بعد از عمل جراحی صفرا یا کله سیستکتومی چه غذا هایی را بخوریم

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/09/12
بعد از عمل جراحی صفرا یا کله سیستکتومی  چه غذا هایی را بخوریم

وظیفه کیسه صفرا:


انباشتن و تغلیظ صفرا است تا به هضم چربی کمک نماید. رژیم غذایی بعد از حمله حاد بیماری معمولا محدود به مایعات کم چرب می باشد. در رژیم غذایی بیماران کیسه صفرایی اصل این است که ناراحتی شما با خوردن غذاهای کم چرب به حداقل برسد اگر بیمار کیسه صفراوی وزن بالاتر از حد طبیعی داشته باشد رژیم کم کالری توصیه می شود. مصرف زیاد کالری باعث زیاد شدن ترشح کلسترول در صفرا و تشکیل بیشتر سنگ صفرا می شود. با کم کردن مصرف غذا های کم چرب می توانید تا اندازه ای راحت تر باشید.

رژیم غذایی کم چرب برای بیماران کیسه صفراوی:



1. غذای کم چرب:


قهوه، چای، آب، میوه، نان، برشتوک، پنیرکم چرب، تخم مرغ (در هفته ۳ عدد)، چربی های گیاهی و انواع میوه. گوشت ها اعم از گوسفند، گوساله، مرغ و یا ماهی را آب پز یا کباب و یا بریان استفاده کنید. سوپ های صاف شده و ادویه جات از قبیل نمک و فلفل به حد اعتدال، شیرینی جات همه رقم از قبیل مربا، ژله، مارمالاد و شکر آزاد است.
سبزیجات از قبیل هویج، سیب زمینی، کلم و غیره همه نوع در صورت اینکه بدون اضافه کردن کره یا خامه آب پز شده باشد.


2.غذا هایی که باید پرهیز شود:


شیر چرب، بستنی که از شیر پر چرب درست شده باشد، کیک ها و شیرینی هایی که خامه و چربی داشته باشند، تخم مرغ های نیم رو چربی های حیوانی و چربی هایی مانند خامه و سس سالاداز گوشت هایی که به صورت کنسرو شده و پر چربی است مانند سوسیس ،کالباس و سوپ هایی که با خامه و شیر چرب درست شده اند پرهيز نماييد.

از مصرف شیرینی هایی از قبیل شکلات ها خودداري كنيد. همچنین در صورتی که بیمار نتواند ادویه جات را تحمل نماید بهتر است پرهیز گردد.

از میوه هایی از قبیل سیب کال و میوه های توتی که ممکن است قابل تحمل نباشد استفاده نکنید.

به طور کلی باید غذاهای سرخ شده، آجیل، زیتون شور، خیار شور، ذرت بو داده و چاشنی پرهیز شود.

تغذیه طولانی مدت بعد از عمل صفرا:


بعد از عمل جراحی کیسه صفرا شما باید در مدت کوتاهی بر اساس دستور پزشک از رژیم غذاهای کم چرب استفاده کنید و باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید. پس از گذشت 4-6هفته مجاری صفراوی به اندازه ای گشاد می شوند که بتوانند حجم مناسبی از صفرا را در خود ذخیره کند. پس از گذشت این مدت می توانید محدودیت چربی را از رژِیم غذایی خود حذف کنید.

در حالی که چربي ها قبل از جراحی به طور کامل و کافی هضم نمی شد و ممکن بود در آن موقع شما دچار نفخ شکم شويد، دیگر بعد از عمل این مشکل را نخواهيد داشت. به هر حال یکی از هدف های جراحی کیسه صفرا این است که فرد بتواند رژیم غذایی عادی داشته باشد. ناگفته نماند که ممکن است برخی افراد به غذاهایی از قبیل شیر، کالباس، سوسیس حساسیت داشته باشند و هضم این غذاها برایشان مشکل باشد در اين صورت بهتر است از خوردن غذاهایی که نمی توان تحمل کرد پرهیز شود.
advertising