خواص و مضرات میوه به

پزشکی و سلامتتغذیه

- 98/03/20
خواص و مضرات میوه به

میوه به


میوه به یا بهی (نام علمی: Cydonia oblonga) دارای گوشت خشک و کرکی است که طعمی ترش و تقریباً گس دارد.با این حال وقتی به پخته می‌شود بو و طعمی بسیار خوش دارد. به، مانند بسیاری از میوه ها غنی از مواد مغذی، مانند:ویتامین های آ، ب،ث، فیبر و همچنین مواد معدنی، مانند:پتاسیم، مس، سلنیوم، روی، فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم است و کم چرب می باشد.
به رسیده، دارای طبیعتی معتدل است، در حالی که دانه آن یا همان به دانه طبیعتی سرد و تر دارد.
گونه‌های زیادی به وجود دارد که فقط دوتای آن‌ها قابل توجه‌است. به معطر: شکلی بیضی با انتهای مخروطی دارد. پوست آن نرم، زرد و دارای گوشت سفید است. آناناسی: تاحدی شبیه گلابی برآمده‌ است. پوست آن بعد از رسیدن زرد می‌شود و گوشت آن زرد رنگ و با طعم خفیفی از آناناس است. این میوه درشهرستان نطنز وشهرستان اصفهان پرورش میابد

خواص به



1- درمان بی خوابی:


دم کرده شکوفه به برای کسانی که خواب آشفته توام با کابوس دارند توصیه شده است و در بی خوابی ها نیز می توان از خیسانده برگ به با شکوفه نارنج استفاده کرد.

2- مسهل:


مصرف به ترش یک مسهل بسیار عالی است.

3- خواص ضد التهابی:


میوه‌ی رسیده‌ی به منبعی غنی از ویتامین C است که می‌تواند تقریبا ۲۵درصد از میزان توصیه شده‌ی مصرف این ویتامین را در بدن تامین کند. ویتامین C به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند و باعث درمان بیماری‌های التهابی می‌شود. هم‌چنین به دارای خواص ضد حساسیت است. از این میوه و عصاره‌ی هسته‌اش در درمان درماتیت آتوپیک و التهاب مثانه استفاده می‌شود. هم‌چنین از به در تولید محصولات غذایی ویژه‌ی مبتلایان به آلرژی (حساسیت) نیز استفاده می‌شود.

4- مفید برای کاهش وزن:


میوه‌ی به کالری اندک دارد ولی سرشار از فیبر غذایی است. مصرف ۱۰۰ گرم میوه‌ی خام و تازه‌ی به تنها ۵۷ کالری وارد بدن می‌کند. هم‌چنین، چربی اشباع، سدیم و کلسترول موجود در به بسیار اندک است. همه‌ی این ویژگی‌ها باعث شده‌اند این میوه به گزینه‌ای شگفت‌انگیز برای کاهش وزن و سلامتی تبدیل شود.

5- درمان زخم معده:


فنولهای موجود در بسیاری از مواد غذایی باعث ایجاد زخم معده می شوند.آب این میوه برای افراد مبتلا به زخم معده مفید است و به درمان آن کمک می کند، زیرا دستگاه گوارش را آرام میکند.

6- خواص آنتی اکسیدانی میوه به:


این میوه به دلیل وجود ترکیبات پلی فنولیک، خواص آنتی اکسیدانی شگفت انگیزی دارد.این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کنند و روند پیری را کاهش می دهند و همچنین از بیماری های قلبی- عروقی و سکته مغزی نیز جلوگیری می کنند.

7- درمان تهوع و استفراغ:


به پخته شده یا جوشیده، تهوع و استفراغ را از بین می برد و به عنوان یک دیورتیک خوب، به حذف سموم و مایعاتی که بدن می سازد، کمک می کنند.

8- خواص ضد ویروسی میوه به:


تحقیقات نشان می دهد که میوه به، غنی از خواص ضد ویروسی است .فنول های موجود در این میوه با فعالیتهای ضد ویروسی قوی و خواص آنتی اکسیدانی که دارند، در برابر سرماخوردگی و سایر بیماریهای ویروسی از بدن محافظت می کنند.

9- کاهش فشار خون:


این میوه غنی از پتاسیم است و کمک می کند تا فشار خون بالا متعادل شود و باعث کاهش آن می شود.

10- کاهش سطح کلسترول:


مصرف منظم این میوه، کمک میکند تا ال دی ال یا کلسترول بد در خون کاهش یابد و قلب را سالم نگه میدارد.

11- خواص ضد سرطانی به:


خواص آنتی اکسیدانی به، به بدن کمک می کند تا در مقابل رادیکال های آزاد و سلول های سرطانی مقاومت کنند .همچنین حاوی تانین می باشد که این تانین ها، از غشاهای مخاطی در برابر سرطان محافظت می کنند و مواد شیمیایی و سمومی که باعث سرطان در روده بزرگ می شوند را از بین می برد.

12- درمان بیماری های کبدی و چشم :


مصرف به، برای کسانی که به بیماری های کبدی و یا چشم مبتلا هستند، مفید می باشد.در چین، دانه های به خیس شده و آب پز شده را در تهیه ژله استفاده می کنند، که می تواند مشکلات گلو درد و التهابات غشاهای مخاطی و مشکلات مربوط به چشم را تسکین دهد.

مضرات میوه به


– خوردن میوه نارس و خام «به»، توصیه نمی‌شود زیرا بسیار دیرهضم و قابض است، همچنین «به» شیرین و خام برای اشخاص گرم‌مزاج مضر است.
– کرک یا پرز روی «به»، هضم سنگینی دارد و برای حلق و صدا بسیار مضر است، بنابراین باید قبل از خوردنش، پرزهای روی آن را پاک کنید.
advertising