ماهی تیلا پیا دارای چه خواص و مضراتی برای بدن است

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/08/30
ماهی تیلا پیا دارای چه خواص و مضراتی برای بدن است

مشخصات ماهی تیلاپیا


ماهی تیلاپیا در جایگاه دومین ماهی پرورشی جهان قرار داشته و تولید و مصرف آن در جهان در دهه های اخیر بشدت افزایش یافته است. در ایران نیز مصرف آن به دلیل فیله بودن، نداشتن تیغ و طعم مطبوع، به یکی از ماهی‌های محبوب تبدیل شده است

خواص تیلا پیا برای استخوان


ماهی تیلاپیا برای استخوان‌ها خوب است. این ماهی دارای مواد معدنی ای مانند فسفر است که برای سلامت انسان به آن نیاز دارد. نه تنها این ماده استخوان‌ها را قوی می‌کند بلکه برای رشد بدن نیز مناسب است. فسفر برای نگهداری از استخوان‌ها و ناخن‌ها لازم است و از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

تیلا پیا مفید برای مغز


تیلاپیا دارای پتاسیم و اسیدهای امگا 3 زیادی است که نه تنها قدرت مغز را زیاد می‌کند بلکه عملکرد سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد. پتاسیم در بدن به افزایش جریان اکسیژن به سمت مغز کمک کرده و برای تعادل مایعات در بدن مفید است. پتاسیم مواد مغذی را وارد سیستم مغز کرده و باعث می‌شود مغز بتواند یا وضوح و نظم بیشتری فکر کند.

تیلا پیا مناسب برای قلب


یکی از فواید دیگر تیلاپیا مراقبت آن از قلب است. این ماهی اسیدهای چرب امگا3 زیادی دارد که کارکرد دستگاه قلب و عروق را بهتر می‌کند. امگا 3 به شما کمک می‌کند فشارخون مناسبی داشته و از حملات قلبی، سکته و تصلب شریان‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

تیلاپیا جلوگیری از پیری


اگر نگران بروز نشانه‌های پیری در خود هستید باید تیلاپیا مصرف کنید. این ماهی آنتی اکسیدان و ویتامین C و E دارد که برای پوست خوب هستند. این ویتامین‌ها رنگ پوست را بهتر کرده و باعث می‌شوند پوستتان براق‌تر و زیباتر به نظر برسد. به علاوه تیلاپیا دارای سلنیوم است که به ظاهر شما زیبایی بخشیده و آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را متوقف می‌کند.

تیلاپیلا برای بیماران تیروئید


ماهی تیلاپیا نقش مهمی در تنظیم غده‌ی تیروئید و بهبود عملکرد هورمون‌ها ایفا می‌کند تیلاپیا سلنیوم زیادی دارد که نقش مهمی در تنظیم غده‌ی تیروئید و بهبود عملکرد هورمون‌ها ایفا می‌کند. کارکرد منظم غده‌ی تیروئید شما را مطمئن می‌سازد که سوخت و ساز بدن بهتر شده است.

تیلاپیا افزایش ایمنی بدن


یکی از خواص ماهی تیلاپیا تقویت سیستم ایمنی بدن است

خواص کلی ماهی تیلاپیا


از خواص ماهی تیلاپیا، تقویت سیستم ایمنی بدن است. این ماهی فعالیت گلبول های سفید را بهبود بخشیده و از بدن در مقابل مواد مضر و عوامل بیماریزا مراقبت می‌کند.
ماهی تیلاپیا حاوی عنصر سلنیوم بوده که نقش موثری در بهبود و عملکرد مناسب غده تیروئید دارد.
ماهی تیلاپیا نیز همانند سایر ماهی حاوی انواع ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدان بوده برای سلامت پوست مفید است و روند پیری را به تاخیر می اندازد.
یکی دیگر از خواص ماهی تیلاپیا به دلیل مقدار بالای اسیدهای چرب امگا 3 در آن، حفظ سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته است.
ماهی تیلاپیا نیز همانند سایر ماهی ها، حاوی مواد مغذی مهمی است که اکثر مردم به اندازه کافی دریافت نمی‌کنند.
مصرف ماهی تیلاپیا، می‌تواند باعث افزایش ماده خاکستری مغز شده و نقش محافظتی در برابر زوال مغز ناشی از کهولت سن و پیشگیری از آلزایمر دارد، همچنین مصرف این ماهی عملکرد سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد و برای درمان افسردگی مفید است.

مضرات ماهی تیلاپیا


یکی از موارد نگران کننده که بسیار درباره ماهی تیلاپیا، گفته شده همه‌‌چیزخوار بودن این ماهی است. به طوریکه بسیاری از مصرف کنندگان نگران این هستند که نکند همه‌چیزخوار بودن تیلاپیا، تاثیری منفی بر سلامت گوشت آن بگذارد و سلامت مصرف‌کننده را تهدید کند. اما لازم است بدانید بر اساس نتایج تحقیقات محققان، همه‌چیزخوار بودن تیلاپیا، ضرری برای انسان ندارد و هر نوع ماده خوراکی که این ماهی مصرف می‌کند، در بدنش تجزیه و متابولیزه شده، به ترکیبات مفیدی مانند اسیدهای آمینه یا پروتئین در بدن ماهی تبدیل میگردد.

ماهی تیلاپیا دارای امگا 6 هست که فواید بسیاری دارد. اما این امگا 6 اگر به مقدار زیاد به بدن برسد سلامتی ما را به خطر می اندازد. پس در مصرف آن نسبت به سایر ماهی ها، باید تعادل را رعایت نمود.
advertising