روش هایی برای سم زدایی بدن

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/07
روش هایی برای سم زدایی بدن

۱- خیار سم زدا


خیار یکی از مواد غذایی سم زدا است که معمولاً توجهی که باید را دریافت نمی کند در حالی که سرشار از مواد مغذی است. خیار با تقویت دیواره های روده ها و پاک کردن کبد از مواد سمی سهم زیادی در سم زدایی از بدن دارد. علاوه بر این خیار باعث می شود که مقدار مناسبی آب به بدن رسیده و ادرار آور است و بدین ترتیب با افزایش مقدار ادرار به بدن کمک می کند که مقدار بیشتری از سموم موجود در سیستم گوارش و خون را از این طریق دفع نماید. همچنین خیار باعث کاهش نفخ و تجمع و جذب بیش از حد آب در روده ها دارد. بدین ترتیب بعد از خوردن یک غذای پرنمک در شب بهتر است مقداری خیار بخورید.

۲- هویج سم زدای بدن


هویج سرشار از گلوتاتیون بوده و یکی از سم زداترین سبزیجات به شمار می آید. همچنین هویچ حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن و ویتامین A است. هویج فواید زیادی برای سیستم قلبی عروقی داشته و باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. یکی از بهترین روش ها برای سم زدایی بدن دوری کردن به مدت یک یا دو روز از غذاهای فرآوری شده است. خوردن هویج و دیگر سبزیجات خام و نوشیدن آب سبزیجات تازه به دفعات در طول روز باعث می شود که حجم زیادی از سموم بدن دفع شوند. با اضافه کردن چای سبز و چای گل قاصدک به این ترکیبات حتی شرایط را برای دفع سموم از بدن نیز بهبود خواهید بخشید.

۳- زنجبیل برای سم زدایی بدن


زنجبیل دارای ترکیباتی است که نقش مهمی در کاهش نقخ دارد، باعث می شود که روده بزرگ به خوبی کار کند و آن را از فضولات و مواد سمی پاک می کند. همچنین زنجبیل از آن دسته مواد غذایی سم زدا است که انگل های روده را از بین برده و برای رفع دل درد و اسهال بسیار مفید خواهد بود. زنجبیل تولید اسید معده را بهبود می بخشد که در ادامه باعث از بین رفتن انگل ها و محافظت از بدن در برابر عفونت و التهاب خواهد شد.
همچنین زنجبیل باعث تولید ترشحاتی در معده و روده می شود که در فرآیند گوارش نقش مهمی دارند. این ریشه جادویی باعث بالا رفتن و بهبود متابولیسم بدن شده و در تمام طول روز عملکرد کبد را بهبود خواهد بخشید. به هزاران روش می توانید از زنجبیل استفاده کنید. برای مثال می توانید زنجبیل را با چای دم کرده و همراه با عسل و لیمو میل نمایید یا آن را به اسموتی ها، سالادها، سوپ ها و یا هر چیزی که می پزید اضافه نمایید

4- قاصدک و چای سبز پالایش مواد سمی


گل قاصدک با متوقف کردن و پالایش کردن مواد سمی و مواد زائد موجود در جریان خون کمک بزرگی به کبد می کند. چای سبز نیز در مقایسه با چای سیاه و چای اولانگ دارای مقادیر بسیار بیشتری آنتی اکسیدان است، اگر چه همه آن ها از یک گیاه واحد نشأت می گیرند. کافئین موجود در چای سبز باعث می شود که این مایع انرژی زا خاصیت ادرار آوری زیادی داشته باشد که باعث می شود نفخی که در نتیجه انباشته شدن مایع در روده ها ایجاد شده از بین برود. بهتر است از گیاه قاصدک تازه استفاده کرده و به صورت دم کرده از آن همراه با چای استفاده کنید که در روزهای سرد زمستان هم شما را گرم نگه می دارد و هم سلامتی شما را بهبود می بخشد.

۵- ماست سم زدای طبیعی


ماست حاوی مقادیر زیادی باکتری های مفید است که نقش زیادی در تقویت دیواره روده ها داشته و به سیستم گوارشی و ایمنی بدن نیز کمک زیادی می کنند. به عبارت دیگر ماست باعث می شود که باکتری های مفیدی که باعث تسریع عمل گوارش شده و به بدن کمک می کنند از دست مواد سمی خلاص شوند کمک زیادی خواهد کرد. از خوردن ماست های بدون چربی یا کم چرب خودداری کنید زیرا چنین ماست هایی حاوی مقادیر زیادی شکر هستند. بهتر است از ماست های طبیعی استفاده نمایید.

