بهترین ساعت خوردن وعده های غذایی

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/08/26
بهترین ساعت خوردن وعده های غذاییداشتن نظم و برنامه در زندگی از ارکان اصلی داشتن زندگی سالم می باشد. نظم و برنامه در خوردن وعده های غذایی در زندگی بسیار مهم است. خوردن غذا در ساعات مشخص این نظم را برقرار می کند. اگر نمی دانید بهترین ساعت خوردن وعده های غذایی چه زمانی می باشد نگران نباشد. این ساعت ها را می توانید در این مقاله بخوانید.

زمان مناسب برای خوردن وعده های غذایی



۱-بهترین ساعت مناسب خوردن صبحانه: ۷ صبح


طبق نتیجه‌گیری دانشمندان بهترین صبحانه، صبحانه‌ای است که غنی از پروتئین باشد. چنین صبحانه‌ای باعث می‌شود تا فرد در طول روز سرحال و پر انرژی باشد و کمتر تمایل به خوردن تنقلات پیدا کنند. همچنین در صبح غلات و حبوبات بخورید، زیرا به حفظ عملکرد صحیح روده کمک می‌کند.
نکته: سعی کنید از شیرینیجات در صبحانه دوری کنید.

۲- بهترین ساعت خوردن میان وعده صبح: ۱۰ صب


اگر صبحانه را زود میل کرده باشید، معمولا قبل از ناهار دوباره گرسنه خواهید شد؛ بنابراین می‌توانید میان وعده‌های سالم میل کنید. توجه داشته باشید که نیازی نیست هر روز یک نوع غذا یا به یک میزان برای خوردن میان وعده داشته باشید.

کلم بروکلی، هویج، یک تکه سیب با کره بادام زمینی میان وعده‌های مناسبی هستند
از خوردن کیک و کلوچه‌های کارخانه‌ای دوری کنید، زیرا قند زیادی دارند و اگر آن را با چای یا قهوه شکر دارد بخورید تقریبا کالری به اندازه یک وعده غذایی کامل دریافت کرده‌اید.

۳- بهترین ساعت خوردن ناهار: ۱۲:۳۰ ظهر


برای ناهار می‌توانید مقداری گوشت بدون چربی مرغ یا ماهی بپزید و میل کنید. همچنین چربی‌های سالمی مانند آووکادو یا روغن زیتون بخورید تا بدنتان بتواند ویتامین‌های محلول چربی مانند ویتامین‌های A، D، E. و K. که در میوه و سبزیجات یافت می‌شود را بهتر جذب کند. پس سعی کنید با ناهار خود تکه‌ای هویج، گوجه، فلفل دلمه‌ای یا خیار میل کنید.

از خوردن غذا‌های سرخ شده و پرچرب خودداری کنید، چون علاوه بر کالری زیاد انرژی زیادی صرف هضم کردن می‌گیرند و بعد از ظهر احساس خستگی و کرختی زیادی به شما دست می‌دهد.

۴- بهترین ساعت خوردن میان وعده بعد از ظهر: ۴ بعد از ظهر


مقداری سیب زمینی پخته شده یا سرخ شده یا بادام و مقداری میوه میل کنید. مطمئن شوید که بدن شما مقداری پروتئین و چربی سالم نیز دریافت کند.

موز، ماست کم چرب یا شیر کاکائو: چنین میان وعده‌هایی سریعا هضم می‌شوند. اگر عصر‌ها ورزش می‌کنید خوردن آن‌ها ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از ورزش بسیار مناسب است. اما از مواد غذایی با فیبر بالا اجتناب کنید، زیرا می‌توانند باعث نفخ ناخوشایندی شوند.بهتر است که در این زمان قهوه ننوشید، زیرا گرسنگی را رفع می‌کند، ولی روز بعد بدن شما را برای پرخوری تنظیم می‌کند.

۵- بهترین ساعت خوردن شام: ساعت ۷ عصر


یک چهارم بشقاب شما باید حاوی پروتئین بدون چربی باشد. یک چهارم دیگر دانه‌ها و حبوبات؛ و نیم دیگر بشقاب سبزیجات یا سالاد باشد. همچنین یک قاشق چای خوری (حدود ۵ میلی لیتر) چربی سالم همراه غذای خود داشته باشید (می‌تواند روغن سالمی مانند روغن زیتون در هنگام پخت غذا یا در سس سالاد‌تان باشد).برنج، مرغ یا ماهی پخته شده نیز می‌تواند مناسب باشد
سعی کنید در خوردن غذا عجله نداشته باشید و به آرامی و خونسردی بخورید.

۶- خوراک مختصری قبل از خواب: ۱۱ شب


اگر بین شام خود و زمان خوابتان بیشتر از ۴ ساعت طول کشید بهتر است یک ته بندی داشته باشید. حتما یک غذای سبک میل کنید و در ذهن خود وعده یک صبحانه خوب و کامل را در صبح روز بعد به خود بدهید.مقداری دارچین روی سیب بریزید و در مایکروویو بگذارید سپس میل کنید. این یک میان وعده عالی و سبک است.یک لیوان شیر و عسل یا بسکوییت نیز می‌تواند رضایتبخش باشد.
advertising