رژیم غذایی وگان و فواید و عوارض آن

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/22
رژیم غذایی وگان و فواید و عوارض آن

رژیم وگان چیست؟


وگان بودن امروزه محبوبیت زیادی به دست آورده، چرا که به عقیده آنها، این کار کمک می کند تا از شکنجه حیوانات و کشتار آنها جلوگیری گردد. وگان همچنین پوشیدن لباس های ساخته شده از پوست حیوانات / خز را مغموم می شمارد و استفاده از محصولاتی خاص در حیوانات برای آزمایش موردی خاص را نیز نمی پذیرد. آنها بر این باورند که انسان ها و حیوانات دارای حقوق برابر هستند و گروه اول نباید از فرصتش سوء استفاده کند.

طبق گفته انجمن وگان، وگان بودن، یک شیوه زندگی است که تلاش می کند که تا حد امکان و مقدور بودن، تمام راه های سوء استفاده و ظلم به حیوانات را برای غذا، لباس و یا هر هدف دیگر از بین ببرد. شاید بگویید این کار مثل مواد قانونی ست! وگان ها از هر نوع محصولات گوشتی و حیوانی به هر شکلی حتی لباس اجتناب می کنند. بنابراین، وگان بودن بیشتر از یک رژیم غذایی، یک شیوه زندگی است.معمولا مردم پس از مشاهده یا شنیدن درباره رنج هایی که به حیوانات برای تهیه محصولات مختلف وارد می شود و یا تاثیر خوردن گوشت به محیط زیست، وگان می شوند.

مکمل ها و جایگزین های غذایی در رژیم وگان


-می توانید از مکمل های ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید.
-عدس های مخلوط، لوبیا، آجیل، بروکلی و دانه ها را مصرف کنید.
-ویتامین و مواد معدنی مثل شیر سویا یا شیر بادام مصرف کنید.
-غذاهای های خانگی با آرد بادام، دانه های کنجد سفید و سیاه، بادام سیب، نارگیل خرد شده و شکلات وگان تهیه کنید.
-از خوردن مواد غذایی بسته بندی شده برای وگان ها اجتناب کنید. شما از کل غذاهایی که طبخ می کنید مواد غذایی بیشتری را نسبت به سایر منابع دریافت می کنید.

مزایا و فواید رژیم گیاهخواری و وگان


رژیم های گیاهخواری و وگان به شما در پیشگیری از موارد زیر کمک می کنند:
- چاقی
- استرس
- کلسترول بالا
- بیماری قلبی
- فشار خون بالا
- نارسایی کلیه
- مشکلات کبدی
- سوخت و ساز آهسته
- عدم تعادل هورمونی
- PCOS یا سندرم تخمدان پلی کیستیک
اما باید بدانید که اگر غذاهای خاصی را از رژیم غذایی خود حذف کنید، به ویژه اگر به گیاهخواری یا وگان بودن رو آورده باشید، بدن شما از لحاظ ذخایر مواد مغذی خاصی دچار کمبود می شود. در اینجا چند عارضه جانبی محتمل ناشی از رژیم های گیاهی و وگانی را بررسی می کنیم.

اثرات جانبی و عوارض گیاهخواری و رژیم های وگان


اگر شما یک گیاهخواری یا وگان هستید، احتمالا در زمینه بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی سالم مانند ویتامین C و منیزیم همراه با فیبر، مازاد دارید. اما ممکن است در بعضی از مواد مغذی نیز کمبود داشته باشید. از این رو، ارزشش را دارد از آنچه که می توانید برای کمک به بدن خود را برای غلبه بر این کمبود ها انجام دهید، آگاه شوید.

وگان ها ممکن است کلسیم کمتری مصرف کنند زیرا آنها منابع کلسیم مانند شیر، ماست و غیره مصرف نمی کنند. این موضوع ممکن است سبب بروز مشکلات استخوانی شود. با این حال اگر آنها به طور مرتب خوردن سبزیجات برگ دار، نه چیزی شبیه به آن را ادامه دهند، از آنجاییکه بدین طریق کلسیم بیشتری جذب بدن می شود، تا حدودی این مشکل رفع می شود.

بسیاری از وگان ها در ویتامین B12 کمبود دارند. ویتامین B12 برای عملکرد مغز، تشکیل RBC و سوخت و ساز مناسب ضروری است. کمبود ویتامین B12 می تواند موجب افسردگی، خستگی و کم خونی شود.

از آنجا که گوشت/ تخم مرغ منابع غنی از ویتامین D هستند، گیاهخواران و وگان ها می توانند کمبود ویتامین D داشته باشند که باعث آسیب به ایمنی و استخوان، مشکلات پوستی و غیره می شود.

advertising