آشنایی با فواید و مضرات جلبک دریایی

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/10/20
آشنایی با فواید و مضرات جلبک دریاییاین ماده همچنین حاوی ویتامین A، آمینو اسید و انواع ویتامین های B است. به علاوه یکی از منابع گیاهی ویتامین B12 نیز محسوب می شود. دو ماده ی موجود دیگر در جلبک، پتاسیم و منیزیم هستند که برای استخوان ها و قلب بسیار مفید هستند. جلبک ها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی هستند و امروزه در آشپزی بین المللی بسیار استفاده می شوند. در سایر کشورها از این جلبک ها غذاهای متنوعی تهیه می شود چون علم امروز پی به تاثیر آن ها روی سلامتی پی برده است.
اگر مبتلا به بیماری های کلیه، فشار خون بالا و یا اختلالات تیروئید هستید، پیش از شروع مصرف جلبک با پزشک خود مشورت کنید. میزان فراوان ید موجود در جلبک موجب مشکلات تیروئید، پتاسیم بالای آن موجب بیماری های کلیه و سدیم آن باعث احتباس مایعات در بدن می شود.

بسیاری از افراد مجبور هستند به خاطر شرایط بدنیشان مصرف نمک را کاهش دهند. جلبک ها یک جایگزین مناسب برای نمک محسوب می شوند. اگر به جلبک تازه دسترسی دارید به جای نمک از آن ها استفاده کنید چون میزان سدیم آن ها در مقایسه با سدیم نمک 3.5 به 40 درصد است. جلبک ها یک جایگزین مناسب برای نمک محسوب می شوند.

جلبک ها و تاثیرشان روی وزن


نتایج پژوهشی که در دانشگاه شفیلد هالام انگلستان انجام شده است نشان می دهد که نان جلبک حاوی فیبر زیاد بوده و بیش از نان های معمولی باعث سیری می شوند. در این بررسی مردان دچار اضافه وزن برای وعده صبحانه نان جلبک با تخم مرغ آب پز مصرف کردند. محققان مشاهده کردند این افراد در مقایسه با افرادی که تخم مرغ آب پز را با نان معمولی مصرف کردند در طول روز کمتر گرسنه شدند و ناهار و شام کمتری مصرف کردند. علاوه بر این از ید موجود در جلبک ها برای تهیه کرم هایی استفاده می شود که نرمی و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و برای کاهش سلولیت ها مناسب هستند. این کرم ها باعث تحریک جریان خون در رگ ها و لنف ها شده و به دفع چربی های سطحی پوست کمک می کنند. استفاده از جلبک ها در کنار عصاره روغنی تاثیر زیادی در برطرف کردن سلولیت ها دارد. استفاده از جلبک ها در تهیه نان نیز روشی برای کاهش وزن است.

جلبک ها منبع پروتئین ها و املاح معدنی


جلبک ها جزو مواد غذایی فوق العاده هستند و به عنوان سبزی دریایی معجزه گر شهرت گرفته اند. این سبزی های رنگارنگ ارزش غذایی بالایی دارند و در عین حال کالری بسیار اندکی وارد بدن می کنند. جلبک ها سرشار از مواد معدنی، فیبرها و همچنین پروتئین هستند.


جلبک ها جایگزینی برای محصولات لبنی


افرادی که کلسترول بالا دارند معمولاً در مصرف لبنیات دچار مشکل هستند. به عقیده محققان فرانسوی جلبک ها می توانند یک جایگزین مناسب برای محصولات لبنی محسوب شوند چون حاوی میزان قابل توجهی کلسیم هستند و بدون تحمیل چربی و کالری اضافه میزان این ماده معدنی را تامین می کنند.

جلبک ها مفید برای پوست


نتایج یک بررسی ژاپنی نشان می دهد که جلبک هایی مانند آگارآگار، آلژینات و کاراگینان خواص مرطوب کنندگی دارند. این جلبک ها باعث رطوبت بخشی و احیای سلول های پوستی می شوند. تهیه خمیر جلبک و قرار دادن آن روی پوست باعث می شود که آلودگی های تلنبار شده از طریق تعریق از روی آن زدوده شود.
علاوه بر این جلبک ها باعث سفت تر شدن پوست می شوند. استفاده از این جلبک ها به صورت موضعی همچنین باعث کاهش سلولیت ها یا همان پوست پرتقالی شکل می شوند. می توانید چند برگ جلبک واکامه پیدا کرده و با آن ماسک درست کنید. این کار باعث لطافت، تقویت و نرم کنندگی پوست می شود. جلبک واکامه را بکوبید تا پودر شود. 1 قاشق غذاخوری از این پودر را با یک تا دو قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. این خمیر را روی صورت و در صورت نیاز گردن بگذارید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند. سپس پوست را با آب فراوان شستشو دهید. برای رسیدن به نتیجه بهتر می توانید این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

آسیب اکسیداتیو می‌تواند به DNA و سلول‌های ما صدمه برساند. این آسیب می‌تواند التهابات مزمنی که منجر به سرطان و سایر بیماری‌ ها می‌شود را تحریک کند. جلبک منبع فوق‌ العاده‌ ای از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند در برابر آسیب اکسیداتیو از بدن محافظت کند.
جز فعال اصلی آن ‌phycocyanin نامیده می‌شود. این ماده آنتی‌ اکسیدانی منحصر به جلبک‌ های سبز – آبی می‌باشد. Phycocyanin می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند و مانع از تولید مولکول‌های التهاباتی ‌شود، اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موثری را تامین می‌کند.
به طور کلی جلبک ها حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی مختلفی از قبیل کاراتنوئیدها (لوتئین و زئاکسانتین)، فلاوونوئیدها (کاتچین)، اسیدهای فنولیک (تانین) و برخی از ویتامین ها و به ویژه ویتامین C و E هستند.
جلبک میزان تری‌گلیسیرید و LDL را کم می‌کند.

