پرهیز غذایی کسانی که عمل صفرا انجام داده اند

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/10/24
پرهیز غذایی کسانی که عمل  صفرا انجام داده اندبعد از عمل جراحی کیسه صفرا و بیرون آوردن کیسه صفرا بیماران پس از مدت کوتاهی که از غذاهای کم چربی استفاده نمودند می توانند رژیم غذایی خود را تغییر داده و هر نوع غذایی را آزادانه مصرف نمایند.
ناگفته نماند که ممکن است به بعضی ها غذاهایی از قبیل شیر- سوسیس- کالباس و غیره حساسیت داشته و هضم این غذاهای برایشان مشکل باشد در این صورت بهتر است از خوردن غذاهایی را که نمی توانند تحمل نمایند پرهیز نمایند.

اما بهتر است نکات تغذیه ای زیر را همیشه رعایت کنید:
1- بهتر است از چربی های گیاهی و غیراشباع به ویژه روغن زیتون به عنوان جایگزینی برای چربی های حیوانی استفاده کرده، وغذاهای گیاهی را به میزان بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید.
2- مصرف سبزیجات فراوان و میوه ها به دلیل فیبربالای آن ها برای تمام این افراد توصیه می شود.
3- غلات کامل، سبوس و نان های سبوس دار باید در رژیم غذایی این افراد گنجانده شود، زیرا سبوس این خاصیت را دارد که به مواد صفراوی ریخته شده به روده متصل شده و سپس آن ها را از بدن دفع کند همانطورکه توضیح داده شد، در حالت عادی کلسترول موجود در مواد صفراوی پس از ریخته شدن به روده، دوباره به سمت کبد برگشته تا در ساخت اسید صفراوی به طور مجدد شرکت کند. در این حالت کبد مجبور است از کلسترول موجود در خون برداشت کند، که این خود باعث کاهش کلسترول خون از یک طرف و کاهش کلسترول موجود در صفرا از طرف دیگر می
شود.
4- از مصرف غذاهای سرخ کرده، آجیل، سس، آب گوشت، نیمرو، کره، خامه و سایر غذاهای پرچرب باید پرهیز شود. بهترین راه تامین چربی عبارت است از استفاده از چربی های گیاهی، گوشت لخم، شیر و گوشت ماهی .
5- چربی های قابل رویت باید به طور کامل از گوشت پاک شود و غذاها بیش تر از طریق پخت کردن و برشته کردن تهیه شوند.
6- سوسیس، ماهی کنسرو شده در روغن، سس های خامه دارومایونز نیز باید محدود شود.
7- پروتئین دریافتی نیز باید از طریق شیرکم چرب، پروتئین های گیاهی، سفیده ی تخم مرغ، گوشت های کم چرب (مثل ماهی )، تامین شوند.
8- امروزه ثابت شده است که،مصرف ویتامین های گروه B به ویژه B6، اسیدفولیک و B12 نقش مهمی در حذف چربی ها در بدن بازی می کنند

کسی که باید کیسه ی صفرای خود را عمل کند نگرانی نداشته باشد و این کار را بکند . هیچ رژیم غذایی خاصی برای این افراد وجود ندارد . همان رژیمی که قبلا باید می گرفت که سنگ پیدا نکند ، همان را ادامه میدهد . غذای پرچرب و پرکالری نخورد و چاق نشود. این افراد از نظر غذایی هیچ محدودیتی نخواهند داشت . کیسه ی صفرا دربدن خیلی کارها اجام م یدهد ولی برای کسی که کیسه صفرای اوسنگ ساز است کارایی ندارد . کیسه صفرایی که سنگ ساز است ، همین الان هم که در شکم فرد است برایش کاری انجام نمی دهد .اگر قدرت انقباضی می
داشت و حرکات و کارایی آن خوب بود و اگر کلسترول صفرا به اندازه بود که سنگ در آن بوجود نمی آمد . حالا که سنگ در آن بوجود آمده است همین الان هم برای فرد کارایی تغذیه ای ندارد . برداشتن آن نگرانی برای شما نخواهد داشت .

حالا وقتی کیسه ی صفرا را بر می دارند آیا باز هم سنگ ساخته می شود ؟


خیر چون دیگر جایی نیست که سنگ صفرا ساخته شود . کلا مشکل فرد حل میشود . مجاری صفراوی که راه انتقال صفرا از کبد به روده هستند آنها وجود دارند .
بعضی مواقع می بینید که فردی که چند سال پیش عمل کرده است با درد مشابه آن مراجعه میکند . وقتی می گوییم که شما سنگ دارید می گویند که ما کیسه ی صفرای را عمل کرده ایم در حالیکه سنگ در مجاری صفراوی وجود دارد . این احتمال وجوددارد که در مجاری صفراوی سنگ بوجود بیاید
advertising