دلایل پوکی استخوان و درمان آن

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/10/02
دلایل پوکی استخوان و درمان آنپوکی استخوان باعث می شود، که استخوان ها ضعیف و شکننده شوند به حدی شکننده می شوند ،که یک افتادن یا یک تنش خفیف مانند خم شدن یا سرفه ،می تواند باعث شکستگی شود.شکستگی های مرتبط با پوکی استخوان ،اغلب در لگن، مچ دست یا ستون فقرات رخ می دهد.
استخوان ،یک بافت زنده است که دائما در حال شکسته شدن و جایگزینی و بهبود است ، پوکی استخوان زمانی اتفاق می افتد که، تولید استخوان جدید با حذف استخوان های قدیمی همراه نباشد.پوکی استخوان بر مردان و زنان همه نژادها تأثیر می گذارد اما در زنان سفید پوست و آسیایی به خصوص زنان مسن که در معرض یائسگی هستند در بالاترین حدش وجود دارد.
داروها، رژیم سالم و تمرینات تحمل وزن می توانند به جلوگیری از از دست رفتن استخوان یا تقویت استخوان های ضعیف کمک کنند ، این ها مقدمه ای بود برای بررسی کامل علائم ، علل و راههای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان که در هونل خواهید خواند.

علائم پوکی استخوان


درد پشت و کمر، ناشی از یک مهره شکسته یا کج شده
کاهش همیشگی و مداوم قد
کمر خم شده
شکستگی استخوان که خیلی راحتتر از حد انتظار، اتفاق افتاد
شکستن آسان استخوان ها از علائم پوکی استخوان

عوامل خطر و افزایش احتمال پوکی استخوان


تعدادی از عوامل، وجود دارند که می توانند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند، از جمله سن، نژاد، انتخاب شیوه زندگی، و شرایط و درمان های پزشکی.

الکل:گفته می‌شود که مصرف الکل به وضوح استخوان‌ها را ضعیف می‌کند و به سلامت کلی شما آسیب وارد می‌کند. بنابراین از مصرف الکل جدا پرهیز کنید.

بارداری:خطر ابتلا به پوکی استخوان بیش‌تر است اگر هرگز باردار نشده باشید. اگر چه حاملگی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد، اما معلوم نیست که آیا چند بار حاملگی خطر را به میزان بیش‌تری کاهش می‌دهد یا این‌که در صورت باردار شدن مکرر، ‌ممکن است خطر بروز این بیماری در زنان افزایش بیابد.

کافئین:مصرف بیش از حد کافئین، خواه از قهوه و خواه از سایر نوشیدنی‌های دارای کافئین، می‌تواند سبب شود که بدن شما کلسیم از دست بدهد، اما تاثیر آن آن‌طوری که قبلا تصور می‌شد، ‌نیست. مقدار کافئین موجود در یک فنجان قهوه، کلسیم حدودا یک قاشق غذاخوری شیر را از بین می‌برد.

علل پوکی استخوان در زنان و مردان چیست؟


وجود استروژن کم در زنان
وجود تستوسترون کم در مردان
دیگر اختلالات هورمونی
کمبود کلسیم
کمبود ویتامین D
شیوه زندگی کم تحرک
شرایط تیروئیدی
سیگار
داروها
شرایط پزشکی
سیگارکشیدن
سیگار کشیدن موجب پوکی استخوان ها می شود

درمان های خانگی برای کنترل و کاهش پوکی استخوان


ورزش
ورزش، می تواند به شما در درمان علائم پوکی استخوان کمک کند ، به شما کمک می کند تا استقامت خود را افزایش دهید، و عضلات اطراف مفاصل خود تقویت کنید این ،به نوبه خود باعث تحرک و پویایی می شود. علاوه بر این، ورزش به از دست دادن وزن نیز کمک می کند . انجام تمرینات هوازی، مانند؛ راه رفتن، دوچرخه سواری و یا شنا برای 30 دقیقه در روز و 5 بار در هفته را، امتحان کنید. تمرینات وزنی سبک و تمرینات مقاومتی را چند بار در هفته برای داشتن عضلات قوی تر انجام دهید ، تمرینات جنبشی را حداقل 30 دقیقه در روز انجام دهید. از ورزش هایی که تحرک زیادی دارند و و احتمال ایجاد جراحت در آنها وجود دارد، اجتناب کنید ؛ در صورت نیاز، از یک متخصص برای کمک به برنامه ریزی یک برنامه ورزشی مناسب با وضعیت سلامت و شیوه زندگی خود استفاده کنید.

ماساژ درمانی
به طور منظم ماساژ دادن مناطق آسیب دیده، کمک به کاهش شدت درد، تورم و التهاب ناشی از پوکی استخوان می کند علاوه بر این، ماساژ گردش خون را بهبود می بخشد و اثر آرام بخشی بر عضلات ملتهب شده دارد. با استفاده از ضربات ملایم، مناطق آسیب دیده را با روغن زیتون گرم یا روغن نارگیل چند بار در روز ماساژ دهید اگر ماساژ شرایط و دردتان را بدتر کرد، انجام ماساژ را متوقف کنید. همچنین می توانید یک روغن ماساژ با کافور و روغن خردل تهیه کنید به این روش که :10 گرم کافور را با یک فنجان روغن خردل ترکیب کنید و آن را به مدت 5 دقیقه حرارت دهید. اجازه دهید تا خنک شود، سپس از آن برای ماساژ محل های آسیب دیده، استفاده کنید.