قرص جلبک سبزدر حال حاضر بیماری‌های قلبی بزرگترین قاتل در جهان محسوب می‌شوند. مشخص شده است که بسیاری از فاکتورهای قابل اندازه‌گیری، که به‌ عنوان فاکتور خطر نامیده ‌می‌شوند، با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبطند. همانطور که نشان داده شده جلبک اثرات مفیدی بر روی بسیاری از آنها دارد.

پودر جلبک دریایی ساختار چربی بدن مستعد پذیرش آسیب‌های ناشی از اکسیداتیو می‌باشد. Lipid proxidation، عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ های جدی شناخته شده است. به عنوان مثال، یکی از مراحل کلیدی در مسیر بیماری‌های قلبی لیپوپروتئین LDL است که در خون اکسیده شده است.
جالب توجه است، به نظر می‌رسد آنتی اکسیدان‌ های موجود در جلبک به ویژه در کاهش lipid proxidation موثرند. این امر بارها در مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده شده است. در یکی

جلبک خواص ضد سرطانی (سرطان های دهانی)


برخی از شواهد نشان می‌دهد که جلبک می‌تواند خواص ضد سرطانی داشته باشد. برای مثال، برخی از تحقیقات در مورد حیوانات نشان می‌دهد که جلبک می‌تواند وقوع سرطان و سایز تومور را کاهش دهد.

جلبک ممکن است فشار خون را کاهش دهد


فشار خون بالا محرکی مهم در بسیاری از بیماری‌ های کشنده است. ازجمله حمله‌های قلبی، سکته مغزی و بیماری‌ مزمن کلیوی. اگرچه مصرف ۱ گرم جلبک در روز بی‌تاثیر است، اما نشان داده شده است که مصرف ۵ گرم در روز، فشار خون در افراد با میزان فشار خون طبیعی را کاهش می‌دهد.
جلبک، با افزایش تولید نیتریک اکسید، مولکول‌ های علامت دهنده که به سلول‌ های خونی کمک می‌کند تا منبسط و منقبض می‌شوند را تحریک می‌کند.

جلبک نشانه های ورم آلرژیک را بهبود می بخشد.


ورم آلرژیک با التهابی در مسیر جریان هوای بینی مشخص می‌شود. این امر به‌ وسیله ذرات آلرژیک محیطی، مانند گرده، مو حیوانات و گرد و غبار گندم برانگیخته می‌شود. جلبک درمان پیشنهادی معروفی برای نشانه‌های ورم‌های آلرژیکی است و شواهدی دال بر تاثیر آن وجود دارد.
مصرف ۲ گرم جلبک در روز به طور چشمگیری علائمی مانند ترشحات بینی، عطسه کردن، گرفتگی و خارش بینی را کاهش داد.

جلبک می تواند در برابر کم خونی موثر باشد.


انواع مختلفی از کم‌خونی وجود دارد. کم‌خونی تقریبا در افراد مسن رایج‌تر است که منجر به احساس ضعف و خستگی می‌شود.
رایج‌ترین آن به‌ وسیله کاهش هموگلوبین یا سلول‌ های قرمز خون مشخص می‌شود. در مطالعه‌ای با ۴۰ نفر شرکت‌کننده، افراد مسن با سابقه کم‌خونی، مکمل‌های جلبک را مصرف نمودند و مشخص شد هموگلوبین سلول‌های خونی را افزایش می‌دهد. همچنین عملکرد سیستم ایمنی نیز بهبود یافت. توجه داشته باشید که این تنها یک مطالعه است و تحقیقات بیشتر پیش از هر نوع توصیه‌ای نیاز است.

با جلبک قدرت و استقامت عضلانی ممکن است بهبود یابد


صدمه اکسیداتیو ناشی از ورزش عامل اصلی خستگی عضلانی است. غذاهای گیاهی مشخص، خواص آنتی‌اکسیدانی دارند که می‌توانند به ورزشکاران کمک نمایند تا افراد با فعالیت فیزیکی بالا این آسیب را به حداقل برسانند. طبق مطالعات به‌ نظر می‌رسد جلبک استقامت و قدرت ماهیچه را بهبود بخشیده و موثر است.
در دو مطالعه، نشان داده شده بود که جلبک استقامت افراد را بالا برده و مانع از خستگی سریع می‌شود. مطالعه دیگری در دانشکده‌ ی تربیت بدنی نشان داد که مکمل‌ های جلبک قدرت عضلانی را افزایش می‌دهند اما هیچ تاثیری بر استقامت ندارند.

جلبک ممکن است به کنترل قند خون کمک کند.


مطالعات روی حیوانات نشان داده که جلبک می‌تواند سطح قند خون را به طور قابل توجهی کاهش دهد. در برخی از موارد، از داروهای دیابتی معروف، از جمله متفورمین نیز بهتر عمل می‌کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد جلبک می‌تواند بر بدن انسان موثر باشد.

مضرات جلبک


برخی از جلبک هایی دریایی بسیار شور هستند و مصرف بیش از حد آنها موجب تشنگی بیش از حد شما می شود، که این تشنگی موجب می شود زود به زود گرسنه شوید. جلبک ممکن است مزایای دیگری هم داشته باشد مانند کمک به سم زدایی فلز آرسنیک سنگین از بدن.
advertising