افزایش طول عمر با مصرف قهوه

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/10/04
افزایش طول عمر با مصرف قهوهقهوه حاوی ترکیباتی نظیر کافئین، دیترپنس‌ها و آنتی اکسیدان‌هاست که بر بدن تاثیر مثبت می‌گذارند.بر اساس جدیدترین تحقیقات منتشر شده افرادی که به طور مرتب هر روز قهوه می‌نوشند، کمتر از دیگران در خطر مرگ ناشی از بیماری‌ها قرار دارند.البته این خبر به این مفهوم نیست که نوشیدن قهوه موجب افزایش طول عمر افراد می‌شود. اما بر اساس یافته‌های جدید محققان، کسانی که هر روز و به طور منظم قهوه می‌نوشند، کمتر از بقیه مردم در خطر ابتلا به برخی بیماری‌ ها قرار دارند و احتمال خودکشی در آن‌ها نیز بسیار پایین است.قهوه را می‌توان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها دانست، حتی ورزشکاران نیز برای افزایش عملکرد ورزشی خود با نوشیدن قهوه از فواید آن استفاده می‌کنند، اما شاید برایتان عجیب باشد که نوشیدن قهوه می‌تواند با افزایش طول عمر مرتبط باشد! نتایج 2 تحقیق بر اساس بررسی‌هایی که بیش از 700 هزار نفر در آمریکا و 10 کشور اروپایی به دست آمده است را در ادامه می‌خوانیم.

درتحقیقی که نتایج آن در سالنامه پزشکی اینترنال منتشر شده است، بیانگر آن است که نوشیدن قهوه به کاهش خطر مرگ ناشی از عوامل مختلف از جمله بیماری‌های هاضمه و مرتبط با گردش خود ارتباط دارد.البته این نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، مهم نیست قهوه کافئین‌ دار باشد یا بدون کافئین، بلکه اینطور به نظر می‌ رسد که کافئین دلیل اصلی این تأثیر قهوه نیست. باید اضافه کنیم که محققان هنوز هم نمی‌توانند با اطمینان بگویند که کدام ماده در قهوه با افزایش عمر و سلامت مرتبط است اما این را به خوبی ‌می‌دانیم که قهوه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات فنولیک است که نقش موثری در پیشگیری از سرطان دارند.

براساس تحقیقی دیگر محققان اروپایی، در اشخاصی که قهوه مصرف می‌کردند میزان ابتلا به دیابت، بیماری‌های گوارشی و سکته مغزی 7 تا 12 درصد کاهش‌یافته بود. در تحقیق آمریکایی هم اشخاصی که هر روز بیش از 4 فنجان قهوه مصرف می‌کردند، میزان خطر مرگ در آن‌ها تا 18 درصد نسبت به دیگر افراد (در دوره 16 ساله مطالعه) کمتر بود. محققان می‌گویند، حتی نوشیدن قهوه در حد روزانه یک فنجان، تا 12 درصد خطر مرگ زودرس را در مقایسه با کسانی که قهوه نمی‌نوشند، کاهش می‌دهد!

نکات مهم مصرف قهوه


1. قهوه به‌هیچ‌ وجه نمی‌تواند، معجونی جادویی باشد، اما تغذیه سالم و ورزش روزانه می‌تواند چنین اثر جادویی داشته باشد، بنابراین با در اولویت قرار دادن این کارها، زندگی طولانی‌تر و شادتر داشته باشید!
2. کافئین به مدت 4 تا 6 ساعت در بدن ماندگار است، بنابراین چند ساعت قبل از خواب از مصرف آن خودداری کنید، چرا که موجب اختلال در خواب می‌شود.
3. سازمان غذا و دارو آمریکا FDA توصیه می‌کند مصرف 400 میلی‌گرم قهوه در روز ضرری ندارد. این میزان کافئین معادل 4 یا 5 فنجان قهوه است.4.3 اگر باردار هستید، مصرف قهوه را محدود یا از مصرف آن خودداری کنید چون مصرف بیش از یک فنجان در روز ممکن است خطر ابتلا به سقط جنین را افزایش دهد.
4. همچنین دانشمندان توصیه نمی‌کنند، برای داشتن طول عمری بیشتر مصرف قهوه خود را افزایش دهید. بلکه این مطالعات تنها یک ارتباط به طول عمر را نشان می‌دهد. اینکه چرا کسانی که قهوه مصرف می‌کنند، زندگی طولانی‌تری دارند، ممکن است به دلایل دیگری مرتبط باشد و مسلماً برای اثبات این موضوع، نیاز به تحقیقات بیشتری است.
advertising