یکی دیگر از گزینه ها، این است که مقادیر مساوی از روغن وینترگرین و روغن اکالیپتوس را باهم مخلوط کرده و از آن برای ماساژ مفاصل ملتهب استفاده کنید از آنجایی که مفاصل به دلیل پوکی استخوان حساس می شوند، حتما با آرامش ماساژ دهید یا نزد یک ماساژور حرفه ای بروید.

سرکه سیب
سرکه سیب نیز در درمان پوکی استخوان موثر است ، خواص ضد التهابی و قلیایی آن، باعث کاهش درد و سفتی مفاصل می شود. علاوه بر این، کمک می کند تا مفاصل از شر سموم ذخیره شده، رها شوند. برای این کار :1 قاشق چای خوری از سرکه سیب و عسل را در لیوان آب گرم مخلوط کنید دو بار در روز، ترجیحا قبل از غذا، بنوشید.
همچنین، می توانید 1 قاشق غذا خوری هر یک از سرکه سیب ارگانیک و روغن زیتون را باهم مخلوط کنید از آن، برای ماساژ مفاصل آسیب دیده چند بار در روز استفاده کنید.این درمان ها را روزانه تا زمانی که درد و التهاب از بین نرفته اند، انجام دهید.

زنجبیل
زنجبیل، یکی دیگر از درمان های عالی طبیعی برای پوکی استخوان است یک مطالعه که در سال 2001 و در مجله آرتروز و روماتولوژی چاپ شد، نشان داد که عصاره خالص زنجبیل اثر مثبتی در کاهش درد بیماران مبتلا به پوکی استخوان زانو دارد. این گیاه، غنی از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به کاهش درد، تورم و التهاب کمک می کند و علاوه بر این، زنجبیل به انسداد Cox-2 کمک می کند (یک ماده شیمیایی که در بدن باعث درد می شود).
2 تا 3 فنجان چای زنجبیل روزانه بنوشید ، برای تهیه این چای، یک تکه کوچک از ریشه زنجبیل را رنده کرده و آن را در یک فنجان آب برای 10 دقیقه جوش دهید و محلول را فشار دهید تا صاف شود و کمی عسل به آن اضافه کنید. همچنین می توانید تکه های تازه زنجبیل را روزانه بجوید و یا از زنجبیل خشک یا تازه در آشپزی خود استفاده کنید حتی می توانید مناطق آسیب دیده را با روغن زنجبیل چند بار در روز ماساژ دهید.

زردچوبه
یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر اضافه کنید و آن را بجوشانید. کمی عسل به آن اضافه کنید و آن را دو بار در روز، حداقل برای چند روز بخورید به طور منظم از از عصاره استاندارد زردچوبه، با دوز 300 میلی گرم، 3 بار در روز استفاده کنید، ولی حتما قبلش با پزشک خود صحبت کنید. همچنین، استفاده از پودر زردچوبه در آشپزی روزانه، مزایای خوبی دارد.
توجه داشته باشید:اگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، از مصرف بیش از حد زردچوبه خودداری کنید.
مخلوط زردچوبه با شیروعسل برای درمان پوکی استخوان

زغال اخته
1 قاشق چای خوری هسته زغال اخته را به مدت 1 دقیقه در آب خیس کنید صبح روز بعد ،دانه های خیس شده را بخورید و آب را دور بریزید ، این کار را روزانه انجام دهید.به جای آن، 1 قاشق چای خوری پودر هسته زغال اخته را با یک لیوان آب گرم ،مخلوط کرده و 2 تا 3 بار در روز بنوشید همچنین، می توانید یک خمیر از ترکیب یک قاشق چای خوری داته زغال اخته با آب کافی تهیه کنید و روی محل آسیب دیده بمالید. اجازه دهید تا خشک شود، سپس آن را با آب گرم بشویید. از این درمان دو بار در روز استفاده کنید ، از هر یک از این درمان ها به طور روزانه استفاده کنید، تا زمانی که از نتیجه راضی شوید.
خوردن زغال اخته برای کنترل پوکی استخوان

دارچین
1 قاشق چای خوری پودر دارچین و 1 قاشق غذاخوری عسل در لیوان آب گرم باهم مخلوط کنید هر روز صبح، با معده خالی بخورید ؛ یک راه دیگر، تهیه خمیر از پودر دارچین است. پودر دارچین را با کمی آب مخلوط کنید همچنین می توانید عسل کمی نیز اضافه کنید. از این خمیر، برای ماساژ منطقه آسیب دیده برای چند دقیقه و 2 یا 3 بار در روز استفاده کنید ، از این درمان ها، تا زمانی که وضعیت شما بهبود یابد، استفاده کنید.
مخلوط دارچین و عسل برای بهبود پوکی استخوان

رژیم غذایی برای کاهش پوکی استخوان


شیر بنوشید
با لذت سبزی بخورید
پروتئین اضافی نخورید
کافئین را محدود کنید
پیاز بخورید
برنامه ورزشی داشته باشید
حداقل 30دقیقه و سه بار در هفته ورزش کنید.
پیاده روی، دویدن، بلند کردن وزن، بالا رفتن از پله، تنیس، و والیبال را حتما امتحان کنید.
شنا انجام ندهید، استخوانها و عضلات شما باید در مقابل گرانش برای استخوانی سازی کار کنند.
advertising