کمبود کلسیم چه مشکلاتی را ایجاد می کند

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/27
کمبود کلسیم چه مشکلاتی را ایجاد می کند"هیپوکلسمی" که بیماری کمبود کلسیم شناخته می‌شود بر اثر افت سطح کلسیم در خون بروز می‌کند.
کمبود کلسیم در طولانی مدت به تغییراتی در دندان‌ها، مغز، بروز آب مروارید و پوکی استخوان منجر و باعث شکنندگی استخوان‌ها می‌شود.
پیامدهای هیپوکلسمی می تواند کشنده باشد و اگر درمان نشود مرگ بیمار را به همراه دارد.
کمبود کلسیم علائم اولیه ندارد و برای جلوگیری از پیامدهای بیشترِ آن فرد باید با مشاهده برخی از علائم به دنبال تشخیص و درمان بیماری باشد.

عوارض بیماری هیپوکلسمی



مشکلات عضلانی:
کمبود کلسیم فرد را دچار احساس خستگی مفرط می‌کند. درد عضلانی، گرفتگی و اسپاسم اولین نشانه‌های کمبود کلسیم است. همچنین احساس گزگز شدن در دست‌ها و پاها و اطراف دهان می‌تواند از علائم این کمبود باشد.

احساس خستگی مفرط:
پایین بون سطح کلسیم موجب بی‌خوابی می‌شود. در نتیجه فرد با احساس خستگی‌، خواب آلودگی و نداشتن انرژی رو برو می شود.

ظاهر شدن علائمی روی ناخن و پوست:
کمبود مزمن کلسیم بر پوست و ناخن‌ها تاثیر می گذارد. بر اثر این بیماری ممکن است پوست خشک شود. برخی محققان کمبود کلسیم را با اگزما و پسوریازیس مرتبط دانسته‌اند. علاوه بر این کمبود کلسیم می تواند به خشکی و شکنندگی ناخن‌ها منجر شود.

پوکی استخوان:‌
با کمبود کلسیم تراکم مواد معدنی در استخوان ها کاهش پیدا می کند و در نتیجه استخوان‌ها مستعد شکستگی می شوند.

سندرم پیش از قاعدگی:
در سال 2009مطالعه‌ای انجام گرفت که نشان دهنده ارتباط بین افزایش مصرف کلسیم و بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی است. محققان مشاهده کردند زنانی که برای مدت سه ماه روزانه 500میلی‌گرم کلسیم دریافت می‌کردند کمتر گرفتار افسردگی و احساس خستگی بوده و اشتهای آنها بهتر نیز بوده است.

مشکلات دندانی:
کمبود کلسیم مشکلاتی را متوجه دندان ‌ها کرده که از آن جمله می توان به ضعیف شدن ریشه دندان‌ها ، حساس شدن لثه‌ها و پوسیدگی اشاره کرد.

افسردگی:‌
همچنین پایین بودن سطح کلسیم با اختلالات روانی همچون افسردگی مرتبط باست. هر چند شواهد موجود برای اثبات این ادعا اندک است.

خشکی پوست:
هیپوکلسمی یا همان کمبود کلسیم در بدن ممکن است روی پوست تان نمایان شود. کمبود این ماده معمولا پوست را خشک و پوسته پوسته می کند. همچنین تحقیقات نشان داده است که کمبود کلسیم در بروز مشکلات پوستی ای مثل اگزما و پسوریازیس نقش دارد.

بی خوابی:
وقتی به خواب می روید، حین مراحل عمیق خواب، سطح کلسیم در بدن به شدت بالا و پایین می شود. بنابراین اگر بدن دچار کمبود کلسیم باشد، احتمالا نمی توانید خواب شبانه ی عمیق و رضایت بخشی داشته باشید. این مشکل مستقیماً به نقش کلسیم در تولید ملاتونین بر می گردد. ملاتونین هورمونی است که به خوابیدن ما کمک می کند.

بی حس شدن قسمت هایی از بدن:
اختلال سوزن سوزن شدن به یک دسته از علائم عصبی اطلاق می شود که با کمبود شدید کلسیم مرتبط هستند. بعضی از این نشانه ها عبارتند از: احساس سوزش و بی حسی در اطراف دهان یا در انگشتان دست و پا، لرزش عضلانی، تضعیف حس لامسه و حتی تضعیف حافظه و توهم.

دائماً بیمار شدن:
ماده ی کلسیم نقش مهمی در حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن دارد چون به بدن کمک می کند با ویروس ها و باکتری ها مقابله کند. کمبود این ماده از مقاومت بدن در برابر هجوم عوامل بیماری زا کم می کند و در نتیجه، اغلب اوقات بیمار می شوید، سرما می خورید و سرفه و عطسه می کنید.

دشواری در بلع:
کمبود کلسیم می تواند باعث منجر به دیسفاژی یا همان دشواری در بلع شود. احساس سفتی حلق به دلیل آن است که ماهیچه های حلق قدرت کافی برای منقبض شدن را ندارند. در موارد شدید، این مسأله ممکن است حتی منجر به گرفتگی هایی در حنجره و تغییر غیر طبیعی صدا شود.
advertising