فواید نان سبوس دار برای سلامت بدن

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/10
فواید نان سبوس دار برای سلامت بدننان قهوه ای ، نانی است که از آرد دانه های سبوس دار گندم تولید شده و نان سفید، نانی است که از آرد بدون سبوس تولید شده و پوسته ی گندم (سبوس) آن حذف شده است.بسیاری از پزشکان تا اوایل دهه سی قرن بیستم سبوس را یک ماده زاید و اضافی که موجب خراش روده ی بزرگ (کولون) می شد ، به حساب می آوردند. اما با پژوهش های جدید دو دهه گذشته فواید فراوان نان سبوس دار اثبات شد و سبوس به عنوان یک داروی موثر طبی برای بیمارانی که همیشه از مسئله یبوست یا اختلالات روده ی بزرگ رنج می برند، شناخته شد.پزشکان اتفاق نظر دارند که سبوس مهم ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می رود . جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر ، التهاب دیورتیکول ، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت های دستگاه گوارش پیشگیری می کند.
فیبرهای گیاهی به دو نوع محلول و نامحلول تقسیم می شوند. سبوس گندم جزء فیبرهای غذایی نامحلول است که در جلوگیری از یبوست و سایر بیماری های روده بزرگ تاثیر زیادی دارند.سبوس جو و برنج جزء فیبرهای محلول می باشند که اثر زیادی در کاهش کلسترول خون دارند.
توصیه می شود هنگام مصرف سبوس ، از نوشیدن مایعات به ویژه آب ، آب میوه ها و نیز مصرف روغن زیتون غافل نشوید. این مواد به اثر بخشی سبوس در حفظ سلامتی بدن کمک می کنند.

فواید نان سبوس دار


1.یکی از فواید مصرف نان سبوس دار کمک به کاهش وزن است. سبوس موجود در نان باعث احساس سیری در فرد میشود. غلات سبوس دار بیشتراز غـلات سبوس گیری شده، در دسـتگاه گوارش می مانند و آب به خود میگیرند و احساس سیري بیشتري به فرد می دهنـد . بنـابراین کسـانی کـه قصـد کاهش وزن سالم را دارند می توانند با مصرف نان سبوس دار در رژیم غذایی به هدف خود برسند .

2.مصرف نان سبوس دار به عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده برای درمان بیماری هایی نظیر ورم معده و روده مفید است. از خواص گندم سبوس دار درمان پولیپ هایی موجود در کولن یا روده میباشد.

3.یکی دیگر از خواص نان سبوس دار و فواید مصرف آن کاهش جذب کلسترول خون است که باعث کاهش چربی خون شـده و بطـور غیـر مسـتقیم از بروز بیماریهاي قلبی و عروقی پیشگیري می کند و موجب مهار سکته هاي قلبی میگردد.

4. مصرف نان سبوس دار برای بیمارن مبتلا به دیابت مفید بوده، مصرف سبوس جذب قند را کاهش داده و در نتیجه زمینه ابتلا به دیابت را کاهش میدهد.

5.مصرف نان سبوس دار به طور غیر مستقیم بر کنترل فشار خون نیز موثر بوده و غذایی مفید برای مبتلایان به فشار خون بالا است.

6. نان سبوس دار سرشار از آهن، اسید فولیک، املاح و ویتامینهای ضروری برای رشد کودکان است. تحقیقات نشان داده یکی از مهمترین خواص نان سبوس دار برای کودکان کمک به بهبود رشد، افزایش هوش و رفتار خوب در کودکان است.

7.نان سبوس دار سرشار از سیلیس بوده، مصرف آن موجب استحکام و افزایش سلامت استخوانها و دندانها میگردد.

8.مصرف نان سبوس دار برای سلامت چشمها مفید بوده، وجود ویتامینای، روی و نیاسین در سبوس می تواند به افزایش سلامت عمومی چشم کمک کند. همچنین باعث کاهش ریسک بیماری دژنراسیون ماکولا ناشی از سن که علت اصلی از بین رفتن بینایی در افراد بالای ۶۰ سال است، میشود.

ارزش غذایی سبوس


نان سبوس دار سرشار از املاح معدنی مانند آهن، منیزیم، سیلیسیم، کلسیم و فسفر، انواع ویتامینها به ویژه ویتامین های گروه ب است. نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان داده، از 44 ماده مورد نیـاز بـدن 40 مـورد آن در نـان کامل و سبوس دار وجود دارد.

مضرات نان سبوس دار


زیاده روی در مصرف نان سبوس دار به دلیل بالا بودن میزان اسید فایتیک موجود در آن میتواند در جذب برخی املاح دو ظرفیتی مانند کلسیم، آهن و روی توسط سلولهای بدن اختلال ایجاد کرده، و باعث سوء تغذیه شود.
advertising