سنی توصیه می کنند. برخی می گویند این روغن را هم می توان برای سرخ کردن به کار برد و هم برای طبخ غذا و البته نوع بودارش طعم دهنده سالاد است.در ادامه این مطلب به بررسی خواص و فواید بی نظیر روغن کنجد برای سلامت پوست می پردازیم.

نحوه استفاده از روغن کنجد برای پوست


ابتدا مقداری روغن را به گوشه ی کوچکی از پوست ماساژ دهید و در صورت عدم وجود حساسیت، پوست صورت را روزانه یک یا دو بار پس از استفاده از صابون گلیسیرینه با روغن ماساژ دهید.4 قاشق غذا خوری سرکه سیب سرخ شده را با 4 قاشق غذا خوری آب و 5 قاشق غذا خوری روغن کنجد مخلوط کنید، آن را بر روی آفتاب سوختگی ها بمالید و بگذارید 15-20 دقیقه بماند، سپس با آب سرد بشویید.

خواص روغن کنجد برای سلامت و زیبایی پوست


- بهترین روغن برای ماساژ
- ضد آفتاب طبیعی
- جوان سازی پوست
- درخشان کردن پوست
- درمان اگزما و پسوریازیس
- حفظ رطوبت پوست
- درمان سیاهی دور چشم
- درمان سریع بریدگی و زخم‌ها
- کاهش لکه های پیری
- درمان لکه‌های پوستی و روشن کننده پوست
- ترک های پوست ناشی از چاقی
- شفافیت و لطافت پوست به دلیل غنی بودن از ویتامین E
- جلوگیری از پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک
- محافظت پوست در برابر سموم و عوامل خارجی آسیب زننده
- افزایش سرعت روند ترمیم سلول‌ها را در بدن
- درمان سوختگی و سایر اختلالات شدید پوستی
- کمک به تولید کلاژن و جلوگیری از عفونت‌های پوستی
- کاهش انواع مختلفی از عفونت‌های پوستی
- درمان آفتاب سوختگی با روغن کنجد
- روغن کنجد دارای خاصیت آنتی باکتریال برای باکتری های متدوال در پوست صورت مانند (استافیلاکوکوس و قارچ های پوستی) است.

درمان آکنه با روغن کنجد


برای دور نگه داشتن پوست از چربی بیش از حد، فقط لازم است صورتتان را با آب گرم بشویید و سپس روغن کنجد را به عنوان مرطوب‌ کننده استفاده کنید. این روغن مانند روغن‌های دیگر سبب نمی‌شود که صورت‌تان چرب به نظر برسد. علاوه بر این، استفاده از روغن کنجد به عنوان دارویی برای رفع آکنه رطوبت پوست را نیز حفظ خواهد کرد؛ بنابراین، بر خلاف سایر درمان‌های آکنه، روغن کنجد به شما پوستی نرم و صاف می‌دهد.

از بین بردن سموم پوست با روغن کنجد


روغن کنجد را قبل از حمام استفاده کنید. اگر بوی آن خیلی قوی است، می‌توانید آن را با روغن زیتون مخلوط کنید و سپس از آن استفاده کنید.

روغن کنجد یک مرطوب‌ کننده‌ی عالی و تسکین دهنده پوست


صورت‌تان را مرطوب کنید و روغن‌کنجد روی آن بمالید. ۱۰ دقیقه صبر کنید و در نهایت آن را شستشو دهید.روغن کنجد را با سرکه و آب مخلوط کنید. روغن کنجد پوست شما را هیدراته و مرطوب نگه خواهد داشت در حالی که سرکه از پوست شما در برابر تیره شدن و تغییر رنگ جلوگیری می‌کند چرا که قادر است سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین ببرد. علاوه بر این، روغن کنجد به عنوان محافظ طبیعی پوست در برابر اشعه‌ی UV محسوب می‌شود. این روغن نه تنها آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب را محدود می‌کند بلکه سرعت پیری پوست را نیز کاهش می‌دهد. با استفاده از ترکیب روغن کنجد و سرکه به طور روزانه از پوست شما در برابر دود و سایر آلاینده‌های موجود در هوا محافظت می‌کند.

