کمبود منیزیم در بدن چه مشکلاتی ایجاد می کند

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/08/29
کمبود منیزیم در بدن چه مشکلاتی ایجاد می کند

مضرات کمبود منیزیم


اگرچه کمبود شدید منیزیم نادر است اما علائم بالینی آن با لرزش، ضعف، اسپاسم عضله، بی‌اشتهایی، بالارفتن فشار‌خون، تشنج و کما بروز می‌کند.
مصرف مکمل‌های حاوی منیزیم در دوران بارداری نه‌ تنها ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد، بلکه با کاهش فشار‌خون بارداری شانس ابتلا به مسمومیت بارداری را کم می‌کند.
مصرف بسیار سدیم‌ (نمک)، کافئین، الکل، فیبر باعث از دست دادن منیزیم توسط بدن می شود.
بدون شک خستگی زیاد و بیش از اندازه طبیعی نیست، شاید در طول روز به دلیل عوامل متعددی مانند استرس‌های کاری، مشغله‌های روزمره و غیره احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنیم اما خستگی طولانی مدت و دائمی یکی از علائم کمبود منیزیم محسوب شود.
همچنین لازم به ذکر است: معمولا این نوع خستگی تا زمانیکه میزان کافی منیزیم جذب بدن افراد نگردد از بین نخواهد رفت.

اسپاسم و کرامپ‌های عضلانی به خاطر کمبود منیزیم


معمولا ورزشکاران بطور مرتب از گرفتگی‌های عضلانی ناشی از کشیدگی نامناسب عضلات بی‌آبی یا تغذیه‌ی نامناسب رنج می‌برند اما افراد دیگر نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند بدون اینکه به درستی دلیل آنرا بدانند.
کرامپ‌ها و گرفتگی عضلاتی از علائم شدید کمبود منیزیم است افرادیکه از گرفتگی‌های عضلانی رنج می‌برند میزان این ماده‌ی فلزی را باید در بدن خود چک کنند.
در واقع منیزیم یکی از مواد‌معدنی مهم بدن است که کمبود آن باعث بروز مشکلات عمومی جدی بدن می‌شود.
به دلیل اینکه منیزیم روی سیستم عصبی بدن تاثیر می‌گذارد کرخی و لمسی بدن را می تواند در بر داشته باشد چرا که منیزیم ماده‌ای معدنی و مفید است. کمبود ماده‌ی معدنی می‌تواند مانع از ارسال سیگنال‌های مناسب از طرف بدن باشد که در نتیجه منجر به کرخی و لمسی آن می‌شود.
مصرف چربی و شکر نیاز بدن به منیزیم را افزایش می‌دهد بنابراین اگر از مصرف مواد‌قندی مضر پرهیز شود نیاز بدن به منیزیم در حد طبیعی خواهد بود و افراد کمتر دچار آن می‌شوند.
چای، نوشابه‌های غیر‌الکلی، غذاهای چرب، غذاهای شیرین و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها از مواد‌غذایی از بین برنده‌ی منیزیم در بدن افراد است.
کمبود منیزیم به صورت عوارضی مانند بی‌اشتهایی، اختلال در رشد، تحریک‌پذیری عصبی و آشفتگی‌های روانی و اختلالات قلبی-عروقی را در پی دارد.

غذاهایی که حاوی منیزیم هستند


سبزیجات سبز از قبیل اسفناج حاوی منیزیم است زیرا در مرکز کلروفیل (سبزینه گیاهان) منیزیم وجود دارد، آب نیز می‌تواند حاوی منیزیم باشد اما مقدارش وابسته به نوع منبع تامینی آب است، آمارهای غذایی دریافت منیزیم حاصل از آب را برآورد نمی‌کنند که ممکن است منجر به تخمین نادرست دریافت کل منیزیم و تنوع آن گردد.
گوجه فرنگی منیزیم فراوانی دارد در میان مغزها بادام، فندق و غلات و سبوس نیز از منابع عالی این ماده‌ی معدنی محسوب می‌شوند و توصیه می‌شود برای تامین منیزیم روزانه از این گروه غذایی است.

خطرات اضافه دریافت منیزیم


منیزیم موجود در غذاها برای سلامتی هیچ خطری ندارند اما دریافت مکمل منیزیم بیش از حد و همچنین منیزیم موجود در دارو‌های ملین سبب عوارض جانبی از قبیل اسهال می‌گردد.

علائم کمبود منیزیم


زنگ زدن گوش یا کم‌شنوایی


وزوز گوش یا صدای زنگ‌زدن مداوم گوش و نیز کم‌شنوایی از علائم شایع کمبود منیزیم است. مطالعات و تحقیقات بی‌شماری درباره ارتباط سلامت گوش و دریافت منیزیم کافی صورت گرفته است. تحقیقی در چین مشخص کرده است دریافت مقدار کافی از این عنصر از تشکیل رادیکال‌های آزادی که به ناشنوایی منجر می‌شود جلوگیری می‌کند. در تحقیق دیگری در مایوکلینیک نیز معلوم شد اکثر موارد مکمل‌های منیزیم به درمان بیمارانی که دچار کم‌شنوایی شده بودند کمک کرده تا آنها طی سه ماه شنوایی خود را دوباره به دست آورند.

گرفتگی عضلات


منیزیم برای بهبود عملکرد عضلات عنصری حیاتی است. بدون این عنصر بدن ممکن است دچار رعشه یا تشنج شود؛ زیرا این عنصر اجازه می‌دهد ماهیچه‌ها در حالت شل و ریلکس باشند. به همین علت است که برای مثال از قطره اکسید منیزیم برای تسکین درد زایمان استفاده می‌کنند و به همین دلیل منیزیم در بسیاری مکمل‌های خواب‌آور یافت می‌شود. بنابراین نبود مقدار کافی این عنصر ممکن است به تیک‌های ماهیچه‌های صورت، گرفتگی یا لرزش‌ پا هنگام خواب منجر شود.

عملکرد غیرطبیعی قلب


همان‌طور که گفته شد میزان کم منیزیم ممکن است روی عملکرد ماهیچه‌های سراسر بدن از جمله عضله و ماهیچه‌های قلب تاثیر بگذارد.
مقدار ناکافی منیزیم ممکن است بیماری‌هایی پدید بیاورد که به آن آریتمی قلبی یا تپش نامنظم گفته می‌شود و ممکن است عوارض بسیار خطرناکی از جمله سکته قلبی یا مغزی به دنبال داشته باشد. به همین دلیل برای مثال پزشکان مرکز هنری لوهارت برای درمان بیماران آریتمیتی از داروی حاوی منیزیم استفاده می‌کنند.
advertising