نگهداری از حیوانات خانگی برای کاهش افسردگی و احساس تنهایی

پزشکی و سلامتروانشناسی

- 97/10/10
نگهداری از حیوانات خانگی برای کاهش افسردگی و احساس تنهاییدرمان افسردگی با کمک حیوانات خانگی یکی از روشهای درمانی که چند سالی در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد ونتایج مطلوبی در این روش کسب شده است و هر روز بر کاربرد ودانش علمی آن افزوده می شود درمان به وسیله حیوانات خانگی است که به صورت علمی و تخصصی با این نام(Animal-assisted Therapy) خوانده می شود.ولی در زبان عامیانه به آن درمان به وسیله حیوانات خانگی و مونس انسان که مخفف شده با این نام pet therapy گفته می شود. جای تاسف دارد که پت تراپی در کشور ما به هیچ وجه مورد توجه قرار نمی گیرد و خیلی افراد با این روش از درمان کاملا بیگانه هستند وبه کرارات گزارش و دیده شده که افرادی که خود رافردی با معلومات می دانند به خاطر عدم داشتن علم و معلومات در این روش درمانی بی نظیر برای انکه زیر سوال نروند این روش نوین را مورد تمسخر قرار می دهند
نگهداری از حیوانات خانگی برای کاهش افسردگی و احساس تنهایی
تحقیقات گسترده و پر بار محققان در اقسا نقاط کشورهای مختلف جهان نشان داده که می‎توان پاره‎ای از مشکلات عاطفی و اختلالات روحی,افسردگی ,و پیش گیری الزایمر افراد را به وسیله حیوانات خانگی درمان و پیشگیری نمود. در علم روانشناسی و روانپزشکی عبارت pet therapy (درمان بوسیله حیوانات همدم) سالها است که در کشورهای دیگر جهان جای گاه خاص خود را تثبیت کرده ولحظه به لحظه علاقه محققان و پژوهشگران برای پی بردن به رمز و راز آن بیشتر اشکار می شود. تحقیقات محققان بیانگر آن است که برقراری عاطفی و پیوند با حیوان در افراد گوشه گیر ومنزوی آنها را از حالت یکنواختی وسکون خارج نموده و قسمتی از نیازهای روحی انها را به صورت مداوم برآورده می‎کند.

یک حیوان خانگی دست آموز می‎تواند با رفتارهایش محبت و عاطفه صاحب خود را به سبکی انحصاری جلب نماید وانسان با برقراری رابطه عاطفی و محبت گونه مداوم با حیوان مورد علاقه اش، احساسات درونی که همیشه با آن در ستیز بوده واز بیان خیلی چیزها دچار خجالت میشده ونمیتوانسته در مقابل انسانهای دیگر ابرازشان کندرا تخلیه بیانی کند و از این طریق روح و احساس مبارزگر خجالتی خود را ارضا و خالی نماید. یکی ازعمده معضلات زندگی های صنعتی و شهر نشینی,احساس تنهایی و نیافتن مونس خوبی است که ادمی را درکندو این مشکل به وفور در میان انسانهای که بیشتر درزندگی شهری و صنعتی زندگی میکنند به چشم میخورد. احساس تنهایی در دراز مدت آثار تخریبی زیادی بر روح و روان و حتی جسم انسانها می‎گذارد و هر چه که به جلو پیشروی کند کم کم انسان دچار افسردگی میشود و زندگی‎اش تحت تاثیر قرار می‎گیرد. در جوامع وزندگی های کشور های غربی مدتی است که حیوانات دست آموز و خانگی به خانه‎های آنهاراه یافته و اشخاص زیادی علاقمند به داشتن حیوانات خانگی در منزل خود هستند.. غربی‎ها با نگهداری حیوانات توانسته‎اند قسمتی از خلاء عاطفی خود را اینگونه جبران نمایند.

حالا به راحتی می توانید از حیوانات خانگی نگهداری کنید و ارتباط عاطفی خوبی با آن ها برقرار کنید.
advertising