فواید و عوارض قارچ یال شیر

پزشکی و سلامتتغذیه

- 98/03/02
فواید و عوارض قارچ یال شیر

معرفی قارچ یال شیر


قارچ یال شیر (با نام علمی :Hericium erinaceus) نوعی قارچ خوراکی بزرگ، سفید و رشته رشته است که شبیه یال شیر به نظر می رسد و در کشور های آسیایی از جمله چین، هند، ژاپن و کره در آشپزی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و با افزایش سن به رنگ زرد یا مایل به قهوه ای تغییر رنگ می دهد. کمی معطر بوده و مزه­ ای منحصر به فردی شبیه به غذای دریایی دارد و بافت آن اسفنجی است.
در تولید تجاری این قارچ، آن را روی کنده های درختان یا خاک اره استریل پرورش می دهند. این قارچ به صورت تازه یا خشک شده در فروشگاه ها در دسترس می باشد.اندام میوه دهنده ی ان حدود ۸ تا ۴۰ سانتیمتر عرض دارد. و به صورت آویزان از یک بستر سفت و محکم دیده می شود.
قارچ یال شیر به خاطر خاصیت ضد التهابی و تقویت ایمنی بدن یک جزء معمول در طب چینی است.

مواد مغذی موجود در قارچ یال شیر


قارچ یال شیر حاوی 32 نوع مختلف مواد زیست فعال و مغذی است و به ویژه در موارد زیر غنی است:
روی
پتاسیوم
سلنیوم
آهن
پلی ­ساکارید

خواص قارچ یال شیر


1- پیشگیری از زوال عقل:
بررسی ها نشان می دهند که قارچ یال شیر حاوی دو ترکیب مخصوص به نام های Hericenones و Erinacine است که می توانند سلول های مغز را وادار به رشد کنند.
به علاوه بررسی های صورت گرفته بر روی حیوانات حاکی از این است که قارچ یال شیر به پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر کمک می کند. آلزایمر یک بیماری انحطاط مغز است که باعث از بین رفتن شدید حافظه می شود.
طبق شواهد، در واقع قارچ یال شیر و عصاره آن علائم از بین رفتن حافظه را در موش ها کاهش می دهد و همچنین از آسیب عصبی ناشی از پلاک های بتا آمیلوئید که در طول بیماری آلزایمر در مغز تجمع می یابند پیشگیری می کند.

2- برطرف کردن علائم خفیف افسردگی و اضطراب:
اگرچه ابتلا به افسردگی و اضطراب دلایل فراوانی دارد، اما التهاب مزمن می تواند یکی از عوامل عمده بروز این شرایط باشد.
تحقیق جدیدی که بر روی حیوانات صورت گرفته است نشان می دهد که عصاره قارچ یال شیر خواص ضد التهابی داشته که می تواند علائم افسردگی و اضطراب را در موش ها کاهش دهد.

3- بهبود آسیب‌های سیستم عصبی:
آسیب به مغز یا طناب نخاعی می تواند عوارض بسیار بدی به همراه داشته باشد. معمولا آسیب به مغز یا نخاع باعث فلج شدن یا اختلال در عملکردهای ذهن میشود که برطرف شدن این مشکلات بسیار زمانبر است. تحقیقات نشان می دهند که عصاره قارچ یال شیر با تحریک رشد و ترمیم سلول های عصبی به بهبود این نوع مشکلات سرعت می بخشد.

4- محافظت از سیستم گوارشی و ارتقاء سلامت روده:
تحقیقات انجام گرفته بر روی قارچ­ های یال شیر نشان می ­دهد که این قارچ­ ها می ­توانند از بدن در برابر زخم ­ها محافظت کنند و باعث کاهش التهاب و تولید پلی ساکاریدهای محافظتی که باعث تغییر واکنش پوشش دستگاه گوارشی نسبت به باکتری­ هایی که زخم معده را ایجاد می کنند، می ­شود.
قارچ یال شیر همچنین می ­تواند به درمان گاستریت و ریفلاکس اسید و نیز عوارض روده بزرگ مانند بیماری التهابی روده کمک کند. از آنجایی که این قارچ التهاب را به میزان قابل توجهی کاهش می­ دهد، می ­تواند کل پوشش دستگاه گوارش را حفظ­ کند و حتی می ­تواند برای بیماری ­هایی مانند سلیاک، کرون و کولیت اولسراتیو مفید باشد.تحقیقات نشان می ­دهد که مصرف عصاره­ قارچ یال شیر می ­تواند علائم IBD، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون را به اندازه مدت سه هفته کاهش دهد.قارچ یال شیر نه تنها می ­تواند از سلامت گوارشی محافظت کند و پوشش روده را بهبود بخشد، بلکه برای جبران و درمان زخم ­های روده نیز مفید است.

5- سلامت قلب:
مطالعات نشان داده که عصاره قارچ یال شیر باعث بهبود متابولیسم چربی و کاهش سطح تری گلیسیرید خون می شود.
از آنجایی که چاقی و تری گلیسیرید بالا هر دو عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند، پس می توان نتیجه گرفت که قارچ یال شیر خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
مطالعات آزمایشگاهی همچنین نشان داده که عصاره قارچ یال شیر می تواند به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول در جریان خون کمک کند؛ مولکول های کلسترول اکسید شده به دیواره های شریان ها چسبیده و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهند.

6- کمک به درمان سرطان:
برخی از تحقیقات نشان می دهد که قارچ یال شیر به دلیل مقادیر بالای ترکیبات منحصر به فردی که دارد، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. در واقع، عصاره قارچ یال شیر باعث افزایش مرگ سلول های سرطانی کبد، روده بزرگ، معده و سرطان خون در لوله آزمایش می شود.
علاوه بر این یک مطالعه نشان داده که عصاره قارچ یال شیر احتمال متاستاز سلول های سرطانی را کاهش داده و باعث کاهش رشد تومور می شود.

7- کاهش سطح قند خون:
مطالعات متعدد حیوانی نشان داده که قارچ یال شیر می تواند باعث کاهش سطح قند خون در موش های نرمال و دیابتی شود. قارچ یال شیر با مسدود کردن فعالیت آنزیم آلفا گلوکوزیداز، هضم و جذب کربوهیدرات ها را کاهش داده و به این ترتیب باعث کاهش قند خون می شود.
علاوه بر کاهش قند خون، عصاره ی قارچ یال شیر ممکن است درد دست و پا در افراد مبتلا به دیابت را کاهش دهد.

8- تقویت سیستم ایمنی بدن
تحقیقات حیوانی نشان می دهد که قارچ یال شیر می تواند با افزایش باکتری های مفید روده به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد.

9- ضد التهاب طبیعی:
تحقیقات نشان می دهد که قارچ یال شیر حاوی ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدان قوی است که خطر ابتلا به بیماری التهابی را کاهش می دهد.
مطالعات متعدد حیوانی نشان داده که عصاره قارچ یال شیر، نشانگر های التهاب و استرس اکسیداتیو در جوندگان را کاهش می دهد و ممکن است خطر ابتلا به بیماری های التهابی روده، آسیب کبدی و سکته مغزی را از بین ببرد.

10- درمان سریع زخم های پوستی:
یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که استفاده موضعی از عصاره قارچ یال شیر به درمان سریع تر زخم های پوستی کمک می کند.

عوارض مصرف قارچ یال شیر:


آلرژی و حساسیت: افرادی که به قارچ حساسیت دارند، بهتر است از مصرف قارچ یال شیر هم خودداری کنند. آلرژی به قارچ یال شیر می تواند به صورت تنگی تنفس و بثورات پوستی بروز کند.
advertising