چاقی صورت با روغن کنجد


گفته می شود که ماساژ صورت با روغن کنجد یک یا دو مرتبه در روز باعث چاقی صورت می شود.روشی دیگر 2 قاشق غذاخوری روغن کنجد را با نصف قاشق غذا خوری آب لیموترش تازه و 5 قطره روغن اسانس رزماری ترکیب کنید و بر روی ابرو ها ماساژ دهید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب خوب بشویید. از این روش 2 بار در روز استفاده کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

8 قاشق غذاخوری زردچوبه و 5 قاشق غذاخوری روغن کنجد را با هم مخلوط کنید. این دو را در یک کاسه بریزید و خوب هم بزنید تا خمیر صاف، کرمی و یکدستی آماده شود. با استفاده از انگشتان‌تان این خمیر را در مناطق دارای آکنه پخش کنید. اجازه بدهید به مدت حدود 15 دقیقه بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. پس از آن می‌توانید از کرم مرطوب‌کننده روی پوست‌تان استفاده کنید.

ساخت اسکراب طبیعی با روغن کنجد و شکر قهوه ای


شکر پوست را رویه‌سابی و لایه‌برداری می‌کند، سبب می‌شود که از شر سلول‌های مرده‌ی پوست خلاص شوید و در عین حال تشکیل پوست جدید را تقویت می‌کند. شکر قهوه‌ای همچنین پوست را عمیقا تمیز می‌کند، رنگ آن را بهبود می‌بخشد و منافذ پوست را کوچک می‌کند. روغن کنجد سبب می‌شود که اسکراب به راحتی روی پوست استعمال شود و در عین حال به پوست رطوبت می‌دهد و آن را هیدراته می‌کند. روغن معطر اکالیپتوس به عنوان یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی محسوب می‌شود که می‌تواند پوست را اکسیژن‌رسانی کند.

دو قاشق غذاخوری پودر شکر قهوه‌ای، 2 قاشق چایخوری روغن کنجد و همین‌طور 15 قطره روغن معطر اکالیپتوس را با هم مخلوط کنید. خوب مواد را هم بزنید تا یک خمیر سفت و در عین حال صاف و یکدست آماده شود.این خمیر را در یک کاسه بریزید و هم بزنید. سپس اسکراب را روی پوست بمالید. اجازه بدهید به مدت حدود 15 تا 20 دقیقه بماند و بعد آن را با آب گرم، شستشو دهید. پس از آن باید کرم مرطوب‌کننده‌ی مناسبی را روی پوست بزنید تا ظاهری نرم و صاف پیدا کند. این اسکراب لایه‌بردار را می‌توانید در یک ظرف دردار نگهداری کنید و برای استفاده‌های بعدی در یخچال بگذارید. اسکراب روغن کنجد را باید 2 یا 3 بار در هفته برای رسیدن به نتایج مورد نظرتان استعمال کنید. استفاده از آن بیش از 3 بار در هفته، پوست شما را نازک می‌کند و منجر به تحریک و سوزش آن می‌شود.علاوه بر این، یادتان باشد که همیشه پس از استفاده از این اسکراب، باید بین ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر در خانه بمانید و از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پرهیز کنید زیرا این اسکراب می‌تواند حساسیت پوست شما را به نور خورشید افزایش دهد. در صورتی که ضرورتی برای بیرون رفتن ازخانه رخ داد، قبل از خروج، کرم ضد آفتاب با اس‌پی‌اف دست کم 15 استفاده کنید.

ماسک ضد جوش روغن کنجد


ماساژ با روغن کنجد پوست شما را سالم و تازه نگهداشته و روش موثری است برای نجات از شر سموم داخلی و سموم محیطی.زردچوبه و روغن کنجد را با هم مخلوط کنید و قبل از حمام آن را روی پوست‌تان استعمال کنید.

استفاده از روغن کنجد به عنوان تمیز کننده پوست


با مخلوط کردن نصف فنجان سرکه سیب و نصف فنجان روغن کنجد و آب کافی، یک تمیزکننده‌ی عالی در خانه آماده کنید. پس از آن، می‌توانید این ترکیب را روی صورت‌تان بمالید. از نوک انگشتانتان برای ماساژ دادن صورت با حرکات دایره‌ای استفاده کنید. چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب گرم بشویید. از آن‌جایی که روغن کنجد در صاف و سالم کردن پوست بسیار موثر است، دیگر لازم نیست کرم مرطوب‌کننده روی پوست‌تان بزنید.

درمان ترک و خشکی پوست دست و پا با روغن کنجد


روغن‌ کنجد را روی مناطق آسیب دیده مالش دهید و یک دقیقه صبر کنید تا روغن جذب پوست شود. برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب این کار را هر روز به مدت یک هفته انجام بدهید. پس از استفاده از این درمان دست و پایتان نرم و جوان خواهند شد.سپس برای جلوگیری از خشکی بیش‌ تر جوراب و دستکش بپوشید.
advertising