مواد غذایی که برای کودکان مبتلا به اسهال توصیه می شود

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/09/11
مواد غذایی که برای کودکان مبتلا به اسهال توصیه می شودطبیعی است که کودک اسهالی تمایلی به خوردن نداشته باشد یا به علت تهوع و استفراغ، به خوردن غذا بی میل باشد. در این صورت تغذیه ی او کمی مشکل است. در صورتی که کودک شش ماهه یا بزرگ تر است، باید او را تشویق کنید هر چه قدرمی خواهد بخورد. بهتر است غذاهایی را برایش درست کنید که دوست دارد. غذاهای کودک باید کم نمک باشد. غذاهای نرم یا آبکی راحت تر خورده می شوند، پس بهتر است این غذاها بیشتر به کودک داده شود.

غذاهایی که از حبوبات و غلات درست می شود، ماهی، گوشتی که خوب پخته ونرم شده، ماست و میوه برای کودک خوب است. بهتر است تنها یک تا دو قاشق چای خوری روغن به حبوبات و سبزی غذای کودک اضافه کنید. سعی کنید در روز پنج تا شش بار در وعده های کوچک به او غذا دهید. زمانی که اسهال کودک بند آمد، باید غذاهای بیشتری به کودک بدهید، چون در این زمان یعنی زمان بهبودی، کودک بیشتر از روزهای عادی به غذا احتیاج دارد. کودک باید انرژی از دست رفته را دوباره باز یابد. در صورتی که وزن او به اندازه قبل از بیماری نرسید، هنوز به مراقبت و غذاهای سالم نیاز دارد. ویتامین A در بهبودی کودک بسیارموثر است. شیر مادر، جگر، ماهی، لبنیات ، پرتقال و میوه های زردرنگ و سبزی های برگ سبز سرشار از ویتامین A هستند.

تغذیه کودک در زمانی که به اسهال مبتلا شده است


در موارد اسهال باید ازدهیدراتاسیون ( از دست دادن مایع ) و کاهش الکترولیت ها ( املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن ) جلوگیری کرد بر این اساس یک رژیم غذایی اسهال شامل نوشیدن مقدار زیادی آب است لذا مصرف سوپ، آب میوه، آب معدنی، میوه های نرم، و یا سبزیجاتی که حاوی پتاسیم هستند خوب است از خوردن نوشابه، آب میوه های رقیق نشده، فیبر زیاد، غذاهای چرب، غذاهای سرخ شده و غلات باید اجتناب کرد. توجه داشته باشید که خوردن آب به اندازه کافی برای برگشت مایعات به وضع نرمال لازم است ولی خوردن آب بیش از حد در هر سنی می تواند مضر هم باشد زیرا آب دارای هیچ نوع قند یا الکترولیت های اساسی مثل سدیم نیست به همین دلیل در رژیم غذایی باید از غذاها و نوشیدنی هایی که الکترولیت دارند مانند ( آب معدنی ) استفاده کنید.
مصرف برنج ساده، موز، سیب و نان تست توصیه می شود در موارد عدم تحمل به لاکتوز از خوردن محصولات لبنی پرهیز کنید و در موارد سوء جذب ماست پروبیوتیک مصرف کنید.
زمانی که اسهال شروع به بهبود می یابد شما می توانید غذاهای نرم و بی مزه را به رژیم غذایی ( مکمل موز، برنج ساده، نان برشتک با سیب زمینی آب پز، کراکر، هویج پخته، مرغ پخته شده بدون پوست و چربی اضافه کنید. و سپس غلات ( برنج، گندم و غلات جو ) و ماست را مصرف کنید. وقتی که اسهال متوقف شد فرد می تواند به رژیم سالم و متعادل برگردد.
24 ساعت پس از اسهال می توانید غذاهایی که هضم آسان دارند استفاده کنید
برای چند روز اول اسهال از خوردن غذاهایی مانند ( فلفل سیاه و سفید، پودر فلفل قرمز، کافئین، شکلات، نوشابه های گاز دار، الکل، غذاهای سرخ شده در روغن و چرب، آب میوه های اسیدی ( پرتغال و گریپ فروت ) سبزیجات گازی ( کلم بروکلی، کلم، ذرت، گل کلم و پیاز ) که باعث ناراحتی، گرفتگی و یا گاز در روده ها می شود پرهیز کنید.
به منظور کاهش اسیدیته معده در طول روز وعده های غذایی کوچک و مساوی استفاده کنید.
غذا را خوب جویده و به آرامی بخورید.
advertising