با مصرف زیاد قند و شکر به چه نوع بیماری هایی مبتلا می شویم

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/10/22
با مصرف زیاد قند و شکر به چه نوع بیماری هایی مبتلا می شویمبه طور کلی در مواد غذایی دو نوع قند وجود دارد که شامل قندهای ساده و قندهای پیچیده هستند. قند پیچیده مدت طولانی تری طول می کشد تا در داخل بدن تجزیه شود و برای بدن سالم تر است. این نوع قند در کربوهیدرات های طبیعی مثل غلات سبوس دار و میوه ها یافت می شود.


پوسیدگی دندان با مصرف زیاد قند


در میان تمام بیماری های بالقوه مرتبط با قند، ارتباط بین قند و پوسیدگی دندان شاید تایید شده ترین مورد باشد. از آن زمان تاکنون، دندان پزشکان خواستار اعمال محدودیت های سختگیرانه تر برای مصرف قند شده اند.

پوسیدگی دندان زمانی رخ می دهد که باکتری های موجود در دهان با قندهای ساده تغذیه می شوند و تولید اسید می کنند که این اسید مینای دندان را از بین می برد. آب نبات های ترش موجب انتشار اسید بیشتری نسبت به دیگر آب نبات ها می شوند و از این رو پوسیدگی دندان راحت تر شکل می گیرد.


مصرف زیادی قند موجب گرسنگی سیری ناپذیر


هورمون لپتین به بدن شما می گوید چه زمانی به اندازه کافی غذا خورده اید. افرادی که در آنها مقاومت به لپتین ایجاد می شود، سیگنال «من سیر هستم» را هرگز دریافت نمی کنند و از این رو مانعی اساسی در برابر کنترل وزن شکل می گیرد. چند مطالعه به این نکته اشاره داشته اند که مقاومت به لپتین می تواند از عوارض جانبی چاقی باشد و نه علتی که به آن منجر می شود. اما پژوهشی که روی موش ها صورت گرفته نشان داده است مصرف بیش از اندازه فروکتوز می تواند به صورت مستقیم به سطوح بیش از حد لپتین و کاهش حساسیت بدن نسبت به این هورمون منجر شود. (با حذف فروکتوز از رژیم غذایی موش ها این آثار به طور طبیعی معکوس شد.)

افزایش وزن با مصرف زیاد قند


غذاهای شیرین کالری فراوانی دارند اما در زمینه ارضا گرسنگی چندان خوب عمل نمی کنند. به عنوان مثال، هنگامی که پژوهشگران عادات غذایی گروه بزرگی از مردان ژاپنی را مورد مطالعه قرار دادند، دریافتند ارتباط قابل توجهی بین میزان قند دریافتی و افزایش وزن وجود دارد. این ارتبط حتی پس از در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند سن، شاخص توده بدنی، کل کالری دریافتی، مصرف الکل، سیگار کشیدن و ورزش منظم نیز همچنان وجود داشت.


بیماری کلیه با مصرف زیاد قند


این ایده که رژیم غذایی با قند بالا می تواند یک عامل خطر آفرین برای بیماری کلیه باشد هنوز در حد فرضیه است اما دلایلی برای نگرانی وجود دارند.
نتایج برخی مطالعات صورت گرفته نشان داده اند مصرف سودای شیرین با آسیب کلیه در ارتباط است. همچنین، با توجه به آزمایش های صورت گرفته روی موش ها مشخص شده است آنهایی که با یک رژیم غذایی سرشار از قند تغذیه شده اند دارای کلیه هایی با اندازه بزرگتر از حد عادی و عملکرد ضعیف کلیه بوده اند.

مصرف زیاد قند موجب:


سركوب سیستم ایمنی بدن.
بر هم زدن تعادل املاح در بدن.
کاهش تمركز، بد خلقی و افزایش اضطراب.
كاهش انعطاف پذیری و عملكرد بافتها.
افزایش سطح تری گلیسریدهای خون.
سبب فقر مس و كروم میشود.
تداخل در جذب كلسیم، منیزیم و پروتئینها.
پیری زود رس.
پوسیدگی دندانها و بیماریهای لثه ای
افزایش چاقی، كلسترول خون و فشار سیستولیك قلب.
كاهش ویتامین E در خون.
كاهش هورمون رشد
كاهش توانایی عملكرد آنزیمها.
كاهش ظرفیت یاد گیری - كاهش عملكرد حافظه.
بر هم زدن تعادل هورمونها.
نقش در ابتلا به بیماری دیابت.
سرگیجه و خواب آلودگی.
شكر یك ماده اعتیاد آور است.
كاهش پایداری عاطفی.
میتواند موجب یبوست و یا واریس گردد.
میتواند منجر به سرطان پروستات، پستان، تخمدانها و روده گردد.
افزایش بیماریهای قلبی - عروقی.
سردرد و میگرن.
افزایش هورمون استروژن در مردها.
افسردگی.
میتواند مانند الكل ایجاد مسمومیت كند.
باعث افزایش سطح دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین در خون میگردد.
میتواند آسم و یا آلرژی ایجاد كند.
میتواند به ساختار DNA آسیب وارد سازد.
advertising