6- آب لیمو سم زدا


مرکبات برای سیستم گوارش بدن بسیار مفید هستند زیرا غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند. این ترکیب قوی باعث فعال شدن آنزیم های کبد شده که باعث می شود مواد سمی به ترکیباتی با قابلیت حل شدن در آب تبدیل شده که کمک زیادی به روده های کم تحرک و کم کار خواهد کرد. بدین ترتیب هر گونه آلودگی از بدن شما پاک خواهد شد. برای مثال می توانید صبح خود را با یک لیوان آب گرم که مقداری آب لیمو در آن ریخته اید، مقدار کمی نمک دریایی یا شربت عسل آغاز نمایید. بهتر است این ترکیب را با معده خالی بخورید تا سطح انرژی بدنتان افزایش یافته و نه تنها روده های شما فعالیت بهتر و بیشتری پیدا کنند بلکه پوست بهتری نیز داشته باشید.

7- پیاز و سیر قوی ترین سم زدا


دو مورد از قوی ترین مواد غذایی سم زدا بدون شک پیاز و سیر هستند که به دلیل داشتن مقادیر زیادی فلاوونوئید که به تولید گلوتاتیون که یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های موجود در کبد است کمک می کند. این ترکیبات باعث تحریک کبد برای تولید آنزیم های سم زدای بیشتری شده که باقیمانده های سم های موجود در بدن را از سیستم گوارش پاک می کنند. همچنین این مواد غذایی سم زدا از حجم کار این ارگان بسیار حیاتی کاسته و حاوی ترکیبات آنتی باکتریال، ضد انگل و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

هر رژِیم غذایی برای سم زدایی کردن از بدن بدون شک باید شامل این مواد غذایی سم زدا نیز باشد. سیر خام یا سرخ شده می تواند بهترین گزینه برای اضافه کردن به سالاد باشد. همچنین سیر کباب شده نیز یک اسنک مفید و طبیعی با خاصیت سم زدایی فوق العاده برای بدن خواهد بود.

علاوه بر این ها می توان از روش های ذیل برای سم زدایی بدن استفاده نمود



نوشیدن مقدار زیادی آب و سم زدایی بدن


آب مناسب ترین و بهترین عامل سم زدایی بدن ما است. در طول روز باید مقدار زیادی آب بنوشید تا سموم اضافی را از بدنتان خارج کنید. این کار به کاهش وزن و حفظ تعادل بدن شما کمک می‌کند.

خوردن غذاهای تازه


از خوردن غذاهای بسته‌بندی و فرآوری شده پرهیز کنید. همچنین توجه کنید خیلی به سراغ غذاهایی که در آن‌ها از مواد شیمیایی یا نگهدارنده‌ها استفاده شده است، نروید. خوردن غذاهای تازه به شما کمک می‌کند تا مواد معدنی و ویتامین به بدنتان برسانید و بدنتان عملکرد سالمی داشته باشد و سموم اضافی را راحت‌تر دفع کند.

ورزش


اگر می‌خواهید سالم بمانید و به صورت روزانه سموم اضافی بدنتان دفع شود لازم است که عرق کنید. به طور منظم ورزش کنید تا قلبتان را در حالت سلامت باقی نگه دارید و سموم اضافی بدنتان را از دست دهید. هر چقدر اکسیژن تازه به بدن خود وارد کنید برای شما بهتر است.

خوب بخوابید


همانطور که غذای سالم برای بدن لازم است خواب و استراحت کافی نیز از ملزومات داشتن یک بدن سالم است. هر شب لازم است به میزان کافی بخوابید تا بخشی از سموم بدنتان به طور طبیعی زدوده شود و همینطور باید صبح‌ها زود بیدار شوید تا بدن بتواند فرآیند زدودن سموم را به طور درست از طریق حرکت روده و ادرار انجام دهد. اگر شما آن را تعویق بیندازید احتمال اینگه بدنتان گرفتار سموم شود زیاد است.

بدنتان را خوب تمیز کنید


در حین مسواک زدن روی زبانتان نیز مسواک بکشید زیرا زبان محل تجمع میکروب‌هاست و از این طریق آن‌ها را از بین خواهید برد و هنگام حمام کردن خوب تمام بدنتان را بشویید مخصوصا در محل‌هایی که غدد لنفاوی وجود دارند تا به سم زدایی بدنتان کمک کند. برای دوش گرفتن آب را در حد وسطی از آب سرد و گرم قرار دهید (ولرم) و دوش خود را با آب سرد به پایان برسانید. این کار باعث جا به جا شدن سلول‌های سفید در خون می‌شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
advertising