سلامت جسم با تغذیه مناسب

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/12/15
سلامت جسم با تغذیه مناسبدر نظر داشته باشید که تغذیه صحیح یکی از مهمترین عوامل در حفظ سلامت جسم و روان می باشد. بهره مندی از یک زندگی سالم و دوری از بیماری و از کار افتادگی اعضای بدن، مستلزم اتخاذ سبک زندگی سالم در سراسر عمر است. این بدان معناست که هر فرد باید متناسب با سن، جنسیت و شرایط جسمی و روانی خود، تغذیه کافی و مناسب داشته باشد و البته به طور منظم به فعالیتهای بدنی نیز بپردازد.
قابل توجه است که مصرف ناکافی و یا زیاده از حد غذا و همچنین عدم مبادرت به فعالیتهای بدنی، موجب ابتلای انسان به بسیاری از بیماریها، به ویژه بیماریهای غیرواگیر مزمنی همچون چاقی، دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، بیماریهای گوارشی، بیماریهای کلیوی و انواع سرطانها می شود.
بر این اساس و به منظور پیشگیری از بروز اختلالات و بیماریها و یا نقص و از کار افتادگی اعضای بدن، ضروری است که عادات و رفتارهای غذایی سالمی داشته باشیم.

تغذیه صحیح به چه معناست


تغذیه صحیح، روشی از تغذیه است که در آن از تمامی گروه های غذایی به صورت متعادل و متناسب استفاده می شود و در ضمن، از دریافت ناکافی یا بیش از اندازه غذا اجتناب به عمل می آید. لازم به ذکر است که مصرف زیاد غذا موجب تجمع چربی در بدن و بروز اضافه وزن و چاقی، و دریافت ناکافی غذا سبب بروز اختلالات ناشی از کمبود مواد مغذی (نظیر کمبود ویتامینها و املاح ) می شود.

تمامی مواد غذایی اصلی در شش گروه تقسیم بندی می شوند


گروه نان و مواد نشاسته ای؛ شامل انواع نان، برنج، ماکارونی و رشته ها، سبزیهای نشاسته ای مانند سیب زمینی و ذرت، حبوبات مانند نخود و لوبیا و عدس، و فراورده های آردی مانند شیرینی ها و بیسکوییت ها
گروه گوشت ها؛ شامل انواع گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و پنیر
گروه شیر؛ شامل شیر و ماست
گروه میوه ها؛ شامل انواع میوه ها
گروه سبزی ها؛ شامل انواع سبزی های برگی و غیر برگی
گروه چربی ها؛ شامل انواع روغن های خوراکی، کره، مارگارین، خامه و انواع مغزها و دانه های روغنی مانند زیتون، گردو، بادام، ...

توصیه هایی در خصوص تغذیه سالم


تعداد وعده های غذایی روزانه خود را افزایش و حجم هر وعده را کاهش دهید.
ساعات غذا خوردن خود را تا جایی که ممکن است، منظم نمایید.
از مصرف قند و شکر و غذاهایی که مستقیما حاوی آنها هستند (مانند انواع نوشابه و آبمیوه های صنعتی، مربا، شیرینی ها و آبنبات ها و ...) اجتناب نمایید.
نمک را به میزان بسیار کم (کمتر از پنج گرم در روز، حداکثر معادل یک قاشق چایخوری)مصرف کنید. نمک مصرفی حتما باید تصفیه شده و یددار باشد.
انواع روغن ها و چربی ها را به میزان بسیار کم مصرف نمایید. بهتر است غذاها به شکل آبپز، بخارپز، کبابی یا تنوری تهیه و مصرف گردند و یا حداکثر در مقدار کمی روغن تفت داده شوند.
روغن مصرفی در تهیه و طبخ غذا حتما باید از نوع گیاهی مایع باشد. برای سرخ کردن سطحی مواد غذایی نیز حتما از روغن گیاهی مایع مخصوص سرخ کردن استفاده نمایید.
نان مصرفی خود را از انواعی انتخاب کنید که با آرد سبوس دار تهیه می شوند و در عمل آوری خمیر آنها، از خمیرمایه استفاده می شود. نان سنتی سنگک و یا نانهای حجیم و نیمه حجیم سبوس دار و تخمیر شده، انتخاب های مناسبی هستند.
گوشت قرمز را کاملا لخم و چربی گرفته و مرغ و ماهی را بدون پوست طبخ و مصرف نمایید.
مصرف دست کم دو وعده ماهی در هفته بسیار توصیه می شود.
شیر و ماست مصرفی حتما از نوع کم چربی باشند.
هر روز از انواع میوه و سبزی تازه در برنامه غذایی خود استفاده کنید
